Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...


SGE7000

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ja ulempen er at en gjærne vil teste den pg se den før en kjøper, men det er en bra gitar

Nå er han ny, så det har egentlig ikke så mye å si. Man blir som regel vant med den første gitaren man spiller.

 

P90 i billigutgave? Hvordan låter slikt egentlig?

Det vet jeg ikke. Men pickups'er har ikke så mye å si, siden det er forsterkeren som utgjør det meste av lyden.

Jeg hoppet fra noen råtne single coil'er fra en Squier til et EMG-81-sett. Forskjell på lyden var ikke stor, men støyen ble borte.

Lenke til kommentar
Det vet jeg ikke. Men pickups'er har ikke så mye å si, siden det er forsterkeren som utgjør det meste av lyden.

Jeg hoppet fra noen råtne single coil'er fra en Squier til et EMG-81-sett. Forskjell på lyden var ikke stor, men støyen ble borte.

Dette er jeg så uenig i som det kan bli. Det kommer selvfølgelig an på hvilken lyd man foretrekker, kjører du med masse gain og vrengpedaler osv vil du jo kunne kamuflere svakheter ved pickupene til en viss grad.

 

Gjør du som meg og spiller mye med crunch/klarlyd er det et formidabelt hav av forskjell. Prøv for eksempel å sammenlikne en US std strat pickup mot en Van Zandt....a-haopplevelsen er ikke langt unna. Billige singlecoiler mangler gjerne dynamikk og "punch", og det trenger du jo ikke i stor grad når du bruker hi-gain.

 

At du får mindre støy når du bytter fra singlecoil til en humbucker har ingenting med prisen på pick`ene å gjøre. Det har ganske enkelt med at kontstruksjonen av en klassisk singlecoil vil medføre støy, mens en humbucker`s konstruksjon vil nøytralisere støyen. Når vi i tillegg snakker aktive pickuper her kan det jo ikke sammenlignes. Til og med aktive singlecoils er jo tilnærmet støyfri.

 

Bare så det er sagt; aktive pickuper har jeg aldri fått sansen for. De gangene jeg har prøvd å ta slike i bruk har det ikke vart særlig lenge. Morro en liten stund, og så begynner jeg å irritere meg over manglende sider ved lyden jeg trenger. En liten tanke tilbake til EC og Cream-tiden....LP og Marshall...det trøkte noe sykt. Så fikk han seg etterhvert signatur-Strat med Lace-sensors...hadde en slik i huset et par uker og gitaren var ok, den. Bortsett fra de pinglete pickupene som låt bæsj samme hva du spilte gjennom. Snakker om forfall. Det er nok ikke håp for EC lenger. Men han har parret Sheryl Crow...

:p

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar
SGE7000: Jeg tenkte nok å legge inn litt mer penger enn en tusenlapp/halvannen :) men takk for tilbudet

hehe, var vel stort sett en vits - trokke noen kan noensinne tenke seg å kjøpe gitaren min, med mindre jeg blir verdens beste gitarist, og DET skjer vel ikke når jeg øver ca. 1 time dagen og ikke tar timer :p

Lenke til kommentar
Det vet jeg ikke. Men pickups'er har ikke så mye å si, siden det er forsterkeren som utgjør det meste av lyden.

Jeg hoppet fra noen råtne single coil'er fra en Squier til et EMG-81-sett. Forskjell på lyden var ikke stor, men støyen ble borte.

Dette er jeg så uenig i som det kan bli. Det kommer selvfølgelig an på hvilken lyd man foretrekker, kjører du med masse gain og vrengpedaler osv vil du jo kunne kamuflere svakheter ved pickupene til en viss grad.

 

Gjør du som meg og spiller mye med crunch/klarlyd er det et formidabelt hav av forskjell. Prøv for eksempel å sammenlikne en US std strat pickup mot en Van Zandt....a-haopplevelsen er ikke langt unna. Billige singlecoiler mangler gjerne dynamikk og "punch", og det trenger du jo ikke i stor grad når du bruker hi-gain.

 

At du får mindre støy når du bytter fra singlecoil til en humbucker har ingenting med prisen på pick`ene å gjøre. Det har ganske enkelt med at kontstruksjonen av en klassisk singlecoil vil medføre støy, mens en humbucker`s konstruksjon vil nøytralisere støyen. Når vi i tillegg snakker aktive pickuper her kan det jo ikke sammenlignes. Til og med aktive singlecoils er jo tilnærmet støyfri.

