Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvilket filsystem bør jeg formatere en ekstern disk i for bruk med Linux, Mac OSX og Windows?

 

Fat32 er hvertfall garantert å funke, men må kunne ha filer større enn 4gb. NTFS ser ut til å være støttet i Mac OSX gjennom ntfs-3g, men er det installert fra scratch? Det ideelle hadde jo vært ext4 med støtte for kryptering i bunn, men det er vel ganske fjernt ...

Lenke til kommentar

Hvilket filsystem bør jeg formatere en ekstern disk i for bruk med Linux, Mac OSX og Windows?

 

Fat32 er hvertfall garantert å funke, men må kunne ha filer større enn 4gb. NTFS ser ut til å være støttet i Mac OSX gjennom ntfs-3g, men er det installert fra scratch? Det ideelle hadde jo vært ext4 med støtte for kryptering i bunn, men det er vel ganske fjernt ...

Fat32 funker fint. NTFS støttes nativt på linux og windows. Read-write støtte kan enables i MAC OSX, se her: http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=785376

Lenke til kommentar

full ntfs støtte er ikke nativ i Linux

│ CONFIG_NTFS_RW:                                                                                                             │  
 │                                                                                                                             │  
 │ This enables the partial, but safe, write support in the NTFS driver.                                                       │  
 │                                                                                                                             │  
 │ The only supported operation is overwriting existing files, without                                                         │  
 │ changing the file length.  No file or directory creation, deletion or                                                       │  
 │ renaming is possible.  Note only non-resident files can be written to                                                       │  
 │ so you may find that some very small files (<500 bytes or so) cannot                                                        │  
 │ be written to.                                                                                                              │  
 │                                                                                                                             │  
 │ While we cannot guarantee that it will not damage any data, we have                                                         │  
 │ so far not received a single report where the driver would have                                                             │  
 │ damaged someones data so we assume it is perfectly safe to use. 

 

Hvis du har brukt for skikkelig ntfs støtte bør du bruke FUSE med ntfs3g.

Lenke til kommentar

Apropofilsystem, jeg måtte nettop putte en ekstern disk i laptopen for formatere den til FAT32 før jeg kan koble den til stasjonærmaskinen jeg har bootet inn i Win7 og kopiere filer over på den. Fy satan for noen drittbegrensninger møkkaselskapet Microsoft slenger på for å sørge for at kundene blir rotende rundt i møkka deres i en evig lock-in. (Fikk ikke presset inn flere ekskrement-referanser..)

Lenke til kommentar

full ntfs støtte er ikke nativ i Linux

│ CONFIG_NTFS_RW:                                                                                                             │  
 │                                                                                                                             │  
 │ This enables the partial, but safe, write support in the NTFS driver.                                                       │  
 │                                                                                                                             │  
 │ The only supported operation is overwriting existing files, without                                                         │  
 │ changing the file length.  No file or directory creation, deletion or                                                       │  
 │ renaming is possible.  Note only non-resident files can be written to                                                       │  
 │ so you may find that some very small files (<500 bytes or so) cannot                                                        │  
 │ be written to.                                                                                                              │  
 │                                                                                                                             │  
 │ While we cannot guarantee that it will not damage any data, we have                                                         │  
 │ so far not received a single report where the driver would have                                                             │  
 │ damaged someones data so we assume it is perfectly safe to use. 

 

Hvis du har brukt for skikkelig ntfs støtte bør du bruke FUSE med ntfs3g.

ok, men ubuntu kommer med ntfs-3g aktivert som standard :)

Regner med de fleste andre distroer som ikke er hardcore, gjør det samme.

Lenke til kommentar

@dabear: de gjør nok det. De som ikke gjør det har det som oftest i repo uansett :)

 

@NgZ: kjenner meg igjen i den situasjonen. Av samme grunn la jeg inn en ntfs partisjon på min eksterne. Det er ikke optimalt, men det fungerer. Er litt spent på hvordan neste filsystem fra Microsoft kommer til å være.

Lenke til kommentar

Vil bare dele en liten sak jeg lagde til nettopp.

