Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...


SGE7000

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Helt klart til å stole på.

Han er innehaver av butikken www.Lick.no

 

Den Exploreren er betraktelig bedre enn en Studio.

Studio er billigutgaven. Den har også en noe mindre kropp.

 

Er ikke sikker på om den fremdeles er til salgs, men du kan jo sende han en mail å spørre.

Lenke til kommentar
Angående den gitaren...

 

Noen som har noen argumenter for at jeg kan kjøpe den?

 

får nemlig ikke lov av mamma til å ta av sparekontoen fordi:

1) jeg skylder hu penger

2) jeg har bare spilt i ett år

3) jeg har ikke tatt timer

Hmmm. Bummer!

Kom med noen argumenter som f.eks at det er dine penger, du skal kunne disponere de selv (hvis du er over ti år, da)

Pengene du skylder hun kan du altids ta fradrag på som f.eks kutt i ukelønn osv.

Bøy deg litt, så funker det nok.

Kom også med argumenter om at en god gitar er en god investering, den kan være med deg hele livet. Du går ikke ifra en gitar. De forsvinner aldri, de vokser med deg. :)

 

EDIT: Nei, Nicht nein!. Leif var her.

Endret av Hylo
Lenke til kommentar

Du er 90 mod... Og har spillt et år...

 

Spill 2 år til så finner du ut om du virkelig vil bruke penger på dette.. Mange møter "veggen" etter en stund og etter å ikke komme seg så mye videre på en stund dabber interessen litt av og følgelig ferdighetene og vips en ond sirkel...

 

Derfor å legge 20 000 i en gitar da er meget dumt da du er så ung!

 

Altså gitarer synker j oikke i verdi. tvert imot. Men den skal jo være noen år før prisen begynner å stige igjen så det vil vel aldri være forgjeves. Uansett Spill mer la deg selv være bedre en utstyret og ikke motsatt

Endret av Bogan
Lenke til kommentar

Jeg har spilt i 3 år, men jeg spiller fremdeles på en temmelig lame gitar. Men jeg syntes den er utrolig digg å spille på, så jeg kommer til å vente enda litt lengre før jeg kjøper meg en nye en. (men da blir det nok en rå en når jeg først kjøper :D)

 

edit: det virker utrolig teit med en som har dritfett utstyr men som nesten ikke kan spille...

Endret av andesam
Lenke til kommentar
Du er 90 mod... Og har spillt et år...

 

Spill 2 år til så finner du ut om du virkelig vil bruke penger på dette.. Mange møter "veggen" etter en stund og etter å ikke komme seg så mye videre på en stund dabber interessen litt av og følgelig ferdighetene og vips en ond sirkel...

 

Derfor å legge 20 000 i en gitar da er meget dumt da du er så ung!

 

Altså gitarer synker j oikke i verdi. tvert imot. Men den skal jo være noen år før prisen begynner å stige igjen så det vil vel aldri være forgjeves. Uansett Spill mer la deg selv være bedre en utstyret og ikke motsatt

*kremt* gitaren koster opprinnelig 15000 (?), og jeg får kjøpt den for 6000, brukt!!!! :dribble:

 

Hmmm. Bummer!

Kom med noen argumenter som f.eks at det er dine penger, du skal kunne disponere de selv (hvis du er over ti år, da)

Pengene du skylder hun kan du altids ta fradrag på som f.eks kutt i ukelønn osv.

Bøy deg litt, så funker det nok.

Kom også med argumenter om at en god gitar er en god investering, den kan være med deg hele livet. Du går ikke ifra en gitar. De forsvinner aldri, de vokser med deg.

 

Hmmm, kan jo funke - spesielt det siste der...

Tviler derimot litt på at jeg får lov til å kjøpe før jeg har betalt tilbake lånet...

Selger vg på søndager, og hvis jeg ikke bruker noe av de penga, så har jeg betalt tilbake lånet etter et halvt år, men den gitaren er jo solgt lenge før det!

 

Tenker jeg prøver å spørre om hu vil at jeg skal betale 6000 nå, eller 13000 om et år....

Endret av SGE7000
Lenke til kommentar
Høres bra ut det, men uansett vurder det. Og for all del ta med en som har sinnsykt god greie på gitarer når du skal se på den! kan være skader osv som ikke er lette å se...

hva tror du muligheten er for at jeg kan få lov av selger til å kjøpe den, og så ta med til en musikkbutikk og be de se på den, og hvis den er skadet på noen måte, be pent om pengene tilbake...

 

Spurte litt om gitarens tilstand, og den trengte visstnok en "liten gjennomgang på bånda." - hva nå enn det betyr :hmm:

 

 

Jeg har spilt i 3 år, men jeg spiller fremdeles på en temmelig lame gitar. Men jeg syntes den er utrolig digg å spille på, så jeg kommer til å vente enda litt lengre før jeg kjøper meg en nye en.

 

Nå er gitaren min faktisk dritdårlig da.

Ekstremt med støy, uansett hvor jeg er - spesielt hvis jeg sitter foran pc'n - til og med hvis jeg holder på strenga...

