Gå til innhold

Hvilket skjermkort er best til cs:source?


Anbefalte innlegg

Et 6600GT yter omtrent som et 9800 Pro i CS:S og HL2. Grunnen til at Radeon går bedre enn "raskere" modeller GeForce, er at HL2 benytter seg av 24-bit rendring, som GeForce ikke har støtte for. GeForce må derfor bruke 32-bit, med tapt ytelse sammenlignet med Radeon.

Et tilfelle av hvis-det-høres-logisk-ut-så-må-det-være-slikt?

6600GT

I used 3D-Analyze on my 6600GT to test low precision. The benchmarks scores came out easily with the margin of error (0.1fps) @ 1024x768

When I finally cleaned out all the replaced DLLs, FP16 gave me 3-4fps over default at 1600x1200

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettes-xwByZdFZ

blir det ikke litt teit å avgjøre hvilket kort man skal kjøpe på grunn av ETT spill da? snat kommer det nye spill som feks battlefield2, osv, og da kan man trenge et bra kort.. gå for en sli løsning, feks 2x6600gt eller 2x6800gt eller kanskje tilogmed to ultra :D

Endret av Slettes-xwByZdFZ
Lenke til kommentar

Nei, i dette tilfellet så var det det-er-det-jeg-har-lest-et-eller-annet-sted-og-da-tok-jeg-det-for-god-fisk-og-har-trodd-på-det-siden.

 

Mener du, med hånden på hjertet, at det ikke spiller noen rolle at man må kjøre 24-bit rendring som 32-bit? Da er det sikkert teit av AMD og Intel å satse på 64-bit CPU´er også da?

Endret av emacoolit
Lenke til kommentar

Det er ihvertfall en ganske teit sammenligning. Om det er ytelse forskjell eller hvor stor forskjellen er kommer ann på implentasjonen. NV4x har langt mindre ytelsetap fra FP16 til FP32 enn det som var tilfelle med FX serien, fra syntetiske tester er det opptil 15% tap på NV4x. I applikasjoner/spill med små shadere og som tar hensyn til NV4x register begrensing burde det være veldig liten til ingen forskjell mellom FP16 og FP32, noe som HL2 viser.

Lenke til kommentar

Sammenligningen min var sikkert litt teit :p

 

Uansett: sammenlignet med spill hvor man må/skal kjøre 32-bit rendring, så gjør Radeon det relativt mye bedre enn GeForce i HL2. Personlig mener jeg at nVidia har valgt rett, og når DX10 kommer, så er det ATi som må tilpasse seg standarden, for da kreves det 32-bit presisjon av HW.

 

Dessuten: 16-bit patchen til HL2 som var utgangspunktet for ditt sitat er en beta-patch laget av en person som ikke har tilknytning til VALVe, og er ikke engang stabil. Så ditt grunnlag for å tilbakevise min påstand (som jeg har fra annet hold) er ganske vaklevorent.

 

Ontopic: legger man ut 2500,- kr på et skjermkort i dag, så får man som regel det man betaler for, enten det er ATi eller nVidia sitt produkt.

Endret av emacoolit
Lenke til kommentar
Ati Radeon x850XT

Bortkastede penger. Om du bare skal spille cs:source, så greier du deg lenge med bunnmodellene på markedet. Jeg kjørte med over 100 fps på max grafikk med mitt aldrende 9700TX (2 år gammelt, modellen under 9700 Pro).

 

Om du skal bruke kortet til andre spill, ville jeg ha gått for 6600GT (pci-e), som koster godt under 1500, som gir dessidert mest ytelse for pengene. Det kan faktisk måle seg med de store gutta i enkelte tilfeller, og om man klokker det, kommer man lett opp over 6800LE ytelse...

Ja, kjøp et nVidia GeForce 6600GT, dette vil gi nok av ytelse til det du skal bruke det til, og ettersom du kjører SLI hovedkort kan du kjøpe et likt skjermkort til når dette har blitt enda rimeligere, og da har du tilnermet doblet ytelsen uten å bruke mye penger på det.