 

Jeg har diverse torrents som seeder i Transmission. De fleste av disse ligger på en ekstern disk som jeg mounter og unmounter via Nautilus. Hvis jeg glemmer å mounter disken før jeg starter Transmisson, eller hvis jeg er på farten og skal laste ned en torrent, så må jeg rechecke alle torrentene som ligger på den eksterne disken neste gang. Det er stress. For å fikse dette gjorde jeg følgende:

 

  1. Ta en backup av /usr/share/applications/transmission.desktop. For eksempel, trykk Alt+F2 og skriv inn "gksudo cp /usr/share/applications/transmission.desktop{,.bak}".
  2. Apne orginalfilen. F.eks. trykk Alt+F2 og skriv inn "gksudo gedit /usr/share/applications/transmission.desktop". Modifiser /usr/share/applications/transmission.desktop slik at det står "Exec=fixtransmission %F" i stedet for "Exec=transmission %F" uten anførselstegn på ca. linje 57.
  3. Lag en fil som heter fixtransmission et eller annet sted i $PATH. I Ubuntu er ~/bin/ en del av $PATH som standard, så hvis du ikke har peiling så lagre filen i en mappe som heter "bin" på hjemmeområdet ditt :p Lag mappen hvis nødvendig. I filen skriv inn følgende:
    #!/bin/bash
    if [ -d /media/Ekstern ]
    then
    transmission $@
    else
    transmission -g ~/.config/transmission2 $@
    fi
    

    Bytt ut "/media/Ekstern" med det som passer for deg, altså mappen som den eksterne disken mountes i. Gå inn på den eksterne disken i Nautilus og trykk Ctrl+L for å finne det ut.

  4. Gjør filen kjørbar: F.eks. høyreklikk filen, velg Properties -> Permissons -> "Allow executing file as a program".

Resultatet er at hvis den eksterne disken ikke er mountet så bruker Transmission en alternativ konfigurasjon :) Jeg regner med tilsvarende er mulig for andre torrent-klienter. Jeg valgte å modifisere .desktop-filen direkte slik at jeg slipper å skifte default program for åpne .torrent-filer i Nautilus eller Firefox. Hvis noen vet om en mer elegant måte å gjøre det på eller har forbedringer så bare si ifra. Snakk også ut hvis du vet om en torrent-klient som tar seg av dette automatisk forresten :p

 

Når det er sagt så har jeg et spørsmål: Er det mulig å få en ekstern harddisk til å mounte automatisk ved login automatisk men på en sånn måte at det ikke blir kaos hvis den ikke er koblet til? Så vidt jeg vet er ikke /etc/fstab en god løsning i dette tilfellet. Hvis det har noe å si så bruker jeg eSATA.

Endret av Øsse
Lenke til kommentar

Noen med litt bash-kunnskap som kan forklare meg hvorfor følgende bash-script (alternativ 2) ikke fungerer på filer med mellomrom i navnet? Trodde de '-ene skulle fikse dette.

 

Kjører det på FreeBSD dersom det har noe å si, tror den er like POSIX som linux på fil/sti-navn i bash.

 

#!/usr/local/bin/bash

if [ $# -ne 1 ]
then
 echo "U forgot to enter directory where i should work!"
 exit
fi

while 
mesg="\n==============================================\n
 1.. Check .sfv files.\n
 2.. Unrar all files.\n
 3.. Delete rar and sfv files.\n
 4.. Exit
 \n==============================================\n
Select: \c"
do
 echo -e $mesg
 read selection
 case $selection in
 1)
   cd $1
   cfv -r ;;
 2)
   for f in `find $1 -path *.rar`
   do
     echo "Unpacking in directory: "`dirname $f`
     unrar e  $f `dirname $f`
   done ;;
 3)
   for g in `find $1 -path *.r01`
   do 
     cd `dirname $g`
     echo "Deleting in directory: "`dirname $g`
     rm *.r?? *.url *.sfv imdb.nfo
     rm -r Sample/
   done ;;
 4) 
   exit;;
 esac
done

 

Ser forresten ut som om det ikke går inn i alle subdirectories heller, noe det vel skulle?

 

edit: Nå ser det ut til at det følgende funker, etter litt googling:

    SAVEIFS=$IFS
IFS=$(echo -en "\n\b")
for f in `find $1 -path *.rar`
   do
     echo "Unpacking in directory: "`dirname $f`
     unrar e  $f `dirname $f`
   done 
   IFS=$SAVEIFS;;

 

Men kan noen forklare meg hvordan/hvorfor? For DET skjønner jeg VIRKELIG ikke. :p Og det er vel en bedre måte å gjøre det på, ved å få find-kommandoen til å gi "riktig" output?

