Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Noen andre en meg som syns midtsemesteren i Matte 1 var tung?

Den øvings midtsemesterprøven fra 2005 syns jeg var lavere vanskelighetsgrad på. Men ser i ettertid at jeg har jobbet litt for lite med emner som inverse funskjoner og optimering. Stusset også litt over grenseoppgaven prøvde bruke l'Hopitals regel men fikk det helt til å funke.

Trikset var at man måtte ta logaritmen av hele formelen, da får man en brøk som man kan kjøre L'H på. Da vil svaret være eksponentialen av grensen man finner.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

problemet var at (e^2x-2x)^1/x når jeg tok logaritmen av dette så fikk jeg 1/x ln(e^2x-2x) og deriverte dette. her skar det seg litt siden at begge leddene ville du få enten 1/x eller 1/x^2 og når x går mot null ser jeg ikke hvordan dette kan bli gyldig.

 

 

litt usikker på det eksakte stykket, men nært nok til og vise problemstillingen.

Endret av Jonsa
Lenke til kommentar
problemet var at (e^2x-2x)^1/x når jeg tok logaritmen av dette så fikk jeg 1/x ln(e^2x-2x) og deriverte dette. her skar det seg litt siden at begge leddene ville du få enten 1/x eller 1/x^2 og når x går mot null ser jeg ikke hvordan dette kan bli gyldig.

 

 

litt usikker på det eksakte stykket, men nært nok til og vise problemstillingen.

Jeg tror vi tar denne diskusjonen videre her (har skrevet et nytt innlegg i mattetråden):

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...;#entry14488915

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Er det noen som har oppgavene og kan scanne dem inn, jeg er litt nysgjerrig på om den er velidg forskjellig fra hva jeg hadde.

Jeg kan si deg hva jeg fikk, så kan vi sammenligne:

 

1 A - Denne er jeg ganske sikker på. - Riktig.

2 A - Tror denne også er riktig. - Det var den.

3 C - Samme med denne. - Riktig.

4 B - Litt usikker her... - Denne var feil ja. Riktig svar er D.

5 D - Sannsynligvis feil. - Feil ja. Riktig svar er A.

6 B - Sannsynligvis riktig. - Riktig.

7 B - Samme her. - Riktig.

8 D - Og her. - Riktig.

9 D - Denne er feil. :/ - Jepp, den er feil. Riktig svar er C.

10 D - Riktig, tror jeg. - Riktig.

 

Hva med deg?

 

Edit: Lagt til hva som faktisk var riktig, just for the record.

Ser ut som det går i retning av en C her ja...

Endret av I.A.G.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-120696
Er det noen som har oppgavene og kan scanne dem inn, jeg er litt nysgjerrig på om den er velidg forskjellig fra hva jeg hadde.

Jeg kan si deg hva jeg fikk, så kan vi sammenligne:

 

1 A - Denne er jeg ganske sikker på.

2 A - Tror denne også er riktig.

3 C - Samme med denne.

4 B - Litt usikker her...

5 D - Sannsynligvis feil.

6 B - Sannsynligvis riktig.

7 B - Samme her.

8 D - Og her.

9 D - Denne er feil. :/

10 D - Riktig, tror jeg.

 

Hva med deg?

 

Jeg er studass i faget og er bare nysgjerrig på hva dere fikk, hadde ikke prøven selv.:)

Lenke til kommentar
Jeg er studass i faget og er bare nysgjerrig på hva dere fikk, hadde ikke prøven selv.:)

Gah. Da så.

:p

 

Prøven er det nok få som har, med mindre de har vært veldig iherdige i å smugle den med seg på en eller annen måte fra prøvelokalet...

 

Men er det noen andre som har lyst til å sammenligne svar da? ;)

Lenke til kommentar
Det er sant ^^ får se litt ordentlig på studievanene fremover :p

 

Kanskje du burde finne ut om høyre utdanning er noe for deg. Er faktisk en del det ikke passer for. Jeg mener hvis du er så opptatt av andre ting at du ikke klarer å lese nok til å stå på en Matte 1 midtsemester er det kanskje ikke skole du intreserer deg for.

Lenke til kommentar
Det er sant ^^ får se litt ordentlig på studievanene fremover :p

 

Kanskje du burde finne ut om høyre utdanning er noe for deg. Er faktisk en del det ikke passer for. Jeg mener hvis du er så opptatt av andre ting at du ikke klarer å lese nok til å stå på en Matte 1 midtsemester er det kanskje ikke skole du intreserer deg for.

 

Det er ikke dumt å tenke igjennom hva man vil, men å bedømme det ut ifra en matte1-midtsemester er litt overilt, det er ikke akkurat få folk med fullførte studier der de første semesterene ikke har gått topp.

 

AtW

Lenke til kommentar
Det er sant ^^ får se litt ordentlig på studievanene fremover :p

 

Kanskje du burde finne ut om høyre utdanning er noe for deg. Er faktisk en del det ikke passer for. Jeg mener hvis du er så opptatt av andre ting at du ikke klarer å lese nok til å stå på en Matte 1 midtsemester er det kanskje ikke skole du intreserer deg for.

 

Det er ikke dumt å tenke igjennom hva man vil, men å bedømme det ut ifra en matte1-midtsemester er litt overilt, det er ikke akkurat få folk med fullførte studier der de første semesterene ikke har gått topp.

 

AtW

 

Nei og det er vel heller ikke en positiv ting? Å gå på universitetet er et privilegium og det er en oppgave man burde ta fatt på med lyst og arbeidsvilje. Nå sier ikke jeg at du skal droppe alt som har med det sosiale å gjøre, det er også en stor og viktig del av livet. Dog burde man klare å skrape sammen nok tid på skolen til å bestå en midsemester.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...