Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Trenger litt hjelp her. Jeg delte en mappe i Ubuntu med samba, men når jeg skal åpne den i Windows XP vises mappen som en skriver, og jeg får feilmelding om at «Serveren for skriveren har ikke den riktige skriverdriveren installert.»

 

Edit: Tror jeg bæsja på leggen nettopp. Installerte oppdatering til Chromium, og nå får alle fanene feimeldingen: «Aw, Snap! Something went wrong while displaying this webpage.» Prøver å oppdatere siden, men feilmeldingen kommer opp igjen før siden er ferdig å laste. Hvordan kan jeg fikse det?

 

Edit 2: Skjedde bare et par ganger, går greit nå. Et annet problem er at Chromium plutselig forsvinner. Det stopper opp noen sekunder, og så forsvinner alle vinduer.

Endret av Bozzeye
Lenke til kommentar
Pidgin var bare et eksempel, jeg har mange programmer som jeg vil at skal starte i bakgrunnen, men takker uansett ;)

 

I Windows går det an og skrive "-background" i egenskapene til filen og da starter programmet i bakgrunnen, det var noe sånt jeg tenkte på.

Du kan start opp terminalen og skrive inn pidgin --help og se om den viser noen parameter du kan sette. Så er det bare å legge til de(t) i programstarteren. Mulig programmet starter med noe annet enn pidgin, men det ser du i programstarteren.

 

Edit:

Var ikke ett slikt parameter på pidgin (se spoiler for output), men metoden er ganske universel: <program> --help i terminalen gir stortsett/alltid en liste over hvilke parameter som er gyldig.

 

Pidgin 2.6.5-1.fc12
Usage: pidgin [OPTION]...

 -c, --config=DIR	use DIR for config files
 -d, --debug		 print debugging messages to stdout
 -f, --force-online  force online, regardless of network status
 -h, --help		  display this help and exit
 -m, --multiple	  allow multiple instances
 -n, --nologin	   don't automatically login
 -l, --login[=NAME]  enable specified account(s) (optional argument NAME
				  specifies account(s) to use, separated by commas.
				  Without this only the first account will be enabled).
 --display=DISPLAY   X display to use
 -v, --version	   display the current version and exit

 

Endret av Crowly
Lenke til kommentar
Pidgin var bare et eksempel, jeg har mange programmer som jeg vil at skal starte i bakgrunnen, men takker uansett ;)

 

I Windows går det an og skrive "-background" i egenskapene til filen og da starter programmet i bakgrunnen, det var noe sånt jeg tenkte på.

 

Det beste er å bruke programmets egen innebygde funksjonalitet for dette, hvis den finnes, som i tilfellet Pidgin.

 

Ellers, dersom du sitter i Gnome, finner du oppstartsprogrammer i System->Preferences->Startup Applications

Lenke til kommentar

***LØST***

Google er en fin bil..

autoconf var pakken som manglet ja...

 

Prøver å compilere ChroniumOS, men stopper her:

cd files && aclocal && autoconf && autoheader && automake
/bin/sh: aclocal: not found
make: *** [configure-stamp] Error 127
dpkg-buildpackage: error: debian/rules build gave error exit status 2

Noen som har noen ideer om hvorfor jeg stopper her?

Endret av Håvard
Lenke til kommentar

Ville bare sende en takk til de som bidrar til denne og andre tråder i denne delen av forumet. Jeg har gjennom å lese gjennom spørsmålene og svarene som har blitt gitt fått mye nyttig informasjon som jeg ville ha brukt mye google søking for å finne på annet vis.

 

Jeg har ikke mye erfaring med linux sett bortifra et par tafatte forsøk tidligere som har endt med at jeg har reinstallert windows i drittsinne fordi jeg ikke fikk en eller annen driver til å fungere eller noe sluttet å fungere (stort sett min egen feil).

 

Jeg har nå fått Ubuntu 9.10 opp å gå sammen med xbmc. Det er fortsatt litt knoting, men Ubuntu er vel den enkleste distroen + den med størst brukermasse, så jeg holder meg nok til den. Poenget var uansett bare å si tusen takk for god hjelp. Takk også til diskusjon.no som gjør det mulig :)

post-131222-1265752866_thumb.png

Lenke til kommentar

Noen som har noe å anbefale av webinterface til rTorrent der det er uproblematisk å seede mange hundre torrents? (snakker per nå om ~700). Å kunne sette labels/sortere etter tracker hadde vært fint, men ikke helt nødvendig.

 

edit: ikke nødvendigvis så veldig mange aktive torrents samtidig, men at de ligger der, inaktive.

Endret av clvñ
Lenke til kommentar

Hva er det egentlig du bruker internettlinjen din til? ^^

 

Bleh, må snart finne et alternativ til transmission-daemon, og har sett på rtorrent selv. Er ikke mengden torrents som er problemet, men at transmission ikke har nok funksjoner. Kan ikke resume fra en annen plassering, følger ikke symlinks heller, osv. osv. Kan være at transgui som jeg bruker som klient som er skyld i noe av dette da. Håpløst å ikke kunne flytte filer og fortsette å seede dem.

Lenke til kommentar

Tja, seeder linux-ISO-er, er det ikke det som er standardsvaret? =P

 

Transmission GUI-applikasjonen har mulighet for å flytte filene, forrensten. Høyreklikk på torrent -> set location. Ganske hendig. Transmission skal ha for at den henger godt i svingene. Hadde problemer med den før, men nå er den fin og responsiv i GUI-et, selv med så mange torrent-filer kjørende.

 

edit: angående hastighet så er vel rTorrent ubetvilsomt kongen på haugen:

 

8g0PA.jpg

 

Bildet er ikke redigert, forresten.

Endret av clvñ
Lenke til kommentar

Ja, jeg vet Gtk-klienten kan det. Men av en eller annen merkelig grunn, legger de ikke fjernstyringsfunksjonalitet til den, og serveren min er headless... Nytter ikke å ha 15+ HD-Filmer Liggende feil plass i evigheter mens de seeder. Og det tar litt tid å seede når de fleste er 10GB+. :/

 

Fin linux-iso i screenshotet btw. :tease:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...