Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...


SGE7000

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Martin, aner ikke om du synest så mye om de, men du kunne sjekket ut diamond head. Gammelt 70-80 talls band som metallica covret noen ganger. Jeg synest de har laget mye bra og fengende musikk, selv om de ikke var så store i sin tid som de kanskje kunne vært.

 

The prince og Am I evil er kjekke på gitar, ikke spesielt vanskelige. The prince er og veldig gøy å spille på bass, om du har en kompis som du kan jamme med. (Men for guds skyld, ikke spill metallica sin cover;) )

Lenke til kommentar

Heisann, er helt noob på gitar, men synes "introen" til The Moor med Opeth er sinnsykt fet, det som begynner på 1:50. Jeg vet at det er to gitarer, men tenker på den du hører mest, hvis dere skjønner.

Greia er at jeg ikke skjønner bæret av tabs, men jeg kan noter nokså greit, så hadde noen giddi å skrivd den ned på noter? (bare den biten fra 1:50 --> 2:29)

 

Her er tabsen jeg fant, veit ikke om det er riktig men.

http://www.ultimate-guitar.com/tabs/o/opeth/the_moor_tab.htm

Lenke til kommentar
Noen som kan si noen fine akustiske sanger med fingerspill og grep? Vanskelighetsnivå bør være fra lett-middels

8657936[/snapback]

notting else matters - metallica

i could have lied - rhcp

under the bridge - rhcp

patience - gnre

 

caravan - pantera/black sabbath

Endret av Montgomery
Lenke til kommentar
Hey folka!

 

Jeg trenger litt hjelp med å komme videre i gitarverden. Hittil har jeg spilt et og et halvt år og hatt bedre fremgang enn mange av vennene mine, trolig på grunn av å ha spilt fiolin og sånn men det siste halvåret har det gått relativt sakte på fremgangstigen :( . Hittil er jeg selvlært og lurer på om jeg burde gå hos lærer for å få bort eventuelle småfeil (har noen noen råd om hvor så bare si ifra, i oslo btw).

 

Tingen jeg fokuserer på nå for tiden er improvisasjon.. Og kan en skala, pentatonisk major i E. Den begynner å bli litt kjedelig på grunn av at den ikke har halvtonetrinn. Jeg så

filmen og skjønte at den type soloer var noe jeg skulle prøve meg på. Kanskje ikke på det nivået med en gang men.. Zakk Wylde er såvidt jeg skjønner "den pentatoniske mester" eller noe så jeg tipper han bruker en pentatonisk skala. Har noen noe anelse på hva slags soloer jeg kan lære meg så jeg kan spille noe lignende, eller rett og slett en stilig skala som jeg kunne prøvd meg på?

8651186[/snapback]

 

Tja, skaff deg noen backingtracks og forsøk å lage dine egne ting. Det hjelper. Dessuten, jeg har lært masse av å kikke på leksjonene på justinguitar.com. Noen av teknikkene der kan kombineres med egne ideer.

 

Jeg sliter litt med å skjønne hva folk mener hva folk mener med at de "har lært seg en skala" . Det finnes da ikke mer enn 12 toner å velge i? Man kan da brukde de tonene som passer fra de 12 som er til rådighet, og plusse på med blåe toner der det trengs? Hvis du kan forklare litt mer, så skal jeg prøve å hjelpe deg med de skalagreiene.

 

I utgangspunktet bruker moderne vestlig musikk to skalaer, dur og moll. (og så pentaton, da, selv om det egentlig er en asiatisk skala, og det er ingen som blir sure hvis du utvider pentaton- skalaen med flere toner.. Men da er det ikke en pentaton- skala.)

 

De to skalaene er bygd opp med bestemte avstander mellom tonene, og de er faste. Det spiller ingen rolle hvilken tone man starter på, avstanden mellom tonene er den samme. Derfor er det slik at hvis man lærer seg posisjonsspill på en gitar, så kan man skalaen i alle tonearter som finnes. Det er helt likt, man flytter bare skalaen rundt på gripebrettet. Både dur- og mollskalaen kan spilles over fire bånd med venstrehånden, hele skalaen, med kun fire strenger. Dette betinger rikigtnok at man begynner på 6. strengen på gitaren, fordi intervallene mellom strengene på en gitar ikke er helt like, med det er en annen sak..

