Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bestefar har funnet ut at han vil få seg PC, og jeg har kjøpt en Lenovo maskin og lagt inn Ubuntu til han. Siden han aldri har brukt en datamaskin før vil jeg ha mulighet til å koble til remote.

Jeg prøvde å gå på System - Innstillinger - Eksternt skrivebord og skru på remote tilgang der, men der står det at skrivebordet kun kan nås fra det lokale nettverket. Må jeg gjøre noe mer for å kunne koble til eksternt? (Utenom å forwarde riktige porter og denslags)

Lenke til kommentar
Har nettopp begynt med Linux via Linux Mint og prøver og fikle litt inni ei config fil, men jeg har tydeligvis ikke rettigheter til det. Noen som vet hvordan du får rettigheter til en mappe i utforskeren?

 

Start en terminal og skriv "sudo nautilus", eller "sudo gedit /bane/til/fil/du/vil/endre.conf".

Lenke til kommentar
Har nettopp begynt med Linux via Linux Mint og prøver og fikle litt inni ei config fil, men jeg har tydeligvis ikke rettigheter til det. Noen som vet hvordan du får rettigheter til en mappe i utforskeren?

 

Start en terminal og skriv "sudo nautilus", eller "sudo gedit /bane/til/fil/du/vil/endre.conf".

 

Når du skal åpne konfigfiler direkte med f.eks gedit, bruk heller gksudo. Dersom du bruker sudo kan du få problemer med rettigheter ( ikke at du ikke får tilgang, men at disse endrer seg ), selv om dette heldigvis sjelden skjer.

 

For alle tilfellers skyld, bruk gksudo

Lenke til kommentar
Har nettopp begynt med Linux via Linux Mint og prøver og fikle litt inni ei config fil, men jeg har tydeligvis ikke rettigheter til det. Noen som vet hvordan du får rettigheter til en mappe i utforskeren?

 

Start en terminal og skriv "sudo nautilus", eller "sudo gedit /bane/til/fil/du/vil/endre.conf".

 

Når du skal åpne konfigfiler direkte med f.eks gedit, bruk heller gksudo. Dersom du bruker sudo kan du få problemer med rettigheter ( ikke at du ikke får tilgang, men at disse endrer seg ), selv om dette heldigvis sjelden skjer.

 

For alle tilfellers skyld, bruk gksudo

Det stemmer vel ikke helt. gksudo er bare et GUI frontend for sudo. Altså man får opp en grafisk dialogboks man skriver inn passordet i, slik at man for eksempel ikke trenger å bruke terminal.

Lenke til kommentar
Syntes jeg maser veldig mye her, men jeg er ny i Linux så det får bli unnskyldningen min ;)

 

Jeg ser etter et alternativt program til arkivhåndterer-programmet i Ubuntu, noen som vet om et med et grafisk grensesnitt?

 

Squeeze eller xarchiver. Litt mer lettvektere. Eller kanskje ark.

 

Edit : hva savner du i file-roller? (Standard programmet i gnome/ubuntu)

 

Edit2 : Kom på ett til q7z

Endret av rocknrolf77
Lenke til kommentar
Syntes jeg maser veldig mye her, men jeg er ny i Linux så det får bli unnskyldningen min ;)

 

Jeg ser etter et alternativt program til arkivhåndterer-programmet i Ubuntu, noen som vet om et med et grafisk grensesnitt?

 

Squeeze eller xarchiver. Litt mer lettvektere. Eller kanskje ark.

 

Edit : hva savner du i file-roller? (Standard programmet i gnome/ubuntu)

 

Edit2 : Kom på ett til q7z

 

Takk :)

 

Når jeg prøver og extracte en fil i "file-roller" så kommer det opp:

 

7-Zip 9.04 beta Copyright © 1999-2009 Igor Pavlov 2009-05-30

p7zip Version 9.04 (locale=nb_NO.UTF-8,Utf16=on,HugeFiles=on,2 CPUs)

 

Processing archive: /Fil Sti

 

Extracting Fil Navn Data Error

 

Sub items Errors: 1

Endret av Pizzaen
Lenke til kommentar

Ja det er en stund siden nyheten om hva som kommer i GIMP 2.8 dukket opp, men jeg må si at jeg gleder meg veldig. Spesielt det med at GIMP har hatt ørten vinduer oppe, og jeg har i tillegg typisk en del filer åpne i tillegg til andre program skaper kaos på oppgavelinjen.

 

Men uansett det som har plaget meg mest er den elendige norske oversettelsen som GIMP har i Ubuntu. Jeg har i enkelte tilfeller rett og slett problemer med å forstå hva som menes med teksten. Jeg har ennå ikke gått løs på oversettelsen av GIMP, men for all del, om noen har forslag til oversettelser og ikke ønsker selv å registrere seg, så er det bare å sende meg PM med forslag så kan jeg se på det. Noen systematisk gjennomgang blir det trolig ikke fra min side før sommeren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...