Gå til innhold

X850XT eller 6800 Ultra?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
6800 ultra bråker spm fæn :(  har selv "flystøy" under bordet....gå for ATI ..og lev i stillhet og nyt dine fps  :thumbup:

Ok.. For det har jo ikke noe med produsent og valg av vifte type å gjør. :roll:

?? har en Gainward 6800 ultra..og for nesten 4800.- er det vel litt drøyt å sette en ny vifte på for xtra 400.- :thumbdown: ....hva hjelper ytelse når det suser som bare det og du tror at kabinettet snart skal løfte fra gulvet ..ler

Lenke til kommentar
Jo, SM 3.0 gir bedre ytelse enn SM 2.0+, SM 2.0 og alle andre eldre shader-modeller.

 

hvorfor yter da x800xt/xt pe % x850xt/xt pe bedre enn 6800u i alle spillene(uten om doom3) hvor sm3.0 støttes?

 

Fordi forskjellen bare hadde vært større hvis ikke 6800u hadde støttet sm3.0

Lenke til kommentar

Er det masse OpenGL-spill nå plutselig? Hvilke da? Det eneste jeg kommer på i farten er Doom3 (i allefall blant de "store" titlene), de aller fleste spill bruker da virkelig Direct3D?!?

 

Uansett er X800XT raskere enn 6800Ultra i de fleste spillbenchmarkene jeg har sett hittil, det alene burde jo være grunn nok til å gå for X850XT fremfor 6800Ultra.

Lenke til kommentar
Er det masse OpenGL-spill nå plutselig? Hvilke da? Det eneste jeg kommer på i farten er Doom3 (i allefall blant de "store" titlene), de aller fleste spill bruker da virkelig Direct3D?!?

 

Uansett er X800XT raskere enn 6800Ultra i de fleste spillbenchmarkene jeg har sett hittil, det alene burde jo være grunn nok til å gå for X850XT fremfor 6800Ultra.

Quake 1,2,3,4 og COD er også OpenGL-baserte spill som jeg kommer på i farten...

Lenke til kommentar
Fordi forskjellen bare hadde vært større hvis ikke 6800u hadde støttet sm3.0

kanskje en halv prosent eller noe tilsvarende :roll:

 

edit:

Quake 1,2,3,4 og COD er også OpenGL-baserte spill som jeg kommer på i farten...

ja.. og alle disse kan man kjøre på full grafikk med et av x800xt/xt pe eller x850xt/xt pe kortene også :roll:

Endret av Aurgjelme
Lenke til kommentar
Er det masse OpenGL-spill nå plutselig? Hvilke da? Det eneste jeg kommer på i farten er Doom3 (i allefall blant de "store" titlene), de aller fleste spill bruker da virkelig Direct3D?!?

 

Uansett er X800XT raskere enn 6800Ultra i de fleste spillbenchmarkene jeg har sett hittil, det alene burde jo være grunn nok til å gå for X850XT fremfor 6800Ultra.

Quake 1,2,3,4 og COD er også OpenGL-baserte spill som jeg kommer på i farten...

Quake 4? Er det ikke bare 3? :p

Lenke til kommentar
Quake 4 kommer snart, er basert på doom3 grafikkmotoren tror jeg...

Det stemmer (vet ikke helt med snart men), samt skal Return to castle wolfenstein 2 også bruke Doom3 motoren, men det er også det så vidt jeg vet. Det kommer nok flere spill basert på Doom3 motoren etterhvert, men den blir nok ikke langt nær så populær som det Quake3 motoren var.

 

Andre spill i dag av litt nyere dato som bruker OpenGL er Call of Duty, KOTOR2, IL2 Sturmovik og Chronciles of Riddick. OpenGL spill er i et seriøst mindretall og det kommer stadig færre og færre nye OpenGL spill.

