Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...


SGE7000

Anbefalte innlegg

Er det bare meg eller er det mye vanskeligere å stå å spille gitar enn å sitte å spille? :p Driver å lærer meg gitar nå og fant fram en rull med hyssing til å lage reim til gitaren for å sjekke hvordan det var å stå og spille.. Bare meg eller er det vanskeligere å stå spille?

Jeg synes også det er vanskeligere, men er helt sikkert bare en vanesak ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er vel en vanesak. Men.. hyssing som reim? Hva for en gitar er så lett? :p Og det må gjøre litt vondt over ryggen :ninja:

Plankegitar fra elkjøp :p Var jo bare for å sjekke ;)

 

Ehh... Det var da med sånn reim med den planke gitaren fra Elkjøp, det var det i hvertfall med på den planken vi har her i huset.

 

Selv pleier jeg å stå med foten min på senga sånn at den er 90 grader, så lar jeg gitaren hvile på det ene beinet mens jeg står... Ikke opptimalt, men om jeg ikke finner en plass å sitte, er det bedre å stå enn å ligge.

Lenke til kommentar
Selv pleier jeg å stå med foten min på senga sånn at den er 90 grader, så lar jeg gitaren hvile på det ene beinet mens jeg står... Ikke opptimalt, men om jeg ikke finner en plass å sitte, er det bedre å stå enn å ligge.

Kan man ikke ligge å spille, da er man ikke gitarist :green:

 

red: og hva med å sitte på senga?

Endret av edge
Lenke til kommentar

Det er en helt grei gitar. De selges i bøtter og spann og har en tilfredsstillende kvalitet. Mange ønsker å oppgradere med bedre pickups, men alt i alt er dette en helt ok gitar, hverken mer eller mindre.

 

Noe å være obs på: Straten du har lånt har noe lengre scale enn Epi'en, og du vil muligens oppleve Epien som mer lettspilt, mens andre mener man mister noe av "The Twang Factor" fra en gitar med lengre scale.

 

Kryptisk? Send meg en PM

Lenke til kommentar
Forslag til pickups til Epi LP? Jeg spiller for det meste litt heavy greier som Metallica, og mange vil vel da se på EMG som et naturlig valg. Jeg lurer bare på hva dere som har erfaring med diverse pickups vil anbefale?

EMG er førstevalget om du kun fokuserer på metal.

 

Har du intresse for noe annet er Seymour Duncan, DiMarzio eller andre ting(Lindy Fralin - dyre men til gjengjeld markedets beste) mye bedre valg. EMGs vil vrenge selv den mildeste clean-kanal om du drar på litt..

Lenke til kommentar

Det der et et vanskelig spørsmål å svare på. Jeg har funnet ut at jeg trives best med low/medium output pickups.

EMG's og en del av hotrodmarkedet (SD's DM's etc) tar mest høyde for feit vrenglyd som ofte går på bekostning av dynamisk "rein" lyd. Faktisk så er jeg eksepsjonelt fornøyd med pickupene på min siste ervervelse, en kliss original Hagstrøm Swede. Den trenger litt ekstra for å vrenge godt nok, men det fikser Tube Screameren. "Reinlyden" i Hagstrømen er av det beste jeg har vært borti.

 

Smak og behag, spillestil og alt det der.

 

Disclaimer:

Ovenstående gjelder humbuckere. Når det gjelder single coil pickups stiller det seg litt anderledes i mitt øre, her finnes det fabrikater som ivaretar både vreng og "rein" lyd på samme tid. Her spiller selvsagt spillestil en vesentlig faktor. Men det koster..!

Lenke til kommentar

Ok, takk for svar. Jeg tror EMG utgår da. Jeg ser for meg at jeg fort kan bli lei at at alt låter metal, jeg vil ikke ofre allsidighet i lyden for få mer vreng på det tyngste stoffet. Jeg vil kunne spille Guns 'n' Roses og AC/DC, men også ha noe med ok clean.

 

Jeg vet ikke hvor mye penger jeg vil bruke på nye pickups, det er tross alt en gitar til 3500 kr. På den annen side er det jo fryktelig morsomt med nye ting og oppgraderinger, og gode pickups kan jo monteres i min neste gitar eller selges hvis de skulle bli overflødige. Konkrete forslag på pickups mottas med takk!

Lenke til kommentar

God dag.

 

Litt usikker på hvor jeg skulle poste dette. Pod-serien har muligheten til å spille med via iPod/ annet. Dette skjer via en 1/8"-inngang. Hvordan skal jeg egentlig få til dette?

 

Koble pod til pc, og ipod til pc? Eller..

 

For jeg ser det virkelig ikke.

 

Takk for svar. :)

Lenke til kommentar
Ok, takk for svar. Jeg tror EMG utgår da. Jeg ser for meg at jeg fort kan bli lei at at alt låter metal, jeg vil ikke ofre allsidighet i lyden for få mer vreng på det tyngste stoffet. Jeg vil kunne spille Guns 'n' Roses og AC/DC, men også ha noe med ok clean.

 

Jeg vet ikke hvor mye penger jeg vil bruke på nye pickups, det er tross alt en gitar til 3500 kr. På den annen side er det jo fryktelig morsomt med nye ting og oppgraderinger, og gode pickups kan jo monteres i min neste gitar eller selges hvis de skulle bli overflødige. Konkrete forslag på pickups mottas med takk!

Som sagt så kommer du ikke utenom Lindy Fralin. Snake Bites fra Vintagegitar f.eks er et sett som er satt opp for å spille ganske tungt, men vil likevel gi en god clean. Disse koster 2400 spenn hos Vintagegitar(som forøvrig får disse spesiallagd, så du finner dem nok ikke noe annet sted), så det kjennes på lommeboka :tease:

 

Noen andre kan anbefale andre ting, da jeg ikke har særlig erfaring med humbuckere, med unntak av Fralin og noen Duncan-sett jeg ikke kan navnet på :tease:

Lenke til kommentar

Telecastern var nevnt som et eksempel på at en kan få både i pose å sekk (med litt oppgraderinger) Har desverre ikke noe særlig kunnskap om Les Paul. LaceSensor er et eget selskap, men de har et sammarbeid med Fender. Lace sensorer finner du bla på Fender Stratocaster Plus (1987-1999) og noen andre.

Endret av Rebel-Rider
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...