Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...


SGE7000

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den hip-hop`en jeg vokste opp med var der ikke mye gitar, synth for alle penga. MC hammer, Vanilla Ice, Milli Vanilli osv..

 

I alle funk og RnB band/artister (tidlige) James Brown, Cool & the gang, Marvin Gaye, Stevie Wonder, Isaac Hayes osv så hadde de et skikkelig band, Jamiroquai er en av de få i dag som har elementene som forbindes med funk.

Nå er det nesten kun bass og et oppkappa komp/samples (helst et som er stjålet fra en gammel Motown klassiker) i bakgrunnen som du hører pluss litt F#ck og W#ore i fra en mindre begavet eks kriminell.

 

Ikke at jeg skulle starte noen krig, men skal du finne noen inspirasjon så må tilbake i tid for å finne de ekte sakene (IMHO) ;)

Lenke til kommentar

Problemet er at det ikke finnes noen egen "hip-hop" gitarstil. Istedet låner man friskt fra andre sjangere. Mye er selvsagt funkinspirert, men ellers er det fritt fram. Hør for eksempel hvordan Timbuktu fritt resirkulerer riffet fra "All along the watchtower" i "Det løser seg"...

 

Så finn et gitartema du liker, gjerne fra noen tiår tilbake, eller lag et selv, uten å tenke for mye på at det skal låte hip-hop. Og så legger du hip-hop-elementene på toppen.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Jeg går for tiden rundt med planer om en ny gitar i prisklassen 5-6000. Planen er å bruke den til prog og lettere rock, samt diverse andre ting. Single coils er et must, samtidig som jeg gjerne vil ha en humbucker til de litt tyngre tingene. Metalgitarer har jeg nok av, så det skal ikke spilles så veldig mye ekstrem gain på den.

Tremolo er et annet krav. Jeg er ikke verdens største fan av floyd rose, men jeg kan alltids leve med det også.

Pickupene kan jeg vurdere å skifte etterhvert, men de som sitter i standard trenger ikke være dårlige av den grunn.

For øyeblikket tenker jeg hovedsaklig på en mexico fat strat, men ibanez s-serie har også dukket opp som en mulig kandidat.

 

Er det noen som har andre gode forslag eller konstruktive innspill?

Lenke til kommentar

Jeg slår gjerne et slag for MIM strat'en. Den jeg hadde var så godt som perfekt både spillemessig og i byggekvalitet. Utrolig mye gitar for pengene. (Spesielt siden jeg vant min i et lotteri... ;) )

 

Pickupene låter bra nok de. Lyden på single-coilene er av det "spinklere" slaget, tenk surf-gitar. De er mer enn gode nok, om man liker den lyden. Hvis ikke kan man jo som du sier eventuelt bytte etterhvert.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...