Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Det er sant ^^ får se litt ordentlig på studievanene fremover :p

 

Kanskje du burde finne ut om høyre utdanning er noe for deg. Er faktisk en del det ikke passer for. Jeg mener hvis du er så opptatt av andre ting at du ikke klarer å lese nok til å stå på en Matte 1 midtsemester er det kanskje ikke skole du intreserer deg for.

 

Det er ikke dumt å tenke igjennom hva man vil, men å bedømme det ut ifra en matte1-midtsemester er litt overilt, det er ikke akkurat få folk med fullførte studier der de første semesterene ikke har gått topp.

 

AtW

 

Nei og det er vel heller ikke en positiv ting? Å gå på universitetet er et privilegium og det er en oppgave man burde ta fatt på med lyst og arbeidsvilje. Nå sier ikke jeg at du skal droppe alt som har med det sosiale å gjøre, det er også en stor og viktig del av livet. Dog burde man klare å skrape sammen nok tid på skolen til å bestå en midsemester.

 

Positiv og positiv, det kan vel diskuteres, men det er ihvertfall i seg selv ikke negativt nok til at jeg utifra det vil bedømme at studier ikke er noe for vedkommende. Personlig har jeg litt sans for å kaste folk litt ut på dypt vann, mange har ikke vondt av å måtte yte litt, og ha ansvaret for ting selv. (kontra å leies i hånda som på vgs) Kanskje skjærer det seg litt i starten, men man kommer styrket ut av prosessen. Det finnes svært mange eksempler på foplk som har kommet skeivt ut, men som skjerper seg kraftig lenger ut i studiet.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er sant ^^ får se litt ordentlig på studievanene fremover :p

 

Kanskje du burde finne ut om høyre utdanning er noe for deg. Er faktisk en del det ikke passer for. Jeg mener hvis du er så opptatt av andre ting at du ikke klarer å lese nok til å stå på en Matte 1 midtsemester er det kanskje ikke skole du intreserer deg for.

 

Det er ikke dumt å tenke igjennom hva man vil, men å bedømme det ut ifra en matte1-midtsemester er litt overilt, det er ikke akkurat få folk med fullførte studier der de første semesterene ikke har gått topp.

 

AtW

 

Nei og det er vel heller ikke en positiv ting? Å gå på universitetet er et privilegium og det er en oppgave man burde ta fatt på med lyst og arbeidsvilje. Nå sier ikke jeg at du skal droppe alt som har med det sosiale å gjøre, det er også en stor og viktig del av livet. Dog burde man klare å skrape sammen nok tid på skolen til å bestå en midsemester.

 

Positiv og positiv, det kan vel diskuteres, men det er ihvertfall i seg selv ikke negativt nok til at jeg utifra det vil bedømme at studier ikke er noe for vedkommende. Personlig har jeg litt sans for å kaste folk litt ut på dypt vann, mange har ikke vondt av å måtte yte litt, og ha ansvaret for ting selv. (kontra å leies i hånda som på vgs) Kanskje skjærer det seg litt i starten, men man kommer styrket ut av prosessen. Det finnes svært mange eksempler på foplk som har kommet skeivt ut, men som skjerper seg kraftig lenger ut i studiet.

 

AtW

 

Kan også kanskje at man rett og slett virkelig ikke hadde dagen, og lot stresset ta overhånd?:) synes det var en litt krass slutning å trekke basert kun på en liten prøve :) Er fullstendig klar over at universitetet krever arbeid, og er ikek redd for dette, men kan til tider ha store problemer med å få vist hva jeg kan under press

Lenke til kommentar

Alt jeg hører er undskyldninger. Jeg mener forøvring at vannet ikke er så veldig dypt på universitetet heller. Det kreves faktisk ikke så mye.

 

Jeg har heller ikke tenkt å kaste ut noen, men jeg synes det bare er rart med så dårlig prestasjon når man selv har valgt å ta faget. Som jeg sier det er et privilegium å studere.

Lenke til kommentar
Alt jeg hører er undskyldninger. Jeg mener forøvring at vannet ikke er så veldig dypt på universitetet heller. Det kreves faktisk ikke så mye.

 

Jeg har heller ikke tenkt å kaste ut noen, men jeg synes det bare er rart med så dårlig prestasjon når man selv har valgt å ta faget. Som jeg sier det er et privilegium å studere.

 

Du får kalle det det du vil, realiteten er uansett at mange folk som gjør det bra senere år i studiet, fullfører studiet, og gjør det bra i arbeidlivet har en mindre god utskrift fra førsteåret. At du har lett for faget er jo fint for deg, men andre trenger kanskje litt lengre tid for å bli vant til å jobbe på egenhånd, eller for å forstå at man ikke gjør det bra med så lite arbeid som man kan på VGS.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hvem sier at jeg har så lett for alt? Jeg har invistert mye tid og arbeid siden jeg begynte i fjor høst og har fått resultater jeg er fornøyd med.

