Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...


SGE7000

Anbefalte innlegg

Såvidt eg har fått med meg har dei bestandig berre vorte kalla Standard, Deluxe og Vintage. Altså utan American foran. American har dei slengt på etter kvart som dei har utvikla produksjon av gitarar under Fender-namnet i fleire land. Ta Standard f.eks, så har du CIJ, MIJ, CIM, MIM, og USA eller American om du vil som er "originalen".

S (for Standard) har jo vore der på gitarane som har Z i dag. Samme gitarane med nytt nummereringssystem.

 

Der forklarte eg ikkje det eg var tenkt å forklare i det heile. Ein MZ Standard og ein S/Z Standard er utgangspunktet i samme gitaren produsert med forskjellige materiale i forskjellige land. Grunnen til at dei har putta American foran er jo at dei ikkje skal forvekslast for å vere same gitaren.

 

 

Men uansett, Valkyria:

Prøv forskjellige gitarar og finn ut kva du likar best. Mykje å ta hensyn til når du skal kjøpe strat. Vil du ha SSS eller HSS oppsett, V eller C hals, rosewood eller maple gripebrett osv, osv.

Endret av KimNK
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvilken gitar er det snakk om? 'Crafted' kan jo bety håndlagd, men det kan også 'made' i noen sammenhenger. Vanskelig å si egentlig.

Det i hovedsak Fender jeg tenker på, men har sett tilfeller for både Jackson(eid av Fender, så noen bombe er det vel ikke..) og Ibanez gitarer..

 

Hva er den eksakte forskjellen på Crafted in Mexico/Japan og Made in Mexico/Japan? :hmm:

Hvis eg hugsar rett no, så er CIJ samanskrudd i Japan, ofte av amerikanske deler, MIJ blir laga frå botnen i Japan. Eller kanskje omvendt.

 

Det kan stemme. :) Hvis det er i denne rekkefølgen bør vel CIJ gitarene være dyrere?

Lenke til kommentar

Hvis man tenker over det er mange riff bare litt skala, og litt gehør.. Jeg har lagd noen riff ved å bruke først litt skala, og så resten (for å legge til de notene som utgjør prikken over i-en) gehør..

 

Noen ganger blir fete riff til bare ved å spille helt random, andre ganger "fabrikerer" man dem. :p

 

Edit: Kanskje ikke mye til hjelp, bare postet min erfaring.. Du skal ikke se bort ifra at Geir kommer med et lengre og bedre svar :cool::p

Endret av Haakon*
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...