 

I tillegg finnes det gamle tonearter, som kirketonearter. Da kan man "plusse på" med en del ekstra tonearter, men dette er egentlig kun av interesse for de med lang musikkutdannelse, (og Malmsteen- fans, selv om jeg mistenker mange av de til ikke helt å ha skjønt konseptet).

 

Det er fullt mulig å spille en frygisk moll- skala, og behandle den som en helt vanlig moll. Tonene er de samme, det dukker ikke opp fler fordi man gir det ett mystisk navn.

8651278[/snapback]

 

Jo.. Når man improviserer, så bruker man jo gjerne en skala for å ikke spille gale toner som ikke passer sammen? Jeg lurer hovedsaklig på en lignende skala som den Zakk Wylde bruker i

filmen.. En annen ting er at jeg ikke helt skjønner er at noen sier at "når man kan en skala kan man alt", det skjønner jeg ikke... Det blir jo forskjellig over strengene.. :hmm:
Lenke til kommentar
En annen ting er at jeg ikke helt skjønner er at noen sier at "når man kan en skala kan man alt", det skjønner jeg ikke... Det blir jo forskjellig over strengene..  :hmm:

8658264[/snapback]

 

Lær deg hvordan forskjellige skalaer er bygd opp og lær deg hvor på gripebrettet de forskjellige notene er, så kan man jo "alt". Også kan man vel søke opp forskjellige teknikker for improvisering på nettet hvis man vil lære mer om det, men du kan sikkert litt om dette siden du har spilt fiolin.

 

Jeg sier ikke at dette er lett (siden jeg ikke får det til skikkelig selv), men det er vel bare prøving og feiling med en god dose disiplin så får du det nok til skal du se.

 

edit:

 

Og øv på å finne ut hva f.eks. Zakk Wylde i den videoen spiller for noe på egenhånd uten tabulatur og slikt så kommer du nok til å få en økt forståelse for hvordan notene henger sammen og det blir nok lettere å improvisere på egenhånd.

Endret av SBS
Lenke til kommentar

Med å si at når man kan en skala, så "kan man alle", er at skalaene faktisk er helt like, uansett toneart. Intervallene mellom tonene er makne, og hvis man benytter posisjonsspill, vil "fingersettingen" være helt lik, helt uavhenglig av tonearten.

 

Jeg vet dette er en forenkling, og ikke hele sannheten, men det er et sted å starte. Det var poenget.

Lenke til kommentar
Heisann, er helt noob på gitar, men synes "introen" til The Moor med Opeth er sinnsykt fet, det som begynner på 1:50. Jeg vet at det er to gitarer, men tenker på den du hører mest, hvis dere skjønner.

Greia er at jeg ikke skjønner bæret av tabs, men jeg kan noter nokså greit, så hadde noen giddi å skrivd den ned på noter? (bare den biten fra 1:50 --> 2:29)

 

Her er tabsen jeg fant, veit ikke om det er riktig men.

http://www.ultimate-guitar.com/tabs/o/opeth/the_moor_tab.htm

8657649[/snapback]

 

Noen?

Lenke til kommentar
Heisann, er helt noob på gitar, men synes "introen" til The Moor med Opeth er sinnsykt fet, det som begynner på 1:50. Jeg vet at det er to gitarer, men tenker på den du hører mest, hvis dere skjønner.

Greia er at jeg ikke skjønner bæret av tabs, men jeg kan noter nokså greit, så hadde noen giddi å skrivd den ned på noter? (bare den biten fra 1:50 --> 2:29)

 

Her er tabsen jeg fant, veit ikke om det er riktig men.

http://www.ultimate-guitar.com/tabs/o/opeth/the_moor_tab.htm

8657649[/snapback]

 

Noen?

8663899[/snapback]

 

Du trenger ikke "lære" tabs, da det ikke er så fryktelig mye å forstå før du kan lese de.

 

Enkelt forklart:

 

Hver linje på tab'en beskriver en streng på gitaren. Øverste linjen er den lyseste strengen og den nederste er den mørkeste. Enkelt og greit.

 

Tallene på disse strengene forklarer hvilke bånd på gitaren man skal putte fingrene på. Er det flere tall samme sted på tab'en, men forskjellige strenger så må man bruke flere fingre.