 

red: Øsse: Ikke dumt det, men hardcore ppl har selvfølgelig sin egen filserver stående 24/7 og tuller ikke rudt med eksterne disker. :cool:

Endret av NgZ
Lenke til kommentar

Isj, som om fuse ikke skaper nok kræsj allerede, selv me beskjeden bruk av gamle, stabile moduler. Merkes at laptops ikke er fokuset for endel utviklere når kjernemoduler får total panikk og kun kan drepes med kill -9 etter å ha mistet nett noen ganger, og hver gang etter våkning fra hvilemosdus/dvalemodus...

Lenke til kommentar

Og det er vel en bedre måte å gjøre det på, ved å få find-kommandoen til å gi "riktig" output?

Hvis man skal bruke find sammen med, si, rm på filnavn som inneholder mellomrom, må man ta visse forhåndsregler. Den mest opplagte besvergelsen ville være:

 

find -name <PATTERN> | xargs rm

Men dette fungerer altså bare på filnavn uten mellomrom. For mer kronglete filer må man bruke en av disse:

 

find -name <PATTERN> -exec rm {} \;
find -name <PATTERN> -print0 | xargs -0 rm

Den første eksekverer rm via find. Den siste bruker opsjonen -print0 for å terminere filnavn med \0 istedenfor linjeskift, og rm gjøres oppmerksom på dette med opsjonen -0. Begge programmer må altså tilpasses for å kunne samarbeide om spesielle filnavn.

 

Fortrinnet er at dette håndterer de mest outrerte filnavn, selv navn som inneholder linjeskift! Jeg visste ikke at slikt var mulig før jeg leste man find, men touch 'some\ + Enter + file' vil lage en slik fil. (Bytt ut «touch» med «rm» for å slette filen.)

Endret av ....
Lenke til kommentar

Når man skriver kommandoen ”ps” vil man få en utskrift som viser de prosessene som kjører i det skallet du starter ps-kommandoen fra.

 

PID TTY TIME CMD

14207 pts/1 00:00:00 bash

15401 pts/1 00:00:00 bash

15420 pts/1 00:00:00 ps

 

Dersom du skriver ps -ef får man listet alle prosessene på systemet. Dette er uoversiktlig slik at man ofte vil filtrerer prosesser med bruk av ”grep” og det man leter etter. Kommandoen ”ps -ef | grep pts” vil gi alle prosesser som er knyttet til en terminal. Da er overskriftene forsvunnet.. Hvilken kommando ”ps -ef | grep <ett eller annet>” kan man bruke slikt at man også får med overskriftene?

Endret av Linuxx
Lenke til kommentar

Har plutselig etter en reboot fått "grumsete" fonter og ikoner. Dette gjelder alle brukere på systemet + GDM-innlogging. Archlinux, Gnome og Nvidias lukkede driver. Legger ved litt av et skjermskudd for å forklare.  #  clvn@fenrir: xdpyinfo | grep "dots per inch"    resolution:    96x96 dots per inch  #  clvn@fenrir: xdpyinfo | grep dimensions    dimensions:    2560x1440 pixels (677x381 millimeters)    Har prøvd å kjøre både med og uten xorg.conf. Har også generert ny xorg.conf med nvidia-xconfig. Dette er forsøkt lagt til manuelt i xorg.conf etter tips på nettet uten at det er blitt noe bedre.    Section "Monitor"      [...]       # i et forsøk på å få fjernet distortion på fontene..      Option   "DPI" "96 x 96"      Option   "UseEdidDpi" "false"  EndSection  Noen tips? Diskusjon.no sliter med linjeskift ihvertfall...

post-38416-0-03533300-1289855767_thumb.png

Endret av cvłñ
Lenke til kommentar

Har problemer med ikoner/piktogrammer, så gjelder ikke kun skrift.. nvidia-kontrollpanelet melder resolution: 108x107 dots per inch. Er jeg inne på noe her? 1:1 på bildet der, og man ser problemet. Har satt opp størrelsen på fontene flere steder for å kunne klare å navigere litt.

post-38416-0-52283800-1289859237_thumb.png

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...