Gå til innhold

Den store sykkeltråden!


paroa

Anbefalte innlegg

@Bjørnli: Jeg hadde vært skeptisk til det stativet. Har brukt en del forskjellige billige stativ, og det eneste jeg har vært nogenlunde fornøyd med har vært Park tool sitt som ligger på ca 1500. Når det er sakt, er det elendig i forhold til de proffe stativene park tool og andre leverandørerer leverer, men for de fleste av oss er rundt 10 k ganske uaktuelt for et skikkelig stativ.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjenner du fyren som driver det firmaet der?

Nei, åssen det?

 

Ang stativ: finnes det noen stativ man kan feste på en vegg ? Jeg har en stor og fin bod med solide vegger som jeg sikkert kunne festa ett stativ i, vil bare ha litt høyde på sykkelen når jeg skal skru på den

Endret av Bjørnli
Lenke til kommentar

Min bror har nettopp vært på Bike Brothers og hentet seg en skarbonsykkel med slangeløse dekk. Hva gjør han om han får et hull i dekket midtveis under et ritt?

 

Har han slange som meg, så er det fort gjort å sette på ny slange, men har du ikke slange så er jeg litt nysjerrig på hva som skjer videre.

Lenke til kommentar

Min bror har nettopp vært på Bike Brothers og hentet seg en skarbonsykkel med slangeløse dekk. Hva gjør han om han får et hull i dekket midtveis under et ritt?

 

Har han slange som meg, så er det fort gjort å sette på ny slange, men har du ikke slange så er jeg litt nysjerrig på hva som skjer videre.

 

Hva slags sykkel og hvilke hjul/dekk er det snakk om.

 

Det finnes slangeløse systemer for terrengsykler og for gatesykler. I tilegg finnes det som nevnt ovenfor pariserdekk, som mange forveksler med slangeløse dekk (De er stort sett ikke det, det bare virker slik)

Lenke til kommentar

Ang stativ: finnes det noen stativ man kan feste på en vegg ? Jeg har en stor og fin bod med solide vegger som jeg sikkert kunne festa ett stativ i, vil bare ha litt høyde på sykkelen når jeg skal skru på den

 

Jada. Denne f.eks:

http://www.chainreac...x?ModelID=10228 eller denne

http://www.chainreac...x?ModelID=50297

 

Takk, får lete litt etter billigere løsninger i første omgang og så heller investere no penger etterhvert i no skikkelige greier når man har bedre økonomi

Endret av Bjørnli
Lenke til kommentar

Tja, 10-15min? Det er ikke akkurat hjernekirurgi :p

 

Fine sykler! Hvilken årsmod er Stumpy'n?

Har du link til skoa du bruker med flatties?

Stumpyen er en 2011

5:10 skoene er fjorårsmodellen av disse: http://www.chainreac...x?ModelID=18195

 

Hvordan er det å sykle med flatties? Aldri sykla med skikkelig flatties før, kun klikk..

Endret av Hotel Papa
Lenke til kommentar

Tja, 10-15min? Det er ikke akkurat hjernekirurgi :p

 

Det tar kanskje litt mer tid første gangen man prøver, spesielt når man skal få på nye dekk. Kan fort bli litt bannskap når man skal få de siste 20 cm av dekkanten over felgkanten :green:

 

Hvordan er det å sykle med flatties? Aldri sykla med skikkelig flatties før, kun klikk..

 

Med gode sko og pedaler med ordentlige tagger sklir du ikke av pedalen for å si det slik. Setter man foten feil på pedalen, da blir den stående slik helt til du løfter den godt av igjen, Å justere fotens posisjon på pedalen uten å løfte av er umulig.

 

Jeg bruker flatties fordi jeg synes det er greiere når jeg skal starte i motbakker. (Hvis man bommer med klikkpedaler sklir man bare av og kommer ikke igang), Men kostnaden er at fotposisjonen er ikke like presis og man har ikke mulighet til å trekke opp pedalene for ekstra kraft (ikke så mye ihvertfall, retter du tåa nedover blir pedalen med opp, men du får ikke mye kraft på den måten).

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

Vet det ikke er det^^ men bare lurte av ren nysgjerrighet, men jeg går fra 2.20 dekk til 1.60, jeg må ikke bytte slange da? eller? :p

 

Sannsynligvis ikke. Om slangen du har er alt for stor risikerer du at den krøller seg, men med mindre du har en slange lagd for veldig store volum er det neppe et problem. Prøv. Det verste som skjer er at det ikke går.

Lenke til kommentar

Kanskje jeg skulle prøvd meg på flatties i år. Det er ganske irriterende, som du sier, at man ikke får klikka inn foten når man starter i motbakke eller rett før en hindring.

 

Hvordan er det med å hoppe med bakhjulet a? Funker det relativt greit med flatties?

 

Edit: Vet du om noen dealere i Norge som selger de skoene og evt pedaler?

Endret av Hotel Papa
Lenke til kommentar

Kan evt sjekke denne videoen av Rune Høydahl (Han klarer det på ca 1 min pr. dekk - jeg klarer det på ca 1,5 - 2 min )

 

http://www.youtube.com/watch?v=626cMxNikXI

 

 

I praksis uten dekkspaker :

 

http://www.youtube.com/watch?v=UQ1J3FbVzao&feature=related

 

Norgesrekorden for fremhjulet er på ca 40 sek ( fra du løsner hurtigkoblingen , til du har satt alt på plass og sykler videre)

 

 

Angående dekkspaker , så har jeg som regel med 1 vanlig + 1 av metall

Jeg har nemlig klart å knekke noen dekkspaker i løpet av de siste årene.

Hvis dekket sitter veldig tight , bruker jeg den av metall.

Sitter det løst , går det fint uten dekkspaker.

Endret av johome
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...