Gå til innhold

RAID 0 - Er dette noe lurt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har to nye Maxtor DiamondMax 250GB SATA disker. Skal jeg ha disse i RAID 0, eller skal jeg la være å kjøre RAID?

Noen som har noen erfaringer å dele med meg. Hvor mye større ytelse vil RAID 0 gi? :hmm:

Hovedkort er A8N-SLI Deluxe

AMD64 3500

1GB Ram

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har hatt en tråd hvor dette ble diskutert selv, og kom frem til dette: Er du ikke opptatt av sikkerheten (dør en disk, dør alt du har på begge diskene) så er det en rissiko som er verdt å ta. Du får en HD som er på 500 GB (i Windows, imponatoreffekten er stor) og hvis du tar backup likevel, så gjør det ikke så mye. Var en som skrev at han merket ytelsesforskjellen mellom vanlig S-ATA, og RAID 0 ganske kraftig. Og uansett er dagens disker rimelig (drifts)sikre, så det er egentlig ikke en så stor rissiko som ATWindsor får det til å virke ut som.

Skrevet

Kan bare nevne at jeg har kjørt raid 0, med de fryktede IBM diskene, uten noen som helst problemer i flere år nå.(2x40GB disker) Men ja, sjangsen for kræsj er jo dobbelt så stor, så vær flink med backup.

Ytelsesøkningen er vel litt under dobbelt av en disk, så det er jo en ganske stor økning spør du meg.

Skrevet
Kan bare nevne at jeg har kjørt raid 0, med de fryktede IBM diskene, uten noen som helst problemer i flere år nå.(2x40GB disker) Men ja, sjangsen for kræsj er jo dobbelt så stor, så vær flink med backup.

Ytelsesøkningen er vel litt under dobbelt av en disk, så det er jo en ganske stor økning spør du meg.

Den er nok ikke dobbelt så stor, dette må regnes ut med avansert matte. Men sjansen øker jo endel ja, men siden (som jeg tidligere påpekte) de nye diskene i dag er så driftssikre, så er det egentlig ikke så stor rissiko som folk flest tror.

Skrevet
Har hatt en tråd hvor dette ble diskutert selv, og kom frem til dette: Er du ikke opptatt av sikkerheten (dør en disk, dør alt du har på begge diskene) så er det en rissiko som er verdt å ta. Du får en HD som er på 500 GB (i Windows, imponatoreffekten er stor) og hvis du tar backup likevel, så gjør det ikke så mye. Var en som skrev at han merket ytelsesforskjellen mellom vanlig S-ATA, og RAID 0 ganske kraftig. Og uansett er dagens disker rimelig (drifts)sikre, så det er egentlig ikke en så stor rissiko som ATWindsor får det til å virke ut som.

Risikoen er jo dobbelt så stor, og du kan jo se alle som klager over diskkrasj her på forumet. I tillegg er ikke den faktiske ytelsesøkningen i raid0 så stor, er ikke så ofte man har bruk for høy sustained transfer.

AtW

Skrevet

Den er nok ikke dobbelt så stor, dette må regnes ut med avansert matte. Men sjansen øker jo endel ja, men siden (som jeg tidligere påpekte) de nye diskene i dag er så driftssikre, så er det egentlig ikke så stor rissiko som folk flest tror.

I praksis er den ca dobbelt så stor (hvis sannsynligheten er 2% for at en disk kræsjer er den 3.96% for at en av to gjør det).

AtW

Skrevet

Hei,

Om det er lurt?

Interesserede kan lese denne artikkel/test om RAID-0.

Her er en quote fra konklusionen:

"If you haven't gotten the hint by now, we'll spell it out for you: there is no place, and no need for a RAID-0 array on a desktop computer."

Mvh

Kimmer

Skrevet

Når jeg kjøpte min forrige data, så kom den med 2 120 gb disker i Raid, (fungerte som 1) Disse var delt opp i 1 liten partisjon og en stor (174 GB).