 

Bare så det er sagt; aktive pickuper har jeg aldri fått sansen for. De gangene jeg har prøvd å ta slike i bruk har det ikke vart særlig lenge. Morro en liten stund, og så begynner jeg å irritere meg over manglende sider ved lyden jeg trenger. En liten tanke tilbake til EC og Cream-tiden....LP og Marshall...det trøkte noe sykt. Så fikk han seg etterhvert signatur-Strat med Lace-sensors...hadde en slik i huset et par uker og gitaren var ok, den. Bortsett fra de pinglete pickupene som låt bæsj samme hva du spilte gjennom. Snakker om forfall. Det er nok ikke håp for EC lenger. Men han har parret Sheryl Crow...

:p

Jeg har ikke fått prøvd noe av det du har nevnt her.

Men jeg ble litt skuffet da jeg ikke fant noen store forskjeller på Squier pickupsene og EMG-81'en, det var alt. Forsterkeren var en Marshall DFX MG100 hvis det har noe å si...

 

:)

Lenke til kommentar

Er vel en transistoramp den. Min personlige mening er at du hører bedre forskjell på pickup`er med en decent røramp. Uansett vil du få en mye varmere tone og bedre dynamikk med rør.

 

Prøv en JCM 2000 DSL 201 hvis du har mulighet til det. Faktisk beste ampen jeg har hatt til tross for tilsynelatende spinkle 20watt uteffekt, men som vi vet er ikke "rør-watt" det samme som "transistor-watt"... Lyden er faktisk svært mye bedre enn i DSL401 selv om den eneste forskjellen på papiret er effekten.

 

Angrer som en hund på at jeg solgte den. Kanskje på tide å anskaffe en igjen...

 

PS. Husker den tiden jeg hadde en 100W Marshall Anniversary edition ett-eller-eller-annet på et 4x12 kabbis i stua. Blafret godt i buksene når man stod foran den, men lydtrykket var såpass stort at det var direkte ubehagelig. Og den låt bra bare på masse volum slik at effektrørene gikk i vreng. Mange naboer som sprettet champisen når den ble solgt...og de smilte så pent når jeg bar inn en som var mye mindre. Det de ikke visste var at den "lille" var den dyreste comboen fra Mesa den gangen, nemlig en Heartbreaker. Den spilte bortimot like høyt, selv om den kun hadde 2x12...

:cool:

Lenke til kommentar

Det er sjelden vanskelig å lære seg en eller annen solo. Selve trikset ligger i hvordan man gjennomfører den. Man kan spille alle tonene "riktig" og i "riktig" tempo, men allikevel kan det høres dritt ut.

 

Hvor god man er avhenger ikke etter min mening hva du kan spille, men hvordan du spiller det.

 

Gitarister som Andy Timmons og Steve Vai kan få enhver sang til å bli levende, mens jeg og sikekrt alle dere andre her sliter med det samme. Stikkordet ligger i frasering.

 

Om du kjøper april utgaven av "Guitarist", bør du se videoen som ligger på CDen. Her blitt temaet om frasering endelig tatt opp på en fin og forklarende måte. Absolutt på tide at noen begynner å nevne det, i disse tider hvor gode tekniske egenskaper er på vei tilbake i mainstream musikken.

Lenke til kommentar
pleier dere å bruke venstre-hånds-lillefingeren når dere spiller?

 

har aldri gjort det selv, og gidder ikke å begynne med å trene opp den nå.....

Bruker alle fingerne på venstrehånden jeg. Ja, tommern og. :yes:

Heldigris!!

 

Jeg har prøvd, men det går ikke... Lillefingern min bøyer seg på en måte mot midten av håndflata!! :( (alle har det sikkert slik, men... :p )

 

Hvordan trener du opp lillefingern da?

Lenke til kommentar
pleier dere å bruke venstre-hånds-lillefingeren når dere spiller?

 

har aldri gjort det selv, og gidder ikke å begynne med å trene opp den nå.....

Bruker alle fingerne på venstrehånden jeg. Ja, tommern og. :yes:

Jeg har prøvd, men det går ikke... Lillefingern min bøyer seg på en måte mot midten av håndflata!! :( (alle har det sikkert slik, men... :p )

jepp, her og...

 

fant ut at sånn greie at du liksom "flipper" en penn mellom fingra er greit for å trene opp muskler i alle fingra...

 

skal finne link på musiciansforums til deg - leste det der

 

mest geniale med den "treningsmåten" er at du kan gjøre det overalt, når som helst! :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...