Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...


SGE7000

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det har vært min drøm i mange år å sette opp en liten "snikkerbod", hvor jeg kan pusle med både gitarmekking og oppussingsprosjekter. Naboen snakker om å bygge ny garasje, da kjøper jeg kanskje hans gamle og innreder det der.

 

Men om jeg så kom så langt, og etter å ha brukt mange tusen hos den lokale DeWalt-pusheren, ville jeg fortsatt knapt visst opp og ned på en overfres. Øvelse gjør mester, men så høye ambisjoner at jeg kan gjøre jobben like godt som en proff har jeg ikke.

 

Så jeg ville fortsatt gått til Henki om jeg skulle lage en ny Mary Kaye...

 

Geir :)

 

Jeg syns du skal gjøre alvor av drømmen jeg. Har samme planer selv, men et litt annet utgangspunkt siden jeg har drevet med dette før, og kan håndverket noenlunde tilfredsstillende. (forresten, man trenger ikke nødvendigvis deWalt rund baut!)

 

Innspill til alle:

Har også lyst til å si at en "custom-made" gitar til 30 000,- ikke nødvendigvis er den siste gitaren du trenger, eller at den møter alle dine preferanser og spesifikasjoner på riktig måte. Håndverket og utstyret forøvrig er som regel av første klasse, men det er en del andre faktorer som gjør en favorittgitar til en favorittgitar. Disse faktorene er vanskelig å konkretisere, og går nok utenpå det at den er lettspilt og låter bra og ser konge ut.

 

Bare ta en liten titt på diverse bruktbørser og tell hvor mange håndbygde/workshop/"custom-made" gitarer som sirkulerer. Kan hende årsaken til turnoveren er at man ikke har råd til å sitte med en gitar til 30 000,-, men jeg tenker at mange kanskje ikke fikk drømmegitaren sin allikevel.

 

Oppfordringen må bli at alle de som har en nysgjerrighet til sitt instrument utover det musikalske forfølger denne, og lærer seg mest mulig om hvordan det fungerer, er oppbygd, historikk etc. Parallelt vil man forsøke seg på små og enkle justeringer, kanskje bytte pickups og stemmeskruer og justerer intonasjonen. Etterhvert filer man kanskje sin egen nut, og justerer trussrod uten å dr*te i buksa. Det baller på seg, og er man nysgjerrig og tålmodig og ydmyk i forhold til egne evner står man kanskje der en dag med sin egen custom made Telecaster.

 

Du VET hva jeg snakker om, Geir!

Endret av Tumbleweed
Lenke til kommentar
Jeg syns du skal gjøre alvor av drømmen jeg.

:)

 

 

Innspill til alle:

Har også lyst til å si at en "custom-made" gitar til 30 000,- ikke nødvendigvis er den siste gitaren du trenger, eller at den møter alle dine preferanser og spesifikasjoner på riktig måte. Håndverket og utstyret forøvrig er som regel av første klasse, men det er en del andre faktorer som gjør en favorittgitar til en favorittgitar. Disse faktorene er vanskelig å konkretisere, og går nok utenpå det at den er lettspilt og låter bra og ser konge ut.

Det er sant. Jeg var utrolig nervøs før jeg fikk begge mine Eugengitarer. Mye penger, usikkert resultat. Ikke kvaliteten, men dette udefinerbare som gjør en gitar til noe mer enn summen av komponentene. Med Thinlinen sa det bare klikk, det var og er drømmegitaren på alle måter. (Skjønt jeg vurderer å skifte halspickupen.) Mary Kaye straten derimot er en tilvenning, den føltes rett og slett rar og uvant når jeg spilte på den i starten. Kan ikke sette fingeren på akkurat hva som gjør det. Men jeg vet den er verd innsatsen!

 

Ikke er det den siste gitaren jeg trenger uansett. For øyebliket er det en Guild X-500 som skal bli den siste, men det sier jeg vel bare til den dagen jeg har den i hus, så er det sikkert en til jeg har lyst på. ;)

 

Du VET hva jeg snakker om, Geir!

Ja. :cool:

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Jeg har fått lyst til å bygge min egen Les Paul etter at jeg fant Warmoth-nettstedet hvor de selger deler til gitarer. Det kan bli et fint prosjekt, og jeg slipper å bruke ugudelige mengder penger på en gang. :p

 

Tenkte på en standard LP-kropp med en Warmoth Pro-hals. Jeg er ikke så god på trearbeid, derfor tenkte jeg å kjøpe kroppen og halsen ferdiglakkert, slik at det som egentlig er å gjøre er å skru sammen delene og installere elektronikken. Hvor vanskelig er dette egentlig?

Lenke til kommentar
Jeg har fått lyst til å bygge min egen Les Paul etter at jeg fant Warmoth-nettstedet hvor de selger deler til gitarer. Det kan bli et fint prosjekt, og jeg slipper å bruke ugudelige mengder penger på en gang. :p

 

Tenkte på en standard LP-kropp med en Warmoth Pro-hals. Jeg er ikke så god på trearbeid, derfor tenkte jeg å kjøpe kroppen og halsen ferdiglakkert, slik at det som egentlig er å gjøre er å skru sammen delene og installere elektronikken. Hvor vanskelig er dette egentlig?

 

Hmm....jeg holder på med det der, og det er ikke sååå vanskelig å lodde (sveise sammen ledninger). Du MÅ ha tålmodighet, for det er små greier som skal loddes sammen :thumbup:

Det er ikke vanskelig å skru sammen delene da :!: det er bare loddinga som kan være litt avansert.

 

LYKKE TIL! :w00t:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...