Lenke til kommentar
6800 ultra bråker spm fæn :(  har selv "flystøy" under bordet....gå for ATI ..og lev i stillhet og nyt dine fps  :thumbup:

Ok.. For det har jo ikke noe med produsent og valg av vifte type å gjør. :roll:

?? har en Gainward 6800 ultra..og for nesten 4800.- er det vel litt drøyt å sette en ny vifte på for xtra 400.- :thumbdown: ....hva hjelper ytelse når det suser som bare det og du tror at kabinettet snart skal løfte fra gulvet ..ler

jaja, men det finnes jo mange ANDRE 6800Ultra korta som ikke koster så mye...

 

vis du velger agp av 6800Ultra så får du jo et kort til 3600kr...

mens på PCI-e så får du det billigste til ca 4400kr..

 

fordi agp er på vei ut nå så det blir jo stadig mer billig salg på agp kort..for det koster nettbutikkene å ha det på lager.

 

men bak to the point!

 

jeg fåre trekker 6800Ultra fram for x800xt pe, men jeg har ikke fått rukket å testet x850xt pe enda.... som jeg vet er jo er bra kort...å jeg spiller jo ganske mye direct3D spill som foreksempel Counter-strike Source, og mindre å mindre OpenGL, men kommer nå til å spille mest battlefield 2 utover...men er ikke sikker på hva slags motor. den kjører på. Men som sakt det er jo ganske på håret da, hva ATi kan ta ut av sine X8--Xt pe kort da..., for det den gamle kjernen den bygger på, er alt på randen!...du kommer skjeldent over 600/610....på over klokking av x850xt pe korta...uten å ha vankjøling..eller noe kraftigere.

Endret av Åsmund@ATi
Lenke til kommentar

Det har ingen verdens ting å si hvilket av kortene du velger. Tilstandene i high end markedet for skjermkort er ikke som før hvor man ofte fikk enten eller mtp f.eks bildekvalitet, ytelse eller driverstabilitet. Dagens beste kort er kjempebra på alt uansett så mitt forslag er bare å kjøpe det kortet som er billigst av de to og som du får fortest (vil jo selvfølgelig få fingrene i monsteret så fort som mulig tenker jeg :))

Lenke til kommentar
Egentlig veldig synd

hvorfor?

spilleopplevelsen blir den samme om det er et dx9 eller om det er openGL

Vel...

 

Du slipper å være bunnet til Windows med OpenGL... Linux er gratis, og du slipper å betale lisenser til M$. OpenGL spill kan lett portes til Linux for eksempel...

 

Når det gjelder valg mellom disse kortene, blir det omtrent hipp som happ. Strømforbrukett er omtrent likt, ATi kortene er kanksje litt mindre, begge kortene tar opp en ekstra PCI-plass.

 

Personlig ville jeg valgt 6800u, da det har bedre støtte for andre platformer enn Windows, og støtter nyere teknologi... Tro meg... ATi kommer til å "glemme" shader model 2.0b i det øyeblikket R520 lanserers med støtte for 3.0...

Lenke til kommentar

Hei, jeg hadde et POV6800Ultra som tok kvelden og bytta det i et X800XT PE og de yter akkurat likt på min P4 3200@3500, men det virker som om ati kortet er mer "smooth" en nvidia når jeg spiller. Cat 5.3 er også bedre i Brothers in Arms, Pirates og Burns Rally med tanke på AA som ikke funka med nvidia driverne her hos meg.

Lenke til kommentar

Velg et x8x0xt PE kort du, og sett Atisilencer på det til knappe 200kr. x850 er vel egentlig for dem som skal klokke? (lavere mhz og større vifte). Anyway, du blir vel fornøyd med begge kortene, men personlig mener jeg at en Silencer er et must da både ati og nvidia sine standardvifter bråker helt grusomt.

Lenke til kommentar

Masse interessante meninger her. Tror nok jeg går for X850XT :p

PE er ikke tilgjengelig før i mai og det gidd jeg ikke vente på. Bare må ha det i neste uke. Tror nok at jeg blir like lykkelig med dette som med Ultra.

Digger som sagt mest Colin Mc Rae, NFS osv og jeg tror nok dette går grisebra på begge typer kort. Blir spennende å se hvordan det blir på min HP2035 TFT 20" :dribble:

 

Takker for svar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...