Gå til innhold

Hvorfor holder folk seg fortsatt til mp3?


Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle starte en liten diskusjon her. :)

 

Hvorfor har det seg at folk enda holder fast paa mp3? Mp3 er et gammelt format, og det finnes flere langt bedre alternativer. Jeg bruker selv ogg (www.vorbis.com ) fordi det er kodet paa en slik maate at det gir bedre kvalitet. Dette er spesielt merkbart paa lavere bitrates. Dessuten skiller ogg seg fra mp3 i at det er et aapent format og at det stoetter flerkanals lyd. Til mp3 er det knyttet lisenser, og en kan maks bruke det til 2-kanals lyd.

 

Jeg synes det gaar saa veldig tregt mot utdatering av mp3. :( Er ogg sakte paa vei mot aa erstatte mp3, vil mp3 holde seg paa tronen eller vil et annet format erstatte mp3 etterhvert?

 

Hvilket format bruker brukerne av dette forum, og hvorfor?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det segmentet som er mest interessant for de aller fleste av oss er "så nærme cd-lyd man kan komme" iogmed at man stort sett har riklig med plass. Her er ikke mp3 spesielt dårlig. Ja, du kan få litt lavere bitrate med andre format (MPC er vel det beste fortsatt). Men forkjellen er ikke stor, og kommer heller neppe til å bli noe særlig større.

 

Det er i lave bitrater ting skjer, det er i mine øtne mest egnet for streaming og slike ting, her kunne man såklart ønske seg at noe annet tok over, da mp3 ikke er bra under 128, og mye av det som blir stremet heller ikke er så bra som mp3 kan være.

 

Ett annet hovedpoeng er at mp3 støttes av mange bærbare spillere. OGG er i mine øyne en kurositet for vanlig musikk, og vil fortsette å være det, hvis noe tar over, så har jeg større tro på AAC.

 

Personlig bruker jeg, flac som er lossless.

 

AtW

Lenke til kommentar

har dessverre ikke linken, men jeg var innom en side der de sammenlignet mp3 og ogg på forskjellige bitrates. forskjellen var merkbar men ikke så veldig.

En av grunnene til at jeg holder meg til mp3 er vell at mp3 spilleren min ikke støtter ogg.

Lenke til kommentar
Noen som har en statistikk å vise til ang. de forskjellige formatene ?

Hvis det er slik trådstarter sier, så vurderer jeg å bytte.

Her ser du en test på 128 kbps om du liker å bruke så lave bitrater, her vinner ogg, de har vært flinke med noen optimaliseringer i det siste, etter at formatet nærmest lå brakk en god stund.

 

http://www.rjamorim.com/test/multiformat128/results.html

 

Resultatene er på bunnen, Lame er altså mp3 for de som ikke vet det. itunes er AAC.

 

Men som sagt, dette er ikke overførbart direkte til de høyere bitratene, hvor "CD-kvalitet"-filene ligger.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg pleier å bruke audiograbber med eksternt mp3codec på cdene mine, så nå slipper de å bli ødelagt på fest og slikt. Kan rippe opp i 320kb/s, men pleier å bruke 192kb/s eller 224kb/s.

Det pleier å funke helt fett ved bruk av siste winamp med MAD plug-in 0.14.2b.exe (in_mad.dll -> som gir 24 bit input) og DirectSound output v2.2.6 SSRC (out_ds_ssrc.dll som gir 24 bit og 96kHz output). Egner seg vel best dersom man skal putte lyden ut gjennom optisk utgang til stereo, da en kan ha nytte av oppsampling til 96kHz og 24 bit.

 

Lyden blir hvertfall bra. Hører ikke så mye forskjell på cdene mine og mp3 da, men det er vel litt forskjell ved at lyden farges og blir mer spennende med litt mer bass og slikt.

 

:)

Lenke til kommentar
Ett annet hovedpoeng er at mp3 støttes av mange bærbare spillere. OGG er i mine øyne en kurositet for vanlig musikk, og vil fortsette å være det, hvis noe tar over, så har jeg større tro på AAC.

Et meget viktig poeng, tør jeg påstå. Selv encoder jeg alle nye CD-er som .ogg, men det er noe drit å måtte ha .mp3-kopier siden mp3-spilleren min ikke støtter noe annet enn .mp3.

Lenke til kommentar
Ett annet hovedpoeng er at mp3 støttes av mange bærbare spillere. OGG er i mine øyne en kurositet for vanlig musikk, og vil fortsette å være det, hvis noe tar over, så har jeg større tro på AAC.

Et meget viktig poeng, tør jeg påstå. Selv encoder jeg alle nye CD-er som .ogg, men det er noe drit å måtte ha .mp3-kopier siden mp3-spilleren min ikke støtter noe annet enn .mp3.

Du burde vurdere flac ;) Kan du transcode i hytt og pine til formatet som er mest praktisk for øyeblikket

 

AtW

Lenke til kommentar

testa ogg en gang, likte det ikke noe særlig..for det første tok filene større plass og for det andre synes jeg ikke kvaliteten var så ufattelig mye bedre. Og hva i alle verden skal du med mer enn stereo? enda ikke sett en musikk cd med 5.1 lyd...film perhaps, men de bruker jo andre greier. jeg holder med rema for å si det sånn. Det enkle er ofte det beste. Hva skal man vel med fancy stash når det enklere lyder like bra og er, vel, enklere? har foresten ikke hørt om flac før...hva er det?

Lenke til kommentar
Ett annet hovedpoeng er at mp3 støttes av mange bærbare spillere. OGG er i mine øyne en kurositet for vanlig musikk, og vil fortsette å være det, hvis noe tar over, så har jeg større tro på AAC.

Et meget viktig poeng, tør jeg påstå. Selv encoder jeg alle nye CD-er som .ogg, men det er noe drit å måtte ha .mp3-kopier siden mp3-spilleren min ikke støtter noe annet enn .mp3.

Løsning: skaff deg en MP3-spiller som støtter OGG.

 

Forslag til løsning: iAudio M3

 

Har denne spilleren selv, og kan ikke si annet enn at jeg er veldig fornøyd. Lydkvaliteten er fenomenal, den støtter OGG, har radio og mye mer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...