Gå til innhold

X850XT eller 6800 Ultra?


Anbefalte innlegg

6800 ultra bråker spm fæn :(  har selv "flystøy" under bordet....gå for ATI ..og lev i stillhet og nyt dine fps  :thumbup:

Ok.. For det har jo ikke noe med produsent og valg av vifte type å gjør. :roll:

?? har en Gainward 6800 ultra..og for nesten 4800.- er det vel litt drøyt å sette en ny vifte på for xtra 400.- :thumbdown: ....hva hjelper ytelse når det suser som bare det og du tror at kabinettet snart skal løfte fra gulvet ..ler

jaja, men det finnes jo mange ANDRE 6800Ultra korta som ikke koster så mye...

 

vis du velger agp av 6800Ultra så får du jo et kort til 3600kr...

mens på PCI-e så får du det billigste til ca 4400kr..

 

fordi agp er på vei ut nå så det blir jo stadig mer billig salg på agp kort..for det koster nettbutikkene å ha det på lager.

 

men bak to the point!

 

jeg fåre trekker 6800Ultra fram for x800xt pe, men jeg har ikke fått rukket å testet x850xt pe enda.... som jeg vet er jo er bra kort...å jeg spiller jo ganske mye direct3D spill som foreksempel Counter-strike Source, og mindre å mindre OpenGL, men kommer nå til å spille mest battlefield 2 utover...men er ikke sikker på hva slags motor. den kjører på. Men som sakt det er jo ganske på håret da, hva ATi kan ta ut av sine X8--Xt pe kort da..., for det den gamle kjernen den bygger på, er alt på randen!...du kommer skjeldent over 600/610....på over klokking av x850xt pe korta...uten å ha vankjøling..eller noe kraftigere.

det er da ikke agp-korta som blir billigere, de bare virker billigere i forhold til PCI-e som er overprisa!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
På en annen side synes jeg personlig at Nvidia utvikler mer oversiktelige driverfunksjoner.

Må si meg uenig der. har akuratt byttet fra ATI til Nvidia for at Nvidia hadde best ytelse for pengene i mellomklassen (i påvente av ATIs nye toppkort).

 

Nvidia har så mange innstillinger at det er litt vanskelig å finne frem syntes jeg. ATI har lettere oversikt.

 

Nvidia har innstillinger for en haug spill. Satte innstillingene til mine egne. Men når jeg la inn NFS: Underground 2, så var grafikken helt jævlig. Grunnen fant jeg i innstillinene, der hadde de hoppet til "Quake II".

 

Men det er smak og behag.

 

Selv om kortene nesten yter likt, så ville jeg uansett ha valgt ATI. Kortet er mindre fysisk, krever mindre kjøling, og enkelte produsenters vifter gjør at det lyder mindre.

 

Men jeg ville heller ha gjort som jeg gjorde (hvis du ikke sitter på et AGP HK da) å vente på ATI sitt neste kort, skal komme i Mai/juni skiftet. Har i mellomtiden gått til anskaffelse av ett XFX 6600 GT kort til kun 1800,- som yter meget bra, og kjører spill som Doom 3, Far Cry og Half-Life 2. ganske smertefritt.

 

Hvis ytelses hoppet blir like stort med det nye kortet, i forhold slik det var mellom 9800 XT til X800XT så tror jeg det er verdt ventetiden. håper i hvertfall det selv

Lenke til kommentar
Er det masse OpenGL-spill nå plutselig? Hvilke da? Det eneste jeg kommer på i farten er Doom3 (i allefall blant de "store" titlene), de aller fleste spill bruker da virkelig Direct3D?!?

 

Uansett er X800XT raskere enn 6800Ultra i de fleste spillbenchmarkene jeg har sett hittil, det alene burde jo være grunn nok til å gå for X850XT fremfor 6800Ultra.

Quake 1,2,3,4 og COD er også OpenGL-baserte spill som jeg kommer på i farten...

tror ikke du merker så stor forskjell på X850XT PE og 6800 Ultra i Quake 1 og 2

Lenke til kommentar
Velg et x8x0xt PE kort du, og sett Atisilencer på det til knappe 200kr. x850 er vel egentlig for dem som skal klokke? (lavere mhz og større vifte). Anyway, du blir vel fornøyd med begge kortene, men personlig mener jeg at en Silencer er et must da både ati og nvidia sine standardvifter bråker helt grusomt.

putt på 100 kroner mer for en VGA vifte og bruk Zalmans VF700 versjoner. Bråker mindre enn Silenceren, bytta selv.

Lenke til kommentar
Quake 1,2,3,4 og COD er også OpenGL-baserte spill som jeg kommer på i farten...

Tenkte kanskje mest på moderne spill jeg da. :p Quake 4 er jo et godt poeng, når det engang kommer, men jeg har en følelse av at det vil gå mer enn bra nok på et X850XT uansett.

 

I Quake 3 får man forresten 360 fps i 1600x1200 på et X800XT, så jeg tror man overlever (link til benchmark). :)

Lenke til kommentar
Masse interessante meninger her. Tror nok jeg går for X850XT 

bra valg! du blir garantert fornøyd!