 

Ellers er jeg forøvrig veldig fan av ATI og kjører ATI selv, men ettersom SLI er bare beregnet på nVidia kort og ATI ikke har noe som kan matche dette, mener jeg at nVidia er veien å gå her.

 

-Chief-

Lenke til kommentar

kjøp ett X800XL. Mye for penga. Glem SLI. Har selv ett HIS X800XTPE som jeg er ekstremt godt fornøyd med (AMD 3500+). Jeg spiller i 1600x1200 oppløsning uten problemer (60-120 fps). Så med den oppløsninga du skal ha vil XL kortet holde i lange baner.

Jeg har også en annen maskin med P4 2.5 og 9800pro. Det funker bra det også.

Endret av kasol
Lenke til kommentar

Uansett: sammenlignet med spill hvor man må/skal kjøre 32-bit rendring, så gjør Radeon det relativt mye bedre enn GeForce i HL2.

I enkelte timedemoer ihvertfall, men det er jeg ganske sikker på er av andre årsaker enn FP32 vs FP24. Det er nok heller pga at ATi er raskere på å utføre de shaderene og fillrate overtaket på high-end kortene dems. Man skal heller ikke se blindt på det faktum at dette er et ATi sponset spill. FP24 hjelper ikke ATi så mye i Doom3.

 

Personlig mener jeg at nVidia har valgt rett, og når DX10 kommer, så er det ATi som må tilpasse seg standarden, for da kreves det 32-bit presisjon av HW.

FP32 er et krav allerede for DX9 SM3.0.

 

Dessuten: 16-bit patchen til HL2 som var utgangspunket for ditt sitat er en beta-patch laget av en person som ikke har tilknytning til VALVe, og er ikke engang stabil. Så ditt grunnlag for å tilbakevise min påstand (som jeg har fra annet hold) er ganske vaklevorent.

Vel, det eneste som gjøres med 3D-Analyze er å tvinge FP16 istedet for FP32. Samme resultat ser man også i FarCry, svært liten ytelse forskjell. I syntetiske benchmark er nVidia faktisk raskere på enkelte shadere med FP32 enn det ATi er med FP24.

FP16 vs FP32 er ytelsemessig ikke særlig til problem før et stort antall registere er i bruk og denne begrensingen ble kraftig redusert med NV4x.

Lenke til kommentar
gå for et ATI kort, de yter best i HL2 motoren. Men du burde bytte hovedkort, kan ikke kjøre 2stk. ATI kort i SLI. X850XT skal fungere ganske bra til cs:source

Det er da ingen tvang å kjøre SLI? Til deg med 9700 kortet: Da kjørte du sikkert en eldre versjon av dx, som ikke krever så mye. Kortene som kjører dx9 skal være kraftige for å kjøre ALT på max. Selv kjører jeg med 1280x1024 med settings på ~middels. Jeg har ikke 100FPS konstant.

 

Det sies at ATI er en fot foran nVidia i source motoren, så det er jo ikke et dumt valg. Jeg tror jeg ville valgt et x800XL kort, eller aller helst 6800GT. Du blir nok uansett fornøyd med et av de kortene :)

 

- Azton

Vær så snill, det er ikke så vanskelig å huske dette:

 

Radeon X800 XL gir mest for pengene over 2000 til 3000 kr.

Geforce 6600 GT gir mest for pengene under 2000 kr.

 

Så kom ikke her å foreslå 6800 GT til source fremfor et Radeon x800 XL.

 

EDIT:

 

Ontopic: legger man ut 2500,- kr på et skjermkort i dag, så får man som regel det man betaler for, enten det er ATi eller nVidia sitt produkt.

 

.. men akkurat nå er det X800 XL som er smartest å kjøpe dersom du har tenkt på PCI-e skjemkort og har 2500 kr. Det er rett og slett best i den prisklassen.

Endret av Zythius
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...