Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Kven bryr seg om endeleg snitt? Det er snakk om forventningane til seg sjølv, angsten som byggjer seg opp når du må fortelje til din næraste familie at du berre fekk B i ex.Phil, nedslåande blikk frå medgløsingar når du vandrar stille for deg sjølv inne på Stripa. For ikkje å nemne at nokon faktisk var betre enn akkurat deg! Tanken er fråstøytande og lammande. Rema neste om dette fortset.

 

Ja vel. Faktisk fikk jeg E i exphil, og om det er typisk gløsing å ha litt høyere ambisjoner enn å akkurat få graden sin så faller jeg vel inn i den gruppen ja. Hvis exphil ikke teller på endelig snitt er det klart jeg ikke tar det opp, men jeg vil uansett si det ser litt stygt med en E på kortet. Og hvilken melding sender du en framtidig arbeidsgiver når de ser at du ikke klarte å konsentrere deg i 5 timer om et fag for å få en grei karakter, bare fordi det ikke akkurat var interessen din. Det viktigste man kommer ut av som utdanna sivilingeniør fra NTNU er jo læringsevnen, og hva sier det om deg når du ikke klarer å lære deg et enkelt pensum på 400 sider på et halvt år?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Får man Office 2007 på skolen?

Nei, man får ikke office-pakken på skolen, men de har en del annen programvare fra microsoft.

 

Trenger du Office er det installert på de fleste datasaler.

 

Er vel uansett en enkel sak å laste det ned?

 

Gebby: De fleste arbeidsgivere i dag gir blanke i exphil-karakteren din.

Endret av TheYid
Lenke til kommentar
Læreren min tok frem et eksempel i dag: på kjemistudiet ved UiB kommer de fleste inn, noe som er meningen. Etter 3 år siles så de dårligste ut, slik at det blir en kamp om master-plassene. Har jeg oppfattet feil eller er det slik det fungerer?

Jeg vet ikke hvordan det fungerer på andre studium, men sivilingeniør på NTNU er et integrert femårig masterstudium. Altså hvis man har meldt seg på det femårige studiet må man fullføre mastergraden, man kan ikke få bachelor. Men man kan ta master påbygging om man har studert til ingeniør på en annen høyskole.

 

Gebby: Jeg tror ex phil-karakteren ikke bare går på hva man kan utenat, men at man har forstått stoffet og kan problematisere det. Selv fikk jeg en C på ex phil og er fornøyd med det, det er tross alt de teknologiske fagene som er viktigst for meg. Pluss at jeg sikter ikke mot et snitt på A++ uansett, jeg vil jo tross alt ha et visst liv utenom studiet da også.

 

Jeg så en gang en karakterutskrift som noen hadde glemt igjen på en datasal, den var full av Aer istrødd noen Ber. Synes bare den var tragisk jeg. Hva har man ikke forsaket av det som er gøy her i livet bare for å få finest mulig bokstaver på arket. :no: Jeg sier ikke at karakter ikke betyr noe. Men det er ikke sunt å ofre alt man har av fritid bare på å få best mulig karakter hvis ikke man har noe annet meningsfylt å bruke livet sitt på.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Gebby: De fleste arbeidsgivere i dag gir blanke i exphil-karakteren din.

 

Meh, antakelig. Though, vil ikke si at perspektivemner er noe mer "relevant" for graden enn exphil, så hvis man skal gi faen i alle fag som ikke er direkte i slekt med fordypelsen ender man verken opp med noe sweet snitt eller en god jobb. Vil jeg tro...

 

Og uansett er det bare tull å alltid være average. Hadde ikke giddi å gå her i det hele tatt hvis målet bare hadde vært å bli gjennomsnittet.

 

A-Jay: Jaja, klart, det sosiale er jo minst like viktig som resten. Men det finnes jo folk som klarer å ha et ufattelig snitt og samtidig være sosiale og alt sammen! Jeg har fint tid til å drive med skole samtidig som jeg trener, drar på fester og er sosial, det spørs bare hvor mange serier jeg følger med på hver uke :)

 

edit: bare for å oppklare. Jeg går ikke etter noe imbasnitt, og gråter meg ikke i søvne av en E i exphil, men når jeg først har fått godkjent øvingsopplegget koster det meg veldig lite å lese et par timer på det øvingsoppgavene og å ta en 3-timers eksamen uten noen mulighet for å kunne få dårligere

Endret av Gebby
Lenke til kommentar

Jeg tar heller gjennomsnittlige karakterer og en samling utenomfaglige verv enn toppkarakterer og null liv utenfor skolen. Arbeidsgivere ser ikke bare etter toppkarakterer, de ser også etter kandidater med en viss sosial kompetanse som har vist at de kan ta på seg ansvar og ta initiativ også utenfor skolen.

Lenke til kommentar
Jeg tar heller gjennomsnittlige karakterer og en samling utenomfaglige verv enn toppkarakterer og null liv utenfor skolen. Arbeidsgivere ser ikke bare etter toppkarakterer, de ser også etter kandidater med en viss sosial kompetanse som har vist at de kan ta på seg ansvar og ta initiativ også utenfor skolen.

Ta deg en bolle gutt. Du nevner hele tiden det å ha et liv utenfor skolen. Det er da fullt mulig å kombinere gode resultater og et liv utenom skolen. Handler bare om å jobbe strukturert og ha innarbeidet seg en bra studieteknikk og selvfølgelig å jobbe mye. Men det er ikke dermed sagt at man ikke har et liv utenom. Bare dumt å si.

