Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Halde nokre månader? Om du jobber effektivt i sommerferien har du absolutt ingenting å bekymre deg for økonomisk i studietida, med mindre du har eit enormt forbruk.

Ja men da er det jo kanskje ikke så ille da :) man leser jo i avisene om de stakkars studentene som må overleve på nudler. Jeg tror jeg har et ganske så gjennomsnittelig forbruk. Det skal jo bare holde til mat, klær, husleie, litt sosiale ting og forhåpentligvis bil, om det er mulig. Så her kommer oppfølgingsspørsmålet: har en student med studielån og noe inntekt (f.eks fra sommerferien) råd til å holde i stand en bil? (Bensin, avgifter, evt verksted).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bil er og blir ein stor utgiftspost. Kvifor vil du eigentleg ha bil når du studerer? :)

Bl.a. for å komme meg hjem i helgene av og til. Det går ikke så mange busser dit jeg bor. Dessuten kunne jeg beholdt jobben jeg har nå, (hvis jeg i det hele tatt får jobbet ved siden av studiene), siden den ligger et stykke vekk fra hybelen. Men etterhvert har jeg begynt å innse at det muligens er en dårlig investereing; å jobbe for å nedbetale en bil jeg bruker til å komme meg på jobb liksom :p

Lenke til kommentar
Halde nokre månader? Om du jobber effektivt i sommerferien har du absolutt ingenting å bekymre deg for økonomisk i studietida, med mindre du har eit enormt forbruk.

man leser jo i avisene om de stakkars studentene som må overleve på nudler.

Det er bare tull, kanskje unntatt i Oslo.

Endret av TWA
Lenke til kommentar
Bil er og blir ein stor utgiftspost. Kvifor vil du eigentleg ha bil når du studerer? :)

Bl.a. for å komme meg hjem i helgene av og til. Det går ikke så mange busser dit jeg bor. Dessuten kunne jeg beholdt jobben jeg har nå, (hvis jeg i det hele tatt får jobbet ved siden av studiene), siden den ligger et stykke vekk fra hybelen. Men etterhvert har jeg begynt å innse at det muligens er en dårlig investereing; å jobbe for å nedbetale en bil jeg bruker til å komme meg på jobb liksom :p

Få mor eller far til å hente deg, ta eventuelt buss til en "knutepunktsby" nær foreldrene dine om det gjør kjøreturen kortere for dem. Det finnes nok av løsninger om man bare gidder bruke hodet litt. Man trenger heller ikke besøke dem hver uke, jeg besøker mine foreldre kun til sommer, jul og påske og er fornøyd med det.

 

Med hybel og busskort eller sentrums/skole-nær hybel vil du leve minst like bra som i egen bil, og allikevel mye billigere.

 

du likevel ha bil en gang iblant, er bilkollektivet en god alternativ løsning. Jeg er medlem der, og sjelefornøyd. :)

Lenke til kommentar
Hvor mye bruker dere NTNU-studenter i fast månedlig forbruk, og hvor mye får dere i støtte?

 

Er vel noe sånt som 8000kr/mnd i gjennomsnitt når man tar med de to store utbetalingene. Aner ikke hvor stort forbruk jeg har, sørget for å jobbe nok i sommer til å slippe å tenke på budsjett og slikt.

Lenke til kommentar

Problemet er at man ikke får for to sommermåneder, man får ca 80k fordelt på 8 utbetalinger på 6k og to på 16k. Ingen penger i juni eller juli, så om man får baksmell på skatten og har brukt opp alt du har fått inkludert det du tjente sommeren før, sliter man med å betale husleie og andre faste utgifter. Sentral hybel koster lett 3500-4000/mnd, så det er en del penger man må holde av.

 

Når det gjelder storstipendene, kommer de på starten av hvert semester og blir brukt opp på bøker og festing, lett.

 

Edit: Snittet blir jo på rundt 6700 kr da, om man tar med sommermånedene (som man burde men som Lånekassen klarer å overse).

