Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...


SGE7000

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei.

Har et lite spørsmål.

Hadde nettopp oppe den gamle gitaren min, en Samick stratocoaster, for å lodde om tilkoblinger.

(Det var ikke alltid kontakt, så jeg tenkte jeg skulle fikse det før jeg skal selge den.)

 

Da jeg kikket litt rundt, så jeg at strengene var koblet til 0-volt, og at "mikrofonene" egentlig ser ut til å bygge på kondensatorprinsippet, altså at kapasitansen endres etter hvor stor avstand det er mellom "kondensatorplatene", i dette tilfellet strengene og pickupen.

 

Er dette tilfelle? I såfall, er dette vanlig? Og hvordan blir lyden i forhold til "vanlige" pickuper?

Lenke til kommentar

De selger 3 forskjellige "single" EMG pickup's der, hva er forskjellen på de? (de ser ut til å passe best til min gitar).

 

Utifra teksen ser det ut som om så og si alt av innmaten følger med, stemmer det?

 

Vil disse pickupsene passe bra til å spille metal med?

Endret av andesam
Lenke til kommentar
De selger 3 forskjellige "single" EMG pickup's der, hva er forskjellen på de? (de ser ut til å passe best til min gitar).

 

Utifra teksen ser det ut som om så og si alt av innmaten følger med, stemmer det?

 

Vil disse pickupsene passe bra til å spille metal med?

Hvis det er metal du vil spille, så ville jeg gått for humbuckere istedet...

Vurderer å kjøpe det selv, og bytte ut de tre single-coils'ene jeg har nå

 

 

EDIT: Niiiice!

Så akkurat Kirk Hammett's pickup-set der!

Tenker jeg sparer opp 3.780,- og kjøper de :dribble:

Endret av SGE7000
Lenke til kommentar

Altså... Ikkje tru at du automatisk låter som Hammett berre du har samme mikker som han. :p

Om du setter slike mikker i ein vanlig budsjettsgitar trur eg nok at du blir temmelig skuffa.

 

Edit: Det der kom litt feil ut. Poenget er vel: Ikkje ha for store forhåpningar berre ved å skifte ut mikrofonane.

Endret av Satrucci_
Lenke til kommentar
det finnes vel ikke noen internet sider med litt info angående pickup's og slikt?

 

Hva er forskjellen på de forskjellige pickup's ene? hummbricks og det derre...

Single coils låter spinklere enn humbuckere (som har to coils i en pickup) for å si det veldig enkelt.

 

coil - kobbertråd tvunnet rundt 6 eller 1 magnet.

 

Du trenger ikke nødvendigvis fleske til med EMG, det finnes utrolig mange pickups å velge mellom, eks Seymour Duncan, DiMarzio, Bill Lawrence etc etc.

 

Mange beholder singlecoil i middle og neck posisjon, og monterer en humbucker ved broa. På den måten kan man beholde noe av særpreget ved den rene singlecoil-lyden, og samtidig få mer trøkk når det trengs via humbuckeren.

(du må modifisere plekterbrett og sannsynligvis fjerne noe treverk for å få plass, ellers er det som regel bare å lodde på de samme punktene som for den pickupen du fjerner)

 

T'Weed

 

F or flere tips, kikk på www.stewmac.com

(amerikansk side)

Lenke til kommentar
(du må modifisere plekterbrett og sannsynligvis fjerne noe treverk for å få plass, ellers er det som regel bare å lodde på de samme punktene som for den pickupen du fjerner)

 

 

 

Finnes masse gode humbuckere i singlecoil-størrelse. Sett inn f.eks. en JB Junior bakerst og du får fet tone - samtidig som du slipper å rasere gitaren.

Lenke til kommentar
(du må modifisere plekterbrett og sannsynligvis fjerne noe treverk for å få plass, ellers er det som regel bare å lodde på de samme punktene som for den pickupen du fjerner)

 

 

 

Finnes masse gode humbuckere i singlecoil-størrelse. Sett inn f.eks. en JB Junior bakerst og du får fet tone - samtidig som du slipper å rasere gitaren.

Helt korrekt! Men ofte er selv disse såpass dype/høye at du må fjerne noe av treverket under.

 

T'Weed

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...