Er bare en mikrofon-innstilling (bridge, mid) jeg kan bruke og få relativt lite støy, men fortsatt en god del.

Halsen er vond

Vib-armen virker ikke helt...

Veldig tungspilt i forhold til stort sett alle andre gitarer jeg har spilt - merker det er mye lettere å spille på andres gitarer...

Mye av lakken har flasset av (min feil :blush:)

Det er en "Louder" ffs!

Liker uansett ikke strat.....

Endret av SGE7000
Lenke til kommentar

Spurte litt om gitarens tilstand, og den trengte visstnok en "liten gjennomgang på bånda." - hva nå enn det betyr  :hmm:

 

Det kan bety flere ting:

 

1: At gitaren må intoneres (dvs justeres slik at avstanden fra nut til 12 bånd er den samme som avstanden fra bro til 12 bånd på hver streng)

 

2: At båndene er nedslitte, med dype spor etter strengene. Dette kan fikses med sliping og planing. Dette er ikke noe du kan gjøre selv, det er svært tidkrevende og dyrt.

 

3: At halsen må justeres, en relativt enkel sak, men du skal vite hva du gjør.

 

T'Weed

Lenke til kommentar
Et lite tips for å gjøre gitaren mer lettspilt: juster strengene slik at de kommer nærmere halsen. Det er vansligvis noen skruver ved strengefeste som justerer dette.

Jeg syntes hvertfall dette hjalp veldig mye.

Dette hjelper ja, men det er avhengig av at båndene er riktig slipt og at halsen er riktig justert. Ellers kan du merke at du får dead spots her og der. Som oftest på bånd rundt 12 - 16.

 

Om man har tilgang på en såkalt straightedge (rettstål - 100% rett) og legger denne på gripebrettet, skal det være luft mellom stålet og båndene omtrent midtveis på gripebrettet.

 

Denne "buen" vil forandre seg om du bytter til tynnere, evt. tykkere strenger da spennet er svakere ved tynne strenger og omvendt.

 

T'Weed

Lenke til kommentar
Er det mulig å kjøpe ny innmat til gitarer? allt sammen altså. Syntes gitaren min er utrolig deilig å spille på, men innmaten begynner å bli litt gammel.. Hvor mye vil i så fall det koste? Mener jeg skal klare å montere alt selv, har hatt den opp et par ganger.

Hva mener du egentlig? Pickups?

Disse finnes det jo et utall variasjoner av, og som regel er det en smal sak å koble dem til de eksisterende pot'ene hvis du har litt erfaring med loddebolten.

Det blir straks litt mer tricky hvis du tenker aktive pickups, da disse drives av 9volts batteri (som skal ha plass) Ellers kommer vel feks EMG med alt du trenger av pot'er og velgere hvis du kjøper ferdige sett.

 

Kan selvsagt være at du må justere plekterbrett, evt fjerne noe treverk for å få plass til de nye sakene.

 

Pris er vanskelig å si noe om, men du kommer et godt stykke på vei med et par høvdinger.

 

 

 

T'Weed

Lenke til kommentar
Et lite tips for å gjøre gitaren mer lettspilt: juster strengene slik at de kommer nærmere halsen. Det er vansligvis noen skruver ved strengefeste som justerer dette.

Jeg syntes hvertfall dette hjalp veldig mye.

hmm, hvis jeg vil ha strengene nærmere halsen, skal jeg da stramme eller slakke den skrue-greia som går gjennom hele halsen?

Lenke til kommentar
Et lite tips for å gjøre gitaren mer lettspilt: juster strengene slik at de kommer nærmere halsen. Det er vansligvis noen skruver ved strengefeste som justerer dette.

Jeg syntes hvertfall dette hjalp veldig mye.

hmm, hvis jeg vil ha strengene nærmere halsen, skal jeg da stramme eller slakke den skrue-greia som går gjennom hele halsen?

Du skal ikke gjøre dette selv.. Strengene må "kalibreres" på nytt!

Lenke til kommentar
Er det mulig å kjøpe ny innmat til gitarer? allt sammen altså. Syntes gitaren min er utrolig deilig å spille på, men innmaten begynner å bli litt gammel.. Hvor mye vil i så fall det koste? Mener jeg skal klare å montere alt selv, har hatt den opp et par ganger.

Hva mener du egentlig? Pickups?

Disse finnes det jo et utall variasjoner av, og som regel er det en smal sak å koble dem til de eksisterende pot'ene hvis du har litt erfaring med loddebolten.

Det blir straks litt mer tricky hvis du tenker aktive pickups, da disse drives av 9volts batteri (som skal ha plass) Ellers kommer vel feks EMG med alt du trenger av pot'er og velgere hvis du kjøper ferdige sett.

 

Kan selvsagt være at du må justere plekterbrett, evt fjerne noe treverk for å få plass til de nye sakene.

 

Pris er vanskelig å si noe om, men du kommer et godt stykke på vei med et par høvdinger.

 

 

 

T'Weed

hadde tenkt til å kjøpe allt av innmat nytt egentlig, slik at jeg ikke får noen "svake punkt".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...