Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvilket av disse bredbåndstilbudene er best?


Anbefalte innlegg

Jeg skal anskaffe meg en raskere bredbåndslinje, og har i hovedsak to levrandører i tankene. Lurte derfor på hvilket av disse tilbudene som er best.

 

1. Canal Digital leverer linje på 1250/1250 SYM til 350 kr/M

2. BKK leverer linje på 2000/200 til 350 kr/M

 

Hvilken av disse linjene er best? Hva hjelper det med høyere oppload hastighet? Dersom det finnes tilgjengelige tilbud som kan matche disse i bergensområdet, hadde det vært kjekt å få vite om det også

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nok en gang.. Hva skal du bruke linja til?

 

Laster du opp mye? Type legger ut store filer på ftp servere eller mekker store hjemmesider? -> SYM

Skal du sette opp server (web, spill, ftp..) hjemme? -> SYM

 

Skal du kun surfe og laste ned mp3, film, spill..? -> ASYM

Unntak 1: Du er veldig snill og vil la andre laste ned kjapt fra deg.

Unntak 2: Bitorrent - Her vil kjapper opp gi kjapper ned.

 

S

Lenke til kommentar

Opplasting brukes når du sender data fra deg til internett. Dette gjør du når du sender epost, spiller spill, driver med fildeling, prater i IP-telefon, laster opp hjemmesiden (eller noe annet) din til en FTP. Det var bare litt av det jeg kom på i farten. Dessuten sendes det hele tiden må bekreftelser fra deg til andre maskiner på nettet om at du har mottatt pakkene som de har sendt. Dette krever ikke mye båndbredde, men det er greit å ha litt opplastingshastighet å snakke om også.

 

Alt i alt ville jeg godt for 1250/1250 nesten uansett hva slags behov du har. Det er bare hvis du har veldig sære behov (f.eks. at du _bare_ laster ned _store_ ISO-bilder) at 2000/200 er fordelaktig. Skal du anskaffe IP-telefon en gang i fremtiden er det veldig kjekt med symmetrisk linje med litt hastighet på.

 

Dette var bare mine tanker... Sikkert noen som er uenig, men det får de heller bare være.

Lenke til kommentar
Opplasting brukes når du sender data fra deg til internett. Dette gjør du når du sender epost, spiller spill, driver med fildeling, prater i IP-telefon, laster opp hjemmesiden (eller noe annet) din til en FTP. Det var bare litt av det jeg kom på i farten. Dessuten sendes det hele tiden må bekreftelser fra deg til andre maskiner på nettet om at du har mottatt pakkene som de har sendt. Dette krever ikke mye båndbredde, men det er greit å ha litt opplastingshastighet å snakke om også.

 

Alt i alt ville jeg godt for 1250/1250 nesten uansett hva slags behov du har. Det er bare hvis du har veldig sære behov (f.eks. at du _bare_ laster ned _store_ ISO-bilder) at 2000/200 er fordelaktig. Skal du anskaffe IP-telefon en gang i fremtiden er det veldig kjekt med symmetrisk linje med litt hastighet på.

 

Dette var bare mine tanker... Sikkert noen som er uenig, men det får de heller bare være.

Enig! :thumbup:

Lenke til kommentar

Internett over tv kabel er bra! Antakelig får du Norges billgste sym linje. Med ip.telefon er det ikke mye igjen av de 250 kb opplasing med 2 pågående telefonsamtaler.

 

En annen ting er at du kan leke deg med webserver og epostserver osv....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...