Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...


SGE7000

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Når man tenker på akustisk gitar, hvilke av disse træsortene er best. Det er samme gitaren bare i to forskjellige utførelser på materialene som er brukt:

- Ask (quilted, hva nå enn det skulle bety)

- Padauk

 

:)

8699519[/snapback]

Ingen av delene er "best", de høres litt forskjellig ut men det er en smakssak. Prøvespill begge og hør hva du foretrekker. Jeg tror egentlig ikke forskjellen er så stor, de befinner seg begge i den over middels klare/skarpe siden av klangspekteret. Husk når du prøver akustiske gitarer at det er mye annet enn treverket som spiller inn. Sørg for at begge er stemt, ellers vil du instinktivt velge den som er. Hvis de har forskjellige strenger eller den ene har gamle strenger og den andre nye kan det også påvirke utfallet.

 

Er det bunn og sider eller lokket eller begge deler som er i det ask eller padouk? Vanligvis brukes slike treslag i bunn og sider, mens lokket er av nåletre, helst gran.

 

Quilted er en beskrivelse av et mønster som oppstår i treverket på enkelte trær og som kommer frem når det kappes i en bestemt vinkel. Vanligst i lønnetre, men forekommer også i andre tresorter. (Det ser litt forskjellig ut i de ulike tresortene.)

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Når man tenker på akustisk gitar, hvilke av disse træsortene er best. Det er samme gitaren bare i to forskjellige utførelser på materialene som er brukt:

- Ask (quilted, hva nå enn det skulle bety)

- Padauk

 

:)

8699519[/snapback]

Ingen av delene er "best", de høres litt forskjellig ut men det er en smakssak. Prøvespill begge og hør hva du foretrekker. Jeg tror egentlig ikke forskjellen er så stor, de befinner seg begge i den over middels klare/skarpe siden av klangspekteret. Husk når du prøver akustiske gitarer at det er mye annet enn treverket som spiller inn. Sørg for at begge er stemt, ellers vil du instinktivt velge den som er. Hvis de har forskjellige strenger eller den ene har gamle strenger og den andre nye kan det også påvirke utfallet.

 

Er det bunn og sider eller lokket eller begge deler som er i det ask eller padouk? Vanligvis brukes slike treslag i bunn og sider, mens lokket er av nåletre, helst gran.

 

Quilted er en beskrivelse av et mønster som oppstår i treverket på enkelte trær og som kommer frem når det kappes i en bestemt vinkel. Vanligst i lønnetre, men forekommer også i andre tresorter. (Det ser litt forskjellig ut i de ulike tresortene.)

 

Geir :)

8701645[/snapback]

 

Topp er også i Ask/Padouk :)

Lenke til kommentar
Topp er også i Ask/Padouk :)

8701899[/snapback]

Det er også helt greit. Den blir jo penere å se på da. Ideen om å bruke gran i lokket stammer fra de gamle italienske fiolinmestere. De ville gjerne bruke vakkert treverk, så det er mye flammet treverk i dem, men lokket var i gran. Denne skikken "arvet" moderne gitarbyggere, men jeg er ikke sikker på at det er like viktig i en gitar.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Jeg tror jeg forstår.. Han (og mange andre, inkl. meg) synes også KimNK kan  meget om gitarer, og han synes vel det var leit for Kim at han ikke ble nevnt i sammenhengen :)

8703235[/snapback]

Haha, lar det ikkje gå serleg innpå meg. :p

 

Har forresten sjekka litt opp med Strat og Standard og alt det der, og Fender ser ikkje ut til å ha brukt namnet på USA-modellar ei stund. På folkemunne har eg fortsatt nesten berre høyrt Standard (om 50, 60, 70RI) så det kan hende det er eit eller anna feilaktig eg har teke til meg som fakta der. Kan hende det skifta etter at Fender begynte å kombinere eigenskapar mellom tiåra og øydeleggje heile sjarmen med Stratocaster. =(

 

Geir: Akkustiske gitarar med granlokk har etter det eg har erfart ein litt "luftigare" tone. Smak og behag om ein likar det ikkje, men eg har falt for gitarar med lokk i mahogny (enkelte Martin) og seder/ceder(?) (Furch) som let litt meir kompakt. Eit eller anna spesielt der.

Endret av KimNK
Lenke til kommentar
Geir: Akkustiske gitarar med granlokk har etter det eg har erfart ein litt "luftigare" tone. Smak og behag om ein likar det ikkje, men eg har falt for gitarar med lokk i mahogny (enkelte Martin) og seder/ceder(?) (Furch) som let litt meir kompakt. Eit eller anna spesielt der.

8703318[/snapback]

Sedertre heter ifølge ordboken "cedar" på engelsk. (Etter latin "cedrus").

 

Interesant observasjon det. Det kan jo være grunnen til at de store fiolinmakerne brukte mye gran, fordi hulrommet i en fiolin er så lite. Men nå finnes det jo fioliner laget i sedertre og mahogny også. Jeg mistenker egentlig at de brukte lønn og gran av samme grunn som Fender brukte ask og or, nemlig at det var lett tilgjengelig. Det fantes jo ikke noen FedEx som kunne fly inn en ladning med eksotisk trevirke på Guarneris og Stradivarius tid...

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Jeg anbefaler alle som skal lære seg blues om ikke å starte med Gary Moore eller SRV eller lignende, men å ty til klassikerne. (Muddy Waters, BB King, Howlin Wolf, T-Bone Walker, John Lee Hooker, Albert King..) Da får du lære grunnmotivene og riffene/licksene i bluesen, istedet for å prøve kopiere hvite gitarister som skal vise hvor flinke de er.

 

Og det skader ikke å gå helt tilbake til røttene: Robert Johnson, Blind Lemon Jefferson, Son House med flere. Men det kan du ta når du har fått grep på de store i den elektriske bluesen.

 

Alt av Gary More som kalles blues er strengt tatt ikke det. Still got the blues for you er ikke blues. (Men en nydelig bluesy låt og tekst.)

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...