 

At alt er nytt og det er mye å vende seg til argumentet holder ikke mål. Folk burde begynne å skjerpe seg, jeg synes det er alt for mange som ikke tar skolen seriøst nok og ikke skjønner hvor heldige de er.

 

Jeg er villig til å gå så langt som å si at måten mange oppfører seg på er uverdig et universitet. Ta foreksempel TMA4240 forelesningene da foreleseren noen ganger nesten må bli sint for å få folk til å holde kjeft når forelesningen skal starte.

Lenke til kommentar
Hvem sier at jeg har så lett for alt? Jeg har invistert mye tid og arbeid siden jeg begynte i fjor høst og har fått resultater jeg er fornøyd med.

 

At alt er nytt og det er mye å vende seg til argumentet holder ikke mål. Folk burde begynne å skjerpe seg, jeg synes det er alt for mange som ikke tar skolen seriøst nok og ikke skjønner hvor heldige de er.

 

Jeg er villig til å gå så langt som å si at måten mange oppfører seg på er uverdig et universitet. Ta foreksempel TMA4240 forelesningene da foreleseren noen ganger nesten må bli sint for å få folk til å holde kjeft når forelesningen skal starte.

 

Du uttalte jo at det ikke krever så veldig mye å begynne på universitetet, jeg tolker det som det har vært en relativt enkel overgang for deg.

 

Hvorfor holder det ikke mål? Det er tilfellet. Man kan jo ønske seg at folk var flinkere til å ta slike overganger, at folk gjorde en større og bedre innsats, men det er like fullt tilfellet at endel ikke taklaer overgangen så bra (bra i betydningen gode faglige resultater).

 

Ellers burde man jo kunne forvente folkeskikk av folk som er 19 år gamle, men de kommer seg vel disse også etterhvert får man håpe.

 

AtW

Lenke til kommentar

Når man sammenligner det med andre ting i livet så er ikke det å studere så hardt.

 

Første semester hadde jeg exphil som jeg ikke jobbet særlig hardt med og så hadde jeg tre andre fag i tilegg. I de tre fagene hadde jeg fire x45 minutter hver uke og en øvingene hver uke.

 

La oss si at jeg går på alle forelesningene og jobber fire timer med øvingene. Gir totalt tid på 21 timer i uka.

 

La oss si at jeg jobber med hver øving i 5 timer og også går på exphil. Da klarer jeg å komme opp i 32 timer i uka.

 

Ikke akkurat det jeg kaller et hardt liv.

 

Du kan jo selvfølgelig si at man jobber mer i eksamens perioden osv, men det er et faktum at student livet er ganske greit.

 

Da burde det også være ganske greit å takle.

Lenke til kommentar

Ærlig talt Flin, det er mange av oss som kommer fra litt mindre urbane strøk en det nettopp Trondheim er, og derfor har hatt litt tilpassningsproblemer med hvor mye en skal være med på, og hvor mye en må si nei til for å gjøre skolearbeid, vet at kulturen der jeg kommer fra er at en er med på alt som skjer, nettopp i mangel på ting som skjer, så det tar litt tid å omstille seg der. Legger en til, som det er nevnt over her, deltidsarbeid, trening, det å være sin egen "herre" på hybelen med alt det fører med seg og kanskje et frivillig verv med hensyn på CV'n så er det lett å bruke den ekstra tiden en har til å slappe av, ihvertfall nå i starten før en klarer å balansere hverdagen litt mer. Å dømme noen før hele 5 år, 10 semester med skolearbeid utifra en ikke obiligatorisk prøve halveis i det første semesteret er latterlig. Kunne vel basert alle karakterene utifra den ene prøven da, om folk ikke skal få lov å utvikle seg? ;)

Lenke til kommentar

I alle dager!

 

Jeg dømmer ingen, alt jeg sier er at hvis du ikke klarer å legge ned nok arbeid til å stå på en midtsemster så burde du tenke deg litt om på hva du faktisk holder på med. Det burde være en varselslampe. Er ikke umulig å skjerpe seg er mange som klarer det.

 

Jeg er bare skuffet over hvor mange som tror at universitetet er en lek.

 

Jeg ser forresten problemet med å disponere tiden, jeg er også fra byggda og skjønner den "bli med på alt", men når man er en 18+ burde man skjønne at hvis man ikke bruker tid på skolen så får man ikke gode resultater. Sier ikke at man ikke skal utvikle seg, blir bare stadig overeakset over hvor mye utvikling folk trenger.

Lenke til kommentar
I alle dager!