 

Og det er egentlig all informasjon en tabulator gir deg (utenom småting som slides og slikt man kan legge til)

Lenke til kommentar
Hvorfor ikke bare lære tabs i samme slengen? Tabs er mange ganger lettere å spille enn noter, og er du fokusert på å lære gitar må du jo lære det en eller annen gang uansett :)

8664534[/snapback]

 

Rett og slett fordi jeg ikke vil bruke tid på det, men vil gjerne få mer utdyping i noter og bli litt bedre der. Ellers skjønner jeg ikke noe av den tabsen i det hele tatt, hvordan er rytmen og hvor er hvor i sangen og hvem er hvem gitar?

Lenke til kommentar
Rett og slett fordi jeg ikke vil bruke tid på det, men vil gjerne få mer utdyping i noter og bli litt bedre der. Ellers skjønner jeg ikke noe av den tabsen i det hele tatt, hvordan er rytmen og hvor er hvor i sangen og hvem er hvem gitar?

8665113[/snapback]

 

Den informasjonen du leiter etter står ikke på en tab. På den tab'en du sikter til så står det bare hvilket riff det er, altså kan du høre på sangen og finne ut hvor de forskjellige delene hører til.

 

Dette er vel den største grunnen til at folk som bruker mye tabulator (som meg selv) også bruker Guitar Pro 5. Et helt genialt program i mine øyne som gjør at du kan laste ned tabulator-filer (som hører til programmet) og spille de av som midifiler. Her får du rytme og du kan enkelt se hvilken gitar som spiller hva osv osv. Veldig greit å øve med.

 

edit:

 

Lastet ned GuitarPro-fil av The Moor og det kan se ut som det riffet du er ute etter er det som er merket som Riff A på tab'en du fant.

 

Og siden jeg er i det hyggelige hjørnet i dag... Bare si i fra hvis det er feil del

Opeth___The_Moor_v1.pdf

Endret av SBS
Lenke til kommentar
Rett og slett fordi jeg ikke vil bruke tid på det, men vil gjerne få mer utdyping i noter og bli litt bedre der. Ellers skjønner jeg ikke noe av den tabsen i det hele tatt, hvordan er rytmen og hvor er hvor i sangen og hvem er hvem gitar?

8665113[/snapback]

snip

8665379[/snapback]

 

Takker! Hadde ikke sangen her, men tror det er i sjette takt den starter? Skal få lasta ned det guitar-pro. :)

Lenke til kommentar
Takk, har sjekket det litt ut. Er ikke så glad i Black-Metal akkurat, men gitarspillet er tøft da!

 

Sjekket ut litt Stevie Ray Vaughn og sånn, men jeg er ikke så veldig flink. Kunne gjerne tenkt meg noen blues-låter med litt lavere nivå. Prøvde meg litt på Pride and Joy, det var ikke lett! =P

8656401[/snapback]

Lenny av Stevie Ray Vaughan er en veldig fin sang. Ikke vanskelig, men utfordrende nok til at du blir bedre av den. Mary had a little lamb er så å si ganske lett og veldig gøy å spille.

 

Anbefalte ikke mye black metal. Death metal og thrash metal har kuleste riff og soloer synes jeg. Ulver har veldig mye musikalsk fint og lett som du kunne hatt nytte av. Hvis du vil spille steinheavy så er carcass sykt gøy å spille.

Lenke til kommentar

Hei forumfolk:)

Har spilt Akustisk gitar en stund og har bestemt meg for å gå til innkjøp av en elgitar. Har tenkte og legge endel penger i denne siden jeg er veldig sikker på at jeg kommer til og holde på med dette en stund. Har de siste månen låne en elgitar av en kompis, veldig morsomt og spille på den.

Hadde tenkt og legge en 8-10 tusen i denne gitaren. Pengen skal også rekke til forsterker. Forsterker har jeg mer eller mindre beste meg for. Roland cube 30. Det jeg er usikker på er hvilken gitar jeg skal gå for. Det viktigste er at den er lettspilt og låter bra.

 

Jeg spiller for det meste rock. Sabbath,maiden, metallica etc.

 

Jeg har vært litt i den lokale gitarsjappa, der fikk jeg ett tilbud på en fender Highway one med en roland cube30 forsterker til 9500,-. Da skulle jeg få med kabler, bag og gitarreim. er dette ett godt tilbud? Jeg er åpen for andre gitarer og er ikke veldig opphengt i utseende.

 

Eirik:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...