Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...


SGE7000

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei! Jeg har spilt gitar aktivt i 1 år ca. (har egentlig spilt lenger, men har ikke begynt å spille skikkelig før for 1 år siden) og nå skal jeg kjøpe meg ny gitar. Skal kjøpe enten en Gibson Firebird V eller VII, blir mest sannsynlig en Firebird V. Men da lurer jeg på; er det mulig å feste en sånn Gibson-stil vibrola til denne? Isåfall, er det vanskelig og kostbart? Takk for svar ;)

Lenke til kommentar
Til en rimelig Epi vil pickups fra guitarfetish vær en glimrende oppgradering. Relativt rimelige, låter meget bra, og firmaet er en drøm handle med.

 

Noen spesielle modeller du vil anbefale?

Det lurer jeg også på... Det var jo veldig hyggelige priser på den siden. :)

 

Men over til noe annet: Jeg spiller powerchords med to fingre (peke+ring), men har i det siste merket at jeg får vondt i hånda av dette, det har ikke vært sånn tidligere. Har spilt i ett år. Det blir bedre hvis jeg spiller med tre fingre, er det noen fordeler/ulemper med den ene eller den andre måten?

Endret av Rikky
Lenke til kommentar
Til en rimelig Epi vil pickups fra guitarfetish vær en glimrende oppgradering. Relativt rimelige, låter meget bra, og firmaet er en drøm handle med.

 

Noen spesielle modeller du vil anbefale?

Det lurer jeg også på... Det var jo veldig hyggelige priser på den siden. :)

 

Men over til noe annet: Jeg spiller powerchords med to fingre (lang+ring), men har i det siste merket at jeg får vondt i hånda av dette, det har ikke vært sånn tidligere. Har spilt i ett år. Det blir bedre hvis jeg spiller med tre fingre, er det noen fordeler/ulemper med den ene eller den andre måten?

Musikklæreren min i tiende klasse brukte samme teknikk du beskriver, og fikk senere problemer med fingerleddet(ne). Vet ikke om dette gjelder for alle, og han var en veldig ivrig gitarspiller (spilte mye), men er jo noe å tenke på..

 

Men. Mulig jeg misforstår, men jeg bruker da pekefinger og langfinger..? Nå har jeg da nesten søte små barnehender som ikke rekker så langt, da.

 

Som sagt, jeg har fått for lite søvn, så jeg tar forbehold om hva vi egentlig snakker om her og at jeg løper en risiko for å svare noe helt inkompetent på et enkelt spørsmål.

 

BiNko!

Lenke til kommentar
Jeg får da vitterlig med oktaven enda jeg bruker bare to fingre også, men det kommer jo litt an på teknikken.

 

Bruker forresten peke- og ring- eller lillefingeren litt om hverandre.

Misforsto jeg nå?

 

Trodde det ble ment at man spilte med to fingre(5-7-x-x-x-x). Du tar to strenger med ring/lillefingeren?

Lenke til kommentar
Noen som har noen tips til gode, billige japsegitarer fra 60-80-tallet? Gjerne med litt spesielt utseende.

Mosrite har en del kult.

Venture eller noe sånt tror jeg en artig modell heter. Også finnes det jo tonnevis av no-name gitarer. Kawai er også noe du kan sjekke ut, men ikke alle vintage Kawai-gitarer har trussrod :cool:

Lenke til kommentar
Noen som har noen tips til gode, billige japsegitarer fra 60-80-tallet? Gjerne med litt spesielt utseende.

Mosrite har en del kult.

Venture eller noe sånt tror jeg en artig modell heter. Også finnes det jo tonnevis av no-name gitarer. Kawai er også noe du kan sjekke ut, men ikke alle vintage Kawai-gitarer har trussrod :cool:

Litt av en utfordring å spille samtidig som du holder strengene stramme for egen maskin ja :cool:

Lenke til kommentar
Du tar to strenger med ring/lillefingeren?

Det var det jeg gjorde, og det var da jeg kjente det i hånda. Nå har jeg som sagt gått over til tre fingre.

Har alltid tatt det for gitt at folk bruker tre fingre jeg :dontgetit: Har alltid gjort det selv, føler at det blir mer ergonomisk korrekt. Blir liksom for "skarp" bøy i håndleddet om jeg skal bruke to fingre :hmm:

Endret av edge
Lenke til kommentar

Kawai produserte gitarer under flere navn en noen veldig dårlige og andre som faktisk var gode

gitarer, sikret meg selv en 1969 Kimberly Apollo 4 for en halv uke siden, var noe av det siste

Kawai laget før de kutta ut gitarene. Noen av modeller som er verd å merke seg er: Teisco

Spectrum V, Teisco SSL4, Kimberly Apollo 4, Teisco TG64 "monkey grip" for å nevne noen.

 

Nederste pickupen hadde noe belegg på krommen, men litt autosol fikset det. :)

DSCF0046-1.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...