Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...


SGE7000

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
halloa!

skal spille gitar og synge en sang på skolen, men aner ikke hvilken sang jeg skal ta. jeg er ikke spesielt god på gitar, men jeg kan basics og noen grep, (bl.a. c, d, f, g, em, am, a7 osv..)

har noen noe forslag til en grei sang jeg bør spille?

8645758[/snapback]

Du kan spille House of the Rising Sun, som kan spilles med de grepene.

 

Sangen går som følger:

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Am        C       D         F
There is a house in New Orleans

Am          C       E
They call the Rising Sun

Am               C        D          F
And it's been the ruin of many poor boy

Am        E       A
Dear God I know I'm one

Mellomspill/Intro: Am, C, D, F, Am, E, Am, E

 

Sangen finnes sikkert på YouTube eller noe.

Fingerspill er Arpeggio 6/8 om du vil bruke det.

Resten av teksten finnes på internett.

Endret av Stonemeister
Lenke til kommentar

Da har man brukt hele kvelden å å plukke på en LP Deluxe fra 70-tallet. Vanvittig god gitar.

 

Slenger man på en Vox-stack(30w head+200w kab tror jeg), så var kvelden fulkommen.

 

Får liksom squier-straten og cuben min til å bli litt fattig :(

Endret av edge
Lenke til kommentar

Hey folka!

 

Jeg trenger litt hjelp med å komme videre i gitarverden. Hittil har jeg spilt et og et halvt år og hatt bedre fremgang enn mange av vennene mine, trolig på grunn av å ha spilt fiolin og sånn men det siste halvåret har det gått relativt sakte på fremgangstigen :( . Hittil er jeg selvlært og lurer på om jeg burde gå hos lærer for å få bort eventuelle småfeil (har noen noen råd om hvor så bare si ifra, i oslo btw).

 

Tingen jeg fokuserer på nå for tiden er improvisasjon.. Og kan en skala, pentatonisk major i E. Den begynner å bli litt kjedelig på grunn av at den ikke har halvtonetrinn. Jeg så

filmen og skjønte at den type soloer var noe jeg skulle prøve meg på. Kanskje ikke på det nivået med en gang men.. Zakk Wylde er såvidt jeg skjønner "den pentatoniske mester" eller noe så jeg tipper han bruker en pentatonisk skala. Har noen noe anelse på hva slags soloer jeg kan lære meg så jeg kan spille noe lignende, eller rett og slett en stilig skala som jeg kunne prøvd meg på?
Lenke til kommentar
Bare så det er helt klart så var det bass-spørsmålet til ferrgott jeg svarte på. Standard 6-strengs bass-stemming. C-E-A-D-G-C

8650207[/snapback]

..okay :blush::whistle:

 

Da har man brukt hele kvelden å å plukke på en LP Deluxe fra 70-tallet. Vanvittig god gitar.

 

Slenger man på en Vox-stack(30w head+200w kab tror jeg), så var kvelden fulkommen.

 

Får liksom squier-straten og cuben min til å bli litt fattig :(

8650244[/snapback]

Uff, det er klart det :wee:

Lenke til kommentar
Hey folka!

 

Jeg trenger litt hjelp med å komme videre i gitarverden. Hittil har jeg spilt et og et halvt år og hatt bedre fremgang enn mange av vennene mine, trolig på grunn av å ha spilt fiolin og sånn men det siste halvåret har det gått relativt sakte på fremgangstigen :( . Hittil er jeg selvlært og lurer på om jeg burde gå hos lærer for å få bort eventuelle småfeil (har noen noen råd om hvor så bare si ifra, i oslo btw).

 

Tingen jeg fokuserer på nå for tiden er improvisasjon.. Og kan en skala, pentatonisk major i E. Den begynner å bli litt kjedelig på grunn av at den ikke har halvtonetrinn. Jeg så

filmen og skjønte at den type soloer var noe jeg skulle prøve meg på. Kanskje ikke på det nivået med en gang men.. Zakk Wylde er såvidt jeg skjønner "den pentatoniske mester" eller noe så jeg tipper han bruker en pentatonisk skala. Har noen noe anelse på hva slags soloer jeg kan lære meg så jeg kan spille noe lignende, eller rett og slett en stilig skala som jeg kunne prøvd meg på?

8651186[/snapback]

 

Tja, skaff deg noen backingtracks og forsøk å lage dine egne ting. Det hjelper. Dessuten, jeg har lært masse av å kikke på leksjonene på justinguitar.com. Noen av teknikkene der kan kombineres med egne ideer.