 

til dere angående openGL:

1.det fungerer å bruke d3d til crossplatforms også..

2.man er ikke bundet til windows om man har best d3d heller. ja ati har svake drivere til linux akkurat nå, men prøv de ati hadde for et år siden, så skal du se at de nyere linux driverne har forbedret seg volsomt!

3.som jeg har sakt før i denne posten, sågir sm3.0 ingen merverdig ytetelses forsjell, og er derfor bare noe man kan betegne som en ubruklig men "fancy" egenskap

 

edit:

ikk faktisk kun 1 frame mindre enn X800XT i Far Cry på 1024 oppløsning med mitt 6600GT kort. Rart. Men de ligger langt forran i 3Dmark testene da.

prøv å sette på full aa og af du, så skal du se at x800xt pe kortet drar kraftig i fra

Endret av Aurgjelme
Lenke til kommentar

Radeon 9800 Pro, 9800 XT, nVidia 6600GT og slike kort holder faktisk til dagens spill. Disse kortene som blir diskutert her er high end/luksus kort. Og når man skal velge mellom et GeForce 6800 Ultra og et Radeon X850XT så er det et luksusproblem. Og man gjør ikke noe dårlig kjøp uansett hvem man velger. Og man vil kunne spille alle spill med høye detaljer.

 

Eneste forskjellene som endel folk nevner her er kanskje at Radeon kortene er litt mer stillegående og trekker ikke riktig så mye strøm. Men nå skal det jo sies at GeForce kortene har vifteregulering i programvaren. I mitt tilfelle på mitt Gainward 6800GT så kjører jeg viftene på bare 50% hastighet i 2D modus og 70% i 3D modus. Det ser ut til å holde. Og da bråker det ikke så forferdelig. Hadde jeg kjøpt kort i dag så hadde jeg kanskje valgt et Radeon kort. Eller kanskje ikke. Som sagt, det er et luksusproblem og det er et vrident valg.

Lenke til kommentar
Tenkte kanskje mest på moderne spill jeg da.  :p Quake 4 er jo et godt poeng, når det engang kommer, men jeg har en følelse av at det vil gå mer enn bra nok på et X850XT uansett.

Det er også et godt poeng. Ytelsen til ATi i Doom3 har forbedret seg kraftig siden spillet ble lansert og forskjellen er nå ikke akkurat voldsom lenger. Dessuten, hvis man syns tearing er irriterene har man med ATi sine drivere mulighet til å tvinge tripple buffering i OpenGL, noe som kan gi betraktlig høyere ytelse med vsync.

Lenke til kommentar
ATi!!!!!!!

 

Ja, jeg er ATi fanboy, men selv om jeg ikke hadde vært det så hadde jeg nok svart ATi iom at det er det kraftigste kortet av det 2 pluss at de ATi kortene har jevnt over stillere kjøling enn de nVidia kortene!

Vel... :roll:

 

X850XT PE trekker faktisk mer strøm enn et 6800 Ultra....

 

Mitt PoV 6800 Ultra kort er meget stille. Etter driveren lastes så dempes viften...

Lenke til kommentar
6800 ultra bråker spm fæn :(  har selv "flystøy" under bordet....gå for ATI ..og lev i stillhet og nyt dine fps  :thumbup:

Ok.. For det har jo ikke noe med produsent og valg av vifte type å gjør. :roll:

?? har en Gainward 6800 ultra..og for nesten 4800.- er det vel litt drøyt å sette en ny vifte på for xtra 400.- :thumbdown: ....hva hjelper ytelse når det suser som bare det og du tror at kabinettet snart skal løfte fra gulvet ..ler

Gainward-skjermkort er jo ikek akkurat kejnt for å være stille, til tross for prisen, alle kort jeg har hørt fra gainward har vært blant de mest støyende i sin klasse.

 

AtW

Lenke til kommentar
at doom3=nvidia og ATI=hl2 er iallefall ikke noe å basere kjøpet sitt på.. at ATI er best på HL2 er iallefall bare bull... nvidia kjører det bedre, men nvidia=doom3, det stemmer godt. ati=far cry kanskje.. ?  ;)

I noen tilfeller med SLi.

At ATI kjører HL2 bedre enn nVidia er langt i fra tull

 

Faktisk så gir ETT x850XT PE kort høyere fps enn TO 6800Ultra i SLI oppsett.

Lenke til kommentar
Raptor' date='27/03/2005 : 12:21']
ATi!!!!!!!

 

Ja, jeg er ATi fanboy, men selv om jeg ikke hadde vært det så hadde jeg nok svart ATi iom at det er det kraftigste kortet av det 2 pluss at de ATi kortene har jevnt over stillere kjøling enn de nVidia kortene!

Vel... :roll:

 

X850XT PE trekker faktisk mer strøm enn et 6800 Ultra....

 

Mitt PoV 6800 Ultra kort er meget stille. Etter driveren lastes så dempes viften...

Og hvor fikk du synonymen med at støy økes jevnt med strømmen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...