Så en dag låste systemet seg, og eneste mulighet var å formatere. Dermed var alt jeg hadde borte.

Siden den gang så kjører jeg alle disker for seg selv.

Tror ikke den vanlige mann i gata merker noe forskjell på oppsettene. Ta det sikre, kjør 2x 250 GB

Skrevet

Jeg hadde 2 IBM 40gb i raid0 en gang, og jeg merket stor forskjell på raid og ikke raid. Spill lastet fortere, programmer installerte seg fortere, maskina startet fortere, alt var egentli raskere.

Skrevet

det var ikke 40gb diskene som var problemet, det var 15,30,45,60 og 75gb diskene som var problemet. 40 gb diskene er fra en senere serie

Skrevet

Da har jeg lest litt av vært rundt på forskjellige forum og har bestemt meg for å prøve RAID 0. Må bare prøve det, så får jeg heller gå tilbake til to disker senere hvis jeg ikke er fornøyd.

Skal bruke disse diskene primært til å bearbeide video, så jeg er litt hypp på å se hvordan ytelsen blir. Skal komme tilbake med mine erfaringer senere.

Takk for alle innlegg så langt.

Skrevet

Disk crash som det postes mye om her som jeg har fått med meg

er korrupt data og/eller partisjon problemer .

Om det er single disk eller raid har ingenting å si i slike tilfeller .

Ta f.eks raid-1/raid-5 , ser man bort fra ytelses diskusjonene ,

er det eneste raid beskytter deg for en kaputt/død disk .

Datakorrupsjon , partisjons feil , filtabell feil , MFT feil , OS-boot osv har man ingen beskyttelse for .

Selv har jeg hatt PC i privat og jobb sammenheng siden PCen kom

og har aldri erfart at en disk har dødd .

Kan ikke tenke meg annet enn at det enten er det mye uvitenhet eller maksimal uflaks ute å går .

(med uvitenhet menes , partisjons håndtering : repartisjonereing mens

man har extended på samme disk , partition magic bruk , brukt dynamiske disker o.l , utilstrekklig/ustabil strøm , varme osv.)

Skrevet
Skal bruke disse diskene primært til å bearbeide video

Da har du ihvertfall bruk for hastighetsøkningen, så slipper det å bli for morro skyld :)

Skrevet

Kan ikke tenke meg annet enn at det enten er det mye uvitenhet eller maksimal uflaks ute å går .

(med uvitenhet menes , partisjons håndtering : repartisjonereing mens

man har extended på samme disk , partition magic bruk , brukt dynamiske disker o.l , utilstrekklig/ustabil strøm , varme osv.)

Vil nok tro at det største problemet er rystelser, særlig med strøm på.

Skrevet
Jeg hadde ikke gjort det ihvertfall. Synes ikke den lille ytelsesøkningen er verd risikoen.

Ikke ta det ille opp, men jeg synes dette var et ganske oppsiktsvekkende utsagn. Risikoen er selvsagt større. Men ytelsesgevinsten ved RAID0 er temmelig stor, ikke minst gjelder dette for DiamondMax10-serien som trådstarter har:

http://www.gamepc.com/labs/view_content.as...cookie%5Ftest=1

spørsmålet er jo om du faktisk trenger ytelsen.

Skrevet
Jeg hadde ikke gjort det ihvertfall. Synes ikke den lille ytelsesøkningen er verd risikoen.

Ikke ta det ille opp, men jeg synes dette var et ganske oppsiktsvekkende utsagn. Risikoen er selvsagt større. Men ytelsesgevinsten ved RAID0 er temmelig stor, ikke minst gjelder dette for DiamondMax10-serien som trådstarter har:

http://www.gamepc.com/labs/view_content.as...cookie%5Ftest=1

Hva er det som er så oppsiktsvekkende med det? Det eneste raid0 hjelper skikkelig på er transfer, og det er det ikke så ofte man har bruk for til vanlig. I "den virkelige verden" så er det jo mange tester som viser at forskjellene er små.

AtW

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...