Gå til innhold

Den store sykkeltråden!


paroa

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tok en mix av zalo og grønnsåpe å vaska sykkelen med, skal ha den inn på verksted imorgen for å finne ut hvorfor fremhjulet vibrerer når man bremser litt, samt hvorfor det vingler såvidt det er. Gikk over kjedet med en fille og fikk det sånn passe rent synes jeg, kunne sikkert brukt lengre tid, men ble fornøyd, passa på å smøre, men glemte gaffelen, får ta en tur ned i boden å smøre senere

Lenke til kommentar

Veldig enkelt å finne ut om det er en liten skeivhet i felgen,jeg bruker bare å holde en penn noen mm ifra felgen,da ser man lett skjevheter.

 

Er det fremhjulet og du har skivebrems,så kan de gi vibrasjoner hvis den tar skjevt,er løs,eller ikke helt sentrert. Slakk de to skruene som holder kaliperen mot gaffelen,hold inne bremsen og stram opp skruene.

Bremseskiver kan være løse,da strammer du opp boltene,helst med litt lock-tite på

Bremseskive som er skjev rettes opp med en tang,eller kjør ned en lang bakke og brems,det kan rette opp små skjevheter.

En liten strips rundt bremseslangen nede på gaffelen strammer også litt opp.

Kan også være løst styrelager,da løsner man styrestemmet først og strammer opp.

 

Det samme gjelder for felgbremser.

 

Men som regel er det hurtigkoblingen som er slakk.

Lenke til kommentar

Men det er vel ikke lager i kjettingen vel? Lampeolje og diesel og parafin går vel greit, så lenge en tørker av og passer på at det ikke havner på lagrene ;)

 

Kjedet har lager. to på hver link. Disse kalles gjerne rullene. Den kritiske smurningen i kjedet er først og fremst den som ligger mellom rullene og pinnene. At rullene løper fritt gjør at kjedet glir av og på tannhjulene uten betydelig friksjon.

 

Oppbygging av rullekjede:

FIG_10-thumb-590x466.jpg

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

Standard vbrems, men!

tok med sykkelen på Sportsenteret(lokal sportsbutikk/sykkelverksted, en del av Sport1) istad, var noe med en skrue på styrestemmen som var dårlig, de bare stramma den, nå er vibreringa borte, og de gjorde det gratis siden det tok de 5 min :p

Deilig at det ikke var noe verre, jeg hadde prøvd å sjekke om den var løs men turte ikke dra til hardere jeg, nå er vibreringa borte, så nå har jeg ingen unnskyldning til å ikke sykle (bortsatt fra kald vind dog) :p

Lenke til kommentar

Du MÅ nesten ha en skikkelig sykkelshorts, det er mye mer komfortabelt i lengden.

 

Jeg sykler med dette på beina:

http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=21287

http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=37367

http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=9590

 

Jeg har god erfaring med tøy fra Endura, god kvalitet og grei design. På overkroppen bruker jeg diverse jersey trøyer, gjerne noen som dekker hele eller 3/4 av armen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...