Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...


SGE7000

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei, jeg har nettopp kjøpt meg en el-gitar og en forsterker.

Det er som er problemet er at når jeg har på forsterkeren at det høres ut som en helt vanlig kassegitar, men når jeg var til en venn hadde han samme lyd på gitaren som f.eks ACDC osv.

 

Kan jeg få sånn lyd jeg å?, viss ja kan du si meg hvordan ?

 

jeg har en sånn her forsterker:

 

 

Marshall MG15cdr

¨

Informasjon: http://www.musiciansfriend.com/product/Mar...rc=00633&247SEM

Lenke til kommentar

Bare å leke seg med overdriven det. Du trykker på den svarte knappen ganske langt mot venstre(ved kabelinngangen) og vrir knappen det står "gain" ved ganske langt mot høyre. Volume, som er til høyre for den igjen bør du være forsiktig med så du ikke ødelegger ørene.

 

Burde ikke være for vanskelig å få til ;)

Lenke til kommentar

Det er obligatorisk når du kjøper deg ny forsterker, å trykke og justere så mye du kan så du lærer deg hvordan den funker.

 

mg_15_cdr_disp_stor.jpg

 

Trykk inn den svarte knappen mellom Volum og Gain. Sett gain på full guffe, volum justerer du alt etter (suprise suprise) volumet du ønsker. skru opp bass tremble og contour leker du med, hør hva du liker best. Reverb kan du skru ned helt.

 

Da skal du verfall få noenlunde distortion uansett hvilken gitar du bruker. Men sånn ellers, lek med alle knappene heller..

Lenke til kommentar
tronni_87: Memmingen og Minstrel Hall av Blackmore's Night. Dei er middelalderinspirerte og dermed ganske forskjellig frå Classical Gas musikalsk sett, men liknar jo i måten å spele på.. :)

8682997[/snapback]

 

Takk for tips, men ikke helt den type musikk jeg er ute etter. Det var en smule melankolsk.

 

Mine akustiske gitarer står å støver bort, vil gjerne lære meg noen flotte låter i samme leiet som classical gas, eller egentlig noe som bare er stilig (eller merk. gøy) å spille akustisk. Har noen forslag? Gjør ikke noe om det er vanskelig, jeg tar en utfordring. (edit: m.a.o. ikke alt for lett)

 

(sry for bump) :)

Endret av tronni_87
Lenke til kommentar
Geir, hva synest du om Steve Vai sin "Tender Surrender" og "For The Love of God"? =)

Prøvd å spille noen av de?

8719601[/snapback]

Trur i alle fall at Geir er kjempefan av Vai. :cool:

8719779[/snapback]

Hvem er Steve Vai? :innocent:

 

For meg er ikke gitaren målet med musikk, men middelet. Jeg vet de er dyktige alle disse gitaristene, men jeg kjøper ikke platene deres. Høres kanskje dumt ut fra en som har hatt 15-20 gitarer i årenes løp, men sånn er det. Målet er musikkglede. Og derfor hører jeg heller på Springsteens Seeger Sessions (anbefales) enn på G3 - live.

 

Det er derfor jeg er så glad i Mark Knopfler, det er geniale poplåter først og fremst, og smakfullt gitarspill som en bonus.

 

Men jeg hørte på smakebiten på "For The Love of God" på iTunes. Og om den er representativ for hele låten tror jeg nok jeg skulle klare å plukke den på en god dag... :cool:

 

Edit: Jeg kjøpte den like godt og prøvde å spille med. Det fikk greit det, de første 3 minuttene. Men fort-fort soloen som følger kan jeg bare glemme, gammel og giktisk som jeg er så er det ikke vits i å late som om jeg kunne fikse det. Aldri kunnet spille så fort, og aldri brydd meg om å kunne det.

 

Den andre låta måtte jeg nok kanskje hatt tabs for å finne ut av, og hadde nok trengt mere tid enn jeg har til å øve på den.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Jupp. Dersom du skal lakke i en mørkere og ikke transparent farge går det selvsagt rent teknisk an å pusse den bare litt og spraye over den gamle lakken, men er det en brukandes gitar ville jeg gjort ordentlig arbeid. Mange mener også at et tykt lag med lakk demper klangen i gitaren, spesielt om man bruker polylakk eller akryl, uten at jeg skal ta den diskusjonen her.

 

Hva slags gitar er det?

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...