 

Jeg dømmer ingen, alt jeg sier er at hvis du ikke klarer å legge ned nok arbeid til å stå på en midtsemster så burde du tenke deg litt om på hva du faktisk holder på med. Det burde være en varselslampe. Er ikke umulig å skjerpe seg er mange som klarer det.

 

Jeg er bare skuffet over hvor mange som tror at universitetet er en lek.

 

Jeg ser forresten problemet med å disponere tiden, jeg er også fra byggda og skjønner den "bli med på alt", men når man er en 18+ burde man skjønne at hvis man ikke bruker tid på skolen så får man ikke gode resultater. Sier ikke at man ikke skal utvikle seg, blir bare stadig overeakset over hvor mye utvikling folk trenger.

 

Hva om prøven er helt crazy vanskelig?

Lenke til kommentar

Ok, tror jeg har missforstått litt, om du mener at midtsemesterprøven er en stor varsellampe til at en må skjerpe seg om en stryker eller, får dårlig resultat, så er jeg enig. Trodde du mente at om en strøk på midtsemesterprøva så var det bare å gi opp ;)

 

I alle dager!

 

Jeg dømmer ingen, alt jeg sier er at hvis du ikke klarer å legge ned nok arbeid til å stå på en midtsemster så burde du tenke deg litt om på hva du faktisk holder på med. Det burde være en varselslampe. Er ikke umulig å skjerpe seg er mange som klarer det.

 

Jeg er bare skuffet over hvor mange som tror at universitetet er en lek.

 

Jeg ser forresten problemet med å disponere tiden, jeg er også fra byggda og skjønner den "bli med på alt", men når man er en 18+ burde man skjønne at hvis man ikke bruker tid på skolen så får man ikke gode resultater. Sier ikke at man ikke skal utvikle seg, blir bare stadig overeakset over hvor mye utvikling folk trenger.

Lenke til kommentar

Ikke bare slutte med en gang, men man kan jo tenke over om studie er noe for deg. Jeg synes det jeg studerer er kjempe gøy og liker å jobbe med fagene. Hvis man synes alt annet er så mye morsomere enn studiet at man ikke klarer å skrape sammen nok tid til å få lest litt så kan man umulig like det man holder med på.

 

DrKarlsen: Hvis prøven er helt crazy vanskelig så forstår jeg at man stryker og jeg beklager hvis det var tilfellet. Strøk du også?

Lenke til kommentar
Ikke bare slutte med en gang, men man kan jo tenke over om studie er noe for deg. Jeg synes det jeg studerer er kjempe gøy og liker å jobbe med fagene. Hvis man synes alt annet er så mye morsomere enn studiet at man ikke klarer å skrape sammen nok tid til å få lest litt så kan man umulig like det man holder med på.

 

DrKarlsen: Hvis prøven er helt crazy vanskelig så forstår jeg at man stryker og jeg beklager hvis det var tilfellet. Strøk du også?

 

Du har aldri vært utøver i en idrett, eller lignende - har du? ;) Selv om en jobber for det man vil mest i livet, og trener for det man liker best så er det avogtil lett å heller ligge på sofaen å gjøre arbeidet som trengs, eller bli med på sosiale greier, da må en bare skjerpe seg.

Lenke til kommentar
Når man sammenligner det med andre ting i livet så er ikke det å studere så hardt.

 

Første semester hadde jeg exphil som jeg ikke jobbet særlig hardt med og så hadde jeg tre andre fag i tilegg. I de tre fagene hadde jeg fire x45 minutter hver uke og en øvingene hver uke.

 

La oss si at jeg går på alle forelesningene og jobber fire timer med øvingene. Gir totalt tid på 21 timer i uka.

 

La oss si at jeg jobber med hver øving i 5 timer og også går på exphil. Da klarer jeg å komme opp i 32 timer i uka.

 

Ikke akkurat det jeg kaller et hardt liv.

 

Du kan jo selvfølgelig si at man jobber mer i eksamens perioden osv, men det er et faktum at student livet er ganske greit.

 

Da burde det også være ganske greit å takle.

 

Problemet er ikke at det krever så ekstremt mye arbeid, men at det er en overgang som for mange er litt hårete. Men mange klarer seg fint etterhvert allikevel. All ære til deg for at du takler overgangen godt, men det er også relativt mange som kommer i midlertidig trøbbel pga av det.

 

Når det gjelder at "alt annet er morsommere", så er det gjerne sånn at folk ikke har mulighet, rent økonomisk til å gjøre akkurat det de vil. Mange hadde nok gjort ting noe annerledes om penger var irrelevant. Personlig hadde jeg nok feks jobbet noe mindre om jeg hadde vært milliardær, men det betyr ikke at jeg misliker jobben min, men jeg liker godt fritiden min også.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...