Gå til innhold

Ville hjelpe Ericsson, må i fengsel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Denne artikkelen snublet jeg over nå nettopp:

http://www.dagbladet.no/nyheter/2005/04/04/427926.html

 

Er dette riktig?

Aner ikke, men:

 

Ungareren hadde flere brevvekslinger med Ericsson og møtte selskapets respresentanter i Wien. I møte krevde han rundt 80 000 dollar, nesten en halv million norske kroner.

vs

Ville hjelpe Ericsson, må i fengsel

Det kalles utpressing, ikke å hjelpe.

Lenke til kommentar

Enig her, utpressing er vel ikke den beste måten å hjelpe noen på.

Han kunne ha fortalt dem om sikkerhetshullene og så sendt en søknad til selskapet uten utpressinger. Så kanskje di ville ha ansatt han pga hans kunskaper som di fikk nytte av tidligere.

Endret av War
Lenke til kommentar

Det står ikke noe om utpressing. Det som står er "... så forsøkte hackeren og utnytte situasjonen for å tjene penger."

 

Jeg vil anta at dersom det var snakk om utpressing, for eksempel at han truet med å offentliggjøre informasjonen, så ville det stått det.

 

Hvorfor han krevde 80 000 dollar står det ikke noe om. Det står ikke at det var utpressing, så det kan være at han mente at den tjenesten han hadde gjort (oppdaget et hull, og sikret det) var verdt det.

 

For meg så høres dette ut som om det ikke var utpressing, ettersom det blir gjort kjent på denne måten. Om han virkelig ønsket å presse Ericsson, så kunne han lett ordnet det slik at det hemmelige materialet kom ut dersom han ble tatt. Og det ser ikke ut til å være tilfelle.

 

Men med så lite informasjon som står i artikkelen, så blir alt bare spekulasjoner.

Lenke til kommentar

Slik jeg tolker saken (merk tolker) så brukte vedkommende kun sin kompetanse som forhandlingsmiddel. Det er ikke hans feil at Ericsson gjør en crappy jobb, og så lenge han ikke har truet med å formidle informasjon, så er dette i min mening ikke gale. Og sikkerhetshullet bør han heller ikke være forpliktet til å utdype mer heller.

 

Slik den blir fremstilt virker det som det svenske rettsvesenet driver utpressing. Gi oss din kunnskap så kanskje du slipper fengsel ;)

Endret av Dotten
Lenke til kommentar
Han klarte å finne sensitiv bedriftsinformasjon hos Ericsson, informasjon som han isolerte og krypterte, slik at andre utenforstående ikke skulle kunne få tilgang til det.
Selv om hensikten er aldri så god, så er det han har gjort her forbudt. Å tukle med andres informasjon er et alvorlig lovbrudd. Uansett.
Lenke til kommentar

Stakkars han om han blir straffet i ungarn.

Blir nok neppe internett og kabelTV på cella.

 

Problemstillingen hadde jo blitt den samme for oss.

Om jeg hadde vært i norge og hentet ulovlige filer fra nasa ville norsk politi ha arrestert meg eller (for eks) amerikansk?

Kanskje norsk, så utlevert?

Kanskje det som skjer med nerden i sverige.

Endret av War
Lenke til kommentar

Jeg prøvde å finne denne saken i en annen avis. Husker jeg leste om denne saken et annet sted og der var det fremstilt på en helt annen måte. Der virket det som han prøvde å presse penger av dem og så lurte Ericsson han til dem ved å love en jobb.. Fant ikke artikkelen dessverre..

Lenke til kommentar

Tja. Det er vel hackerens dillemma dette. Hvordan kan man bryte seg inn hos noen og virke troverdig når man blir tatt på fersken med sølvtøyet ditt og sier "Men jeg vill bare vise at den dørlåsen din er for dårlig"...

 

Det er uansett hvordan man snur og vender på det ikke lov.

 

Det han kanskje kunne ha gjort hvis formålet var å hjelpe Ericssson, var å bryte seg inn, legge igjen en hilsen med beskrivelse av hvordan (jeg forstår at noen hackere opererer på denne måten) og så la det være opp til Ericsson å ta kontakt for å utnytte hans evner.

 

Jeg vil anta at dersom det var snakk om utpressing, for eksempel at han truet med å offentliggjøre informasjonen, så ville det stått det.

Ifølge referatene i svenske media (Expressen, Svenska Dagbladet, SR) la han informasjonen ut til salgs på Internet, til høystbydende. Det var slik Ericsson kom på sporet av ham. Det har retten lagt til grunn for at han hadde vinnings hensikt. I tillegg fortsatte han hackingen etter at han hadde fått avtalen med Ericsson om 81000 dollar for å slutte. Med forbehold dette, svenske media er vel ikke mer pålitelige enn norske. Og nei, jeg leser ikke Dagbladet, så jeg har ikke sett på artikkelen det linkes til der.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...