Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Synes Vilde var et fint navn på en datamaskin, jeg. Gerd er også et bra forslag. Bare sånn apropos: Er det noen i tråden som har brukt supercomputer mye i prosjektoppgavene sine? Er nysgjerrig på hva som skal til for å få det. :p

 

Det som skal til, er egentlig bare at man har en prosjektoppgave som gjør at man har behov for det. Dette er noe som kommer mer og mer bl.a. ved Institutt for materialteknologi, der iallfall én prosjektstudent har en beregningsbasert oppgave nå i høst.

 

Har brukt Congull i øvinger / prosjekt i fag. Faget var "Superdatamaskiner". Vi fikk ikke bruke Vilje pga met folka ikke ville dele den med oss. Så tipper det er vanskelig å få bruke feks vilje. Men Congull tror jeg du lett kan få tilgang til hvis du snakker med matematisk institutt.

 

Edit: men må nevne at Congull bare er en cluster da.

 

En superdatamaskin er jo ikke noe annet enn et stort cluster. Kongull, som clusteret heter, brukes til undervisning i NTNU-fag, til kompilering av programvare før det lastes opp til større clustere, og generelt til «lettere tungregning» ved de ulike instituttene som eier det (bl.a. kjemi og energi og prosessteknikk – dette gjenspeiler at beregningskjemikere og fluiddynamikere er blant de største regnekraftforbrukerne).

 

Det er ikke gitt at man får bruke Vilje selv om man studerer/jobber ved NTNU og har behov for å bruke tungregnemaskin. Et krav for å bruke Vilje er at koden man kjører, skalerer godt opp til minst 128 kjerner. Dette gjelder ikke for koden jeg selv bruker, så jeg er forvist til Abel-clusteret ved UiO. Det spiller naturligvis ingen rolle hvor clusteret befinner seg fysisk, men jeg syns jo selv at det hadde vært aller mest stas å få bruke «vårt eget» tungregneanlegg. :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Du forventer faktisk å få svar fra NTNU? :wee:

 

Jeg opplever at en del e-poster slett ikke blir besvart sånn egentlig over hele NTNU. Noen er verre enn andre. Faktisk har jeg opplevd å få svar av noen helt andre enn jeg sendte e-posten til, uten at verken jeg eller den som svarte vet hvorfor e-posten havnet hos sistnevnte. Så vil man ha svar på noe, er det ofte best å bare møte opp personlig.

Lenke til kommentar

Noen andre som ikke får svar på mailer de sender til internasjonal seksjon? Sendte én mail for to uker siden, og en purremail for noen dager siden, men svare gjør de ikke...

Det er ikke alltid man får svar. Å møte opp fysisk på Internasjonal seksjon er det beste.

 

En gang hadde jeg ventet to og en halv uke på svar via Mail, men jeg ble utålmodig og banket på kontoret til personen jeg ville treffe. Da fikk en veiledningstime time med ham der og da

Lenke til kommentar

Bygger du et tårn med mange hull i vil det tilslutt falle sammen. Det er bare å innse at for å virkelig forstå matemtikken må en begynne på et solid fundament. Matte 1 er hardt ja, men det er fordi en må arbeide på en annerledes måte. Her er en liten tankevekker

om du sliter, hvorfor ikke

 

Skriv notater og kom forberedt til både øvingstime, og forelesning? Hvorfor ikke bare bruk mer tid på det du ikke forstår, spør på internett / foreleser?

 

Forresten Nebu, savner dere noe fra Realfagskjelleren eller? :D

Discokule ja... Får vel besøke fysmat for å få den tilbake da.

Endret av Nebuchadnezzar
Lenke til kommentar

Hvor får jeg matte 1 kompendie?

 

Bruke mer tid er enklere sagt enn gjort, jeg forstår det som skjer i forelesningene, men så blir det heller ikke gjennomgått noe avansert der, og jeg husker ikke alt som blir sagt.

 

Hva skjer om jeg har en dårlig dag og stryker på en midtsemesterprøve?

 

Akademika har det sikkert. Midtsemesterprøven kan kun vippe karakteren din opp. Om du får dårligere score på midtsemesterprøven enn du får på eksamen, teller den ingenting. Er den bedre, teller den 20 %.

Lenke til kommentar

 

Akademika har det sikkert. Midtsemesterprøven kan kun vippe karakteren din opp. Om du får dårligere score på midtsemesterprøven enn du får på eksamen, teller den ingenting. Er den bedre, teller den 20 %.

Men man må jo stå på midtsemesterprøven for å kunne gå opp til eksamen i både krets og matte 1 så vidt jeg har forstått.

Lenke til kommentar

Jeg er studass i kretsteknikk og skal rette den obligatoriske øvingen på onsdag. Dette er en obligatorisk øving, men ingen prøve. Vi har ikke fått skikkelige retningslinjer på det enda, men som sagt så var det vel omtrent nok å møte opp i fjor. Det betyr ikke at du kan gjette på alle oppgavene og levere etter 5 min. Men hvis du bruker tida og gjør et ærlig forsøk, så går det fint om du sliter med mange oppgaver, du vil få godkjent. (I hvert fall av meg. Vi har som sagt ikke fått hverken oppgaver eller retningslinjer enda, men jeg vedder 5 vafler på at det er samme struktur som i fjor.)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...