Endret av Olaaaaa
Lenke til kommentar
Med fast månedlig bruk mener jeg slike ting som internett, tlf, leiekostnader osv. Har en del penger på sparekontoen, og skal også prøve å skaffe meg en grei jobb i sommer.

 

Alt fra 3-4500 i husleie. 400 internett. Tlf kommer jo helt ann på hvor mye du ringer. Det vet du vell best selv.

Også kommer maten som er svindyr. Strøm er svindyrt. Skaff deg en varm leilighet eller en plass der strømmen er inkludert.

Lenke til kommentar
8000 kr/mnd høyres ut som eit rimeleg gjennomsnitt.

Det er sløseri å bruke så mye penger på å leve (husleie, mobil, mat, fyll osv). Har ikke inkludert større innkjøp av f.eks. datautstyr, stereoanlegg osv. Vil tippe jeg bruker ca 5000 kr/mnd på husleie, mat, tlf og moro, jeg klarer meg i hvert fall ganske bra på studielånet, pluss at jeg jobber mye i ferier. Har en jobb som er såpass fleksibel at jeg kan jobbe nå og da også i semesteret, selv om jeg går på Gløshaugen. Kjøpte meg ny forsterker i jula (se profil) for penger jeg hadde tjent gjennom hele høsten. Og julejobbingen gjorde at jeg kunne sette av en ganske bra slump penger både på BSU- og sparekonto.

 

Kan nevne at en av årsakene til at jeg bruker så lite er fordi jeg jevnlig drar til Sverige og handler det meste av mat og drikke der. Alt av alkoholkjøp er nå flyttet til Sverige, og det merkes på økonomien. I tillegg er jeg pang på samfundet, det gjør at jeg har tilgang til hyblene, hvilket betyr lite forbruk på fest. Har ikke hatt pengeproblemer på flere år. Og jeg bor på studentby, hvilket betyr lav husleie, internet inkludert og fasttelefon. Livet er herlig når man kan leve billig og ha litt ekstra å rutte med. Dyr husleie = penger rett ut av vinduet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-120696

Er det mulig å regne momentet i A her, ved hjelp av superposisjonsmetoden? Jeg har prøvd med å fjerne forskjellige krefter, og så innføre kompabilitetsdeformasjoner, men jeg kommer ikke fram til riktig svar.

 

Kunne noen her hintet en god løsningsstrategi?(Om det i det hele tatt er mulig å løse denne ved hjelp av superposisjon...)

statically_indeterminate.bmp

Lenke til kommentar

Jaok, da skal vel jeg klare meg fint når jeg søker, mtp at jeg generellt sett bruker lite penger (Har riktignok brukt en del i det siste, men det er på ting som kommer til å vare en god stund, som f.eks dslr og data). Mens vi er inne på det: hvordan funker det å spille med linjene som er tilgjengelige på hyblene? Husker et par folk på xbl-lista mi som sa de ikke fikk spilt når de studerte.

Lenke til kommentar
Finner du veien til Moholt eller Steinan studentby er du sikra. Bra linje med ganske bra latency. Du kobler også rett på nett om du vil det, så slipper å konfigurere router for å være host i spill.

Bruker brannmur uansett, siden det er en del søppeltrafikk på studentbynettet. Og med brannmur mener jeg en egen boks som kjører OpenBSD satt opp med OpenVPN som VPN-løsning. Fungerer bra, men prosessoren er litt treg.

Lenke til kommentar

Eg har rundt 3500 i husleige, pluss 600 kr/mnd i straum (vintermånadane). I tillegg har eg ein veldig fleksibel jobb med veldig god løn i dei periodane eg er heime. Akkurat no har eg god buffer på kontoen, sjølv etter kjøp av stasjonær pc. Eg ser i alle fall på jobb i sommarferiane som essensielt. Eg leiger privat då, men bur uhyre sentralt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...