 

Jeg sliter litt med å skjønne hva folk mener hva folk mener med at de "har lært seg en skala" . Det finnes da ikke mer enn 12 toner å velge i? Man kan da brukde de tonene som passer fra de 12 som er til rådighet, og plusse på med blåe toner der det trengs? Hvis du kan forklare litt mer, så skal jeg prøve å hjelpe deg med de skalagreiene.

 

I utgangspunktet bruker moderne vestlig musikk to skalaer, dur og moll. (og så pentaton, da, selv om det egentlig er en asiatisk skala, og det er ingen som blir sure hvis du utvider pentaton- skalaen med flere toner.. Men da er det ikke en pentaton- skala.)

 

De to skalaene er bygd opp med bestemte avstander mellom tonene, og de er faste. Det spiller ingen rolle hvilken tone man starter på, avstanden mellom tonene er den samme. Derfor er det slik at hvis man lærer seg posisjonsspill på en gitar, så kan man skalaen i alle tonearter som finnes. Det er helt likt, man flytter bare skalaen rundt på gripebrettet. Både dur- og mollskalaen kan spilles over fire bånd med venstrehånden, hele skalaen, med kun fire strenger. Dette betinger rikigtnok at man begynner på 6. strengen på gitaren, fordi intervallene mellom strengene på en gitar ikke er helt like, med det er en annen sak..

 

I tillegg finnes det gamle tonearter, som kirketonearter. Da kan man "plusse på" med en del ekstra tonearter, men dette er egentlig kun av interesse for de med lang musikkutdannelse, (og Malmsteen- fans, selv om jeg mistenker mange av de til ikke helt å ha skjønt konseptet).

 

Det er fullt mulig å spille en frygisk moll- skala, og behandle den som en helt vanlig moll. Tonene er de samme, det dukker ikke opp fler fordi man gir det ett mystisk navn.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
Bare så det er helt klart så var det bass-spørsmålet til ferrgott jeg svarte på. Standard 6-strengs bass-stemming. C-E-A-D-G-C

8650207[/snapback]

 

Skal det ikke være H - E - A - D - G - C?

 

EDIT: Oj, hadde glemt å oppdatert siden på en GOD stund :tease:

Du hadde visst allerede rettet på det.

Endret av ferrgott
Lenke til kommentar

Jeg trenger litt tips til band og musikk jeg...Føler meg veldig strandet med Metallica når jeg spiller gitar. Vil veldig gjerne kunne spille en del.

 

Er det noen som kan tipse om tøffe metal-band, som har noen låter jeg kan øve litt på?

Gjerne noen blues-låter også, vil ikke være helt sjanger-låst! :)

 

-

Martin

Lenke til kommentar
Jeg trenger litt tips til band og musikk jeg...Føler meg veldig strandet med Metallica når jeg spiller gitar. Vil veldig gjerne kunne spille en del.

 

Er det noen som kan tipse om tøffe metal-band, som har noen låter jeg kan øve litt på?

Gjerne noen blues-låter også, vil ikke være helt sjanger-låst! :)

 

-

Martin

8655062[/snapback]

 

Black Sabbath og Ozzy har noen kule som mange for kjenner igjen.;)

Lenke til kommentar
Er det noen som kan tipse om tøffe metal-band, som har noen låter jeg kan øve litt på?

Gjerne noen blues-låter også, vil ikke være helt sjanger-låst! :)

8655062[/snapback]

 

Metal:

Children of Bodom - Everytime I die

Pantera - Cowboys from Hell

Carcass - Heartwork (Soloene er geniale)

Children of Bodom - Children of Decadence

Alice In Chains har mye kult

Children of Bodom - Sixpounder

Deep Purple - Ted The Mechanic (mer hardrock)

Opeth - the leper affinity (soloen er jævlig kul)

Ulver - Een Stemme Locker

Testament - Souls of Black

Megadeth - Peace sells

Trivium - Rain

Susperia - Chemistry

The Mars Volta - Roulette Dares

Alt av Lacuna Coil

Dream Theater - Endless Sacrifice

System of a Down - Lonely Day

Ulver - I Trollskog Faren Vill

Satyricon - King

In Flames - Food for the gods

 

Blues

Alt av Stevie Ray Vaughan

Alt av Jimi Hendrix

Lenke til kommentar

Takk, har sjekket det litt ut. Er ikke så glad i Black-Metal akkurat, men gitarspillet er tøft da!

 

Sjekket ut litt Stevie Ray Vaughn og sånn, men jeg er ikke så veldig flink. Kunne gjerne tenkt meg noen blues-låter med litt lavere nivå. Prøvde meg litt på Pride and Joy, det var ikke lett! =P

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...