 

Vil vel heller påstå at man kan "leve livet" etter man er ferdig med studiene. For karakterene på vitnemålet vil alltid være der. Kunnskap er makt.

Lenke til kommentar

Dette er uansett høgst subjektiv. Eg personleg må streve for å oppnå resultat eg er nøgd med. Likevel er eg nok sosial i mine auge. Eg har vegra meg litt for å bli med i diverse organisasjonar/grupper/fellesskap det første studieåret ettersom eg vil sjå an korleis eg greier meg i studiane. Sjølvsagt kunne eg ha vore sosial 24/7, men då ville eg ha slitt med karakterane, men det finnes eksempel på folk som klarar dette òg.

 

Ein und.ass, vikar eller noko vi hadde i Diskret Matematikk i fjor til dømes. Eg har høyrt at han har rimelege gode karakterar, men engasjerer seg likevel fullt ut i Samfundet og mange andre ting.

Lenke til kommentar
Ta med en kjeks og stikk opp på undasskontoret. Da ordner alt seg :D

 

Nja, kjeks blir litt kjedelig. Kom med en god sjokoladekake så får vi se! :p

 

Ein und.ass, vikar eller noko vi hadde i Diskret Matematikk i fjor til dømes. Eg har høyrt at han har rimelege gode karakterar, men engasjerer seg likevel fullt ut i Samfundet og mange andre ting.

 

Åsmund Eldhuset, by any chance?

Lenke til kommentar
Læreren min tok frem et eksempel i dag: på kjemistudiet ved UiB kommer de fleste inn, noe som er meningen. Etter 3 år siles så de dårligste ut, slik at det blir en kamp om master-plassene. Har jeg oppfattet feil eller er det slik det fungerer?

Jeg vet ikke hvordan det fungerer på andre studium, men sivilingeniør på NTNU er et integrert femårig masterstudium. Altså hvis man har meldt seg på det femårige studiet må man fullføre mastergraden, man kan ikke få bachelor. Men man kan ta master påbygging om man har studert til ingeniør på en annen høyskole.

Okei. På NTNU kan man vel søke seg direkte inn på masterstudium ja, muligens en av grunnene til at snittet er generellt høyt ved NTNU? Eller tilbys dette ved f.eks. UiB også? Kan ikke huske å ha sett det nemlig.

Lenke til kommentar
Jeg så en gang en karakterutskrift som noen hadde glemt igjen på en datasal, den var full av Aer istrødd noen Ber. Synes bare den var tragisk jeg. Hva har man ikke forsaket av det som er gøy her i livet bare for å få finest mulig bokstaver på arket. :no: Jeg sier ikke at karakter ikke betyr noe. Men det er ikke sunt å ofre alt man har av fritid bare på å få best mulig karakter hvis ikke man har noe annet meningsfylt å bruke livet sitt på.

 

Det er fint mulig å ha gode karakterer og et bra sosialt liv, og i tilegg er det mange som brenner for fagene sine og synes det er gøy å drive med skolearbeid. Jeg ser ikke noe galt i det, tragisk kan jeg ihvertfall ikke skønne det er, om de det gjelder trives, hva er problemet? Og det er sant at arbeidsgiver ser etter folk med utenomfaglige verv, men det er allikevel slik at for mange er det viktigst at du er sterk faglig, det snakkes mye om at det sosiale er vitig osv, men det er gjerne under den implisitte forutsetningen at man er faglig god.

 

AtW

Lenke til kommentar
Jeg så en gang en karakterutskrift som noen hadde glemt igjen på en datasal, den var full av Aer istrødd noen Ber. Synes bare den var tragisk jeg. Hva har man ikke forsaket av det som er gøy her i livet bare for å få finest mulig bokstaver på arket. :no:

 

Det finnes de som er smartere enn deg, og klarer å få gode karakterer ved siden av et aktivt og sosialt liv vettu :)

Lenke til kommentar
Jeg så en gang en karakterutskrift som noen hadde glemt igjen på en datasal, den var full av Aer istrødd noen Ber. Synes bare den var tragisk jeg. Hva har man ikke forsaket av det som er gøy her i livet bare for å få finest mulig bokstaver på arket. :no:

 

Det finnes de som er smartere enn deg, og klarer å få gode karakterer ved siden av et aktivt og sosialt liv vettu :)

 

Det har ikke nødvendigvis bare med å være smart å gjøre, det er ganske få som er smarte nok til å kun få A'er og B'er på gløs med svært lite arbeid. Min erfaring er at de som klarer å få det, og fortsatt være sosiale forsåvidt er ganske gode, men de jobber også mye på skolen, den store brorparten av de som kombinerer godt gjør det fordi de har god struktur på livet sitt, ikke fordi de er så smarte at de må jobbe minimalt (det er ihvertfall min erfaring)

 

AtW

Lenke til kommentar
Jeg så en gang en karakterutskrift som noen hadde glemt igjen på en datasal, den var full av Aer istrødd noen Ber. Synes bare den var tragisk jeg. Hva har man ikke forsaket av det som er gøy her i livet bare for å få finest mulig bokstaver på arket. :no:

 

Det finnes de som er smartere enn deg, og klarer å få gode karakterer ved siden av et aktivt og sosialt liv vettu :)

Jepp, vi er over alt. Men på grunn av janteloven, snakker vi ikke alltid like høyt om hvordan vi får A i snitt med gjennomsnittlig innsats. Og når vervhorene snakker om sosiale ferdigheter og slikt, nikker vi bare og later som ingenting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...