Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...


SGE7000

Anbefalte innlegg

Jeg har fått lyst til å bygge min egen Les Paul etter at jeg fant Warmoth-nettstedet hvor de selger deler til gitarer. Det kan bli et fint prosjekt, og jeg slipper å bruke ugudelige mengder penger på en gang. :p

 

Tenkte på en standard LP-kropp med en Warmoth Pro-hals. Jeg er ikke så god på trearbeid, derfor tenkte jeg å kjøpe kroppen og halsen ferdiglakkert, slik at det som egentlig er å gjøre er å skru sammen delene og installere elektronikken. Hvor vanskelig er dette egentlig?

LP må limast.

 

Vanskelgheitsgrad, tja.. Temmeleg høg hvis du skal gjere -alt- sjølv.

Kjøper du den ferdig limt bør det gå relativt greit hvis du har dreisen på loddebolten og god kjennskap til instrumentet du bygger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har fått lyst til å bygge min egen Les Paul etter at jeg fant Warmoth-nettstedet hvor de selger deler til gitarer. Det kan bli et fint prosjekt, og jeg slipper å bruke ugudelige mengder penger på en gang. :p

 

Tenkte på en standard LP-kropp med en Warmoth Pro-hals. Jeg er ikke så god på trearbeid, derfor tenkte jeg å kjøpe kroppen og halsen ferdiglakkert, slik at det som egentlig er å gjøre er å skru sammen delene og installere elektronikken. Hvor vanskelig er dette egentlig?

LP må limast.

 

Vanskelgheitsgrad, tja.. Temmeleg høg hvis du skal gjere -alt- sjølv.

Kjøper du den ferdig limt bør det gå relativt greit hvis du har dreisen på loddebolten og god kjennskap til instrumentet du bygger.

 

Da er det kanskje lurere å kjøpe en Gibson LP for litt mer penger...

Lenke til kommentar

lurer på hvem som fant opp neck-thru egentlig...

dersom man knekker f eks headstokken er hele gitaren ødelagt. har man bolt-on trenger man bare bytte halsen.

dessuten blir instumentet dyrere av neck-thru.

 

mange sier at det er pga lyden blir annerledes, men for å si det slik:

pickupskvaliteten står for 99% av lydkvaliteten, mens neckthru står for resten. om det skal være forbedringer med lyden er det pickupsene som bør endres og ikke hele gitaren.

(dette er sett at lyden blir bedre og ikke dårligere av neckthru)

 

bolt-on ftw :w00t:

Lenke til kommentar

Jeg er uenig med deg. Det er mange faktorer som lager "signaturlyden" i den mest kjente gitarmodellene vi kjenner, og den limte halsen er en av tingene som gjør at en LP låter som en LP. En bolton låter ikke helt som en LP, akkurat som en Tele der strengene ikke går gjennom kroppen ikke låter helt som en tele.

 

Det å "prosentsette" dette, tør jeg ikke engang å tenke på å begynne med.

 

Nå er ikke jeg på noen måte fan av overprisede merkevarer, men å påstå at slike konstruksjonsmessige forskjeller ikke spiller rolle, blir feil.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
Jeg er uenig med deg. Det er mange faktorer som lager "signaturlyden" i den mest kjente gitarmodellene vi kjenner, og den limte halsen er en av tingene som gjør at en LP låter som en LP. En bolton låter ikke helt som en LP, akkurat som en Tele der strengene ikke går gjennom kroppen ikke låter helt som en tele.

 

Jeg skulle like å se den som klarte å plukke ut limt vs bolt-on i en blind-test.

Lenke til kommentar
tenker etter og ser at det var tåpelig av meg å prosentsette dette.

poenget mitt var at pickupsene kan gjøre lyden mye bedre enn det forskjellen på bolt on og neckthru kan

Du kan IKKJE få ein bolt-on til å låte som ein setneck med pickupbytte.

 

Det er to VELDIG forskjellige konstruksjonar med VELDIG forskjellige eigenskapar. EOD.

Lenke til kommentar
Jeg er uenig med deg. Det er mange faktorer som lager "signaturlyden" i den mest kjente gitarmodellene vi kjenner, og den limte halsen er en av tingene som gjør at en LP låter som en LP. En bolton låter ikke helt som en LP, akkurat som en Tele der strengene ikke går gjennom kroppen ikke låter helt som en tele.

 

Jeg skulle like å se den som klarte å plukke ut limt vs bolt-on i en blind-test.

 

Det er mulig det. Det faktum at det aldri er gjennomført slike tester, verken det du nevner, eller for eksempel om det er sant at det er bedre sustain i en limt hals med større vinkel over bro og stol, er egentlig mer spennende. Tror alle fabrikantene tjener mer på at vi sitter her og tror og synser i stedet for å få de harde fakta på bordet.

Lenke til kommentar

Joda, det har du sikkert rett i. Det er bare det, etter å ha spilt på opptil flere gitarer, mener jeg å ha erfart at måten de er satt sammen på, materiale og så videre har noe å si.

Derfor kan jeg ikke mene at konstruksjonsmessige forskjeller ikke spiller noen rolle

Jeg er ganske sikker på at jeg har flere med meg på en slik erfaring. Så får du synes at det er så urimelig som du bare vil.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...