Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Vel. Litt av poenget med å studere på et universitet er at man lærer stoffet fra forskere som er langt fremme i sitt fagfelt, og som bruker store deler av arbeidstiden og fritiden sin på forskning. Da kan man rett og slett ikke vente like gjennomført pedagogikk som man hadde på barneskolen. Er pedagogikk viktig får man heller holde seg til høyskolen.

 

På de store fellesfagene på lavere årskurs er det dog bedre pedagogikk, er vel fordi det er mer enkelt/grunnleggende stoff der og mer ressurser til undervisning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Per Hag er fantastisk, men det kan ta en stund å innse det.

 

Forøvrig synes jeg at NTNU burde prioritere å ha folk som kun har som oppgave å forelese, spesielt i basisfag som Analyse 1 og Matte 1. Jeg hadde selv Heidi Dahl i både Analyse 1 og Flerdim, og hun er definitivt en av de aller beste foreleserne jeg har vært borti. Dessverre fikk hun ikke fornyet stillingen etter endt doktorgrad (slik jeg forsto det), og ble umiddelbart ansatt av HiST. Så nå har Per Hag det faget.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vel. Litt av poenget med å studere på et universitet er at man lærer stoffet fra forskere som er langt fremme i sitt fagfelt, og som bruker store deler av arbeidstiden og fritiden sin på forskning. Da kan man rett og slett ikke vente like gjennomført pedagogikk som man hadde på barneskolen. Er pedagogikk viktig får man heller holde seg til høyskolen.

Stråmann much?

Lenke til kommentar

Hvor i posten bygger han en stråmann?

At vi forventer "like gjennomført pedagogikk som i barneskolen".

 

Uansett synes jeg ikke at et universitet automatisk burde bety dårlig pedagogikk og at det skal være ok.

På de lavere årskursene med et stort antall studenter og mye ressurser kan man godt vente seg et godt pedagogisk opplegg.

 

Men når man kommer opp i årskursene blir det etterhvert mange smale kurs som handler om temaer langt fremme på forskningsfronten. Du vil da slite med å finne pedagoger som har kompetanse innenfor de områdene det undervises på, og det er litt urealistisk å tro at en haug overarbeidende professorer plutselig skal finne tid og ressurser til å kurse seg grundig i pedagogikk i tillegg til alt det andre de gjør.

 

Så jo, det er litt søkt å vente seg like gjennomført pedagogikk på universitetet som på en høyskole. Skal man studere på et universitet må man rett og slett venne seg til å ta litt ansvar for egen læring og lese seg opp på egen hånd om ikke det pedagogiske opplegget skulle være tilfredsstillende.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Måten du fremstiller det på virker jo grei. Feilen ligger i at det allerede fra første årskurs kan skorte på pedagogikken.

 

Og det handler ikke bare om pedagogikk, men i hvert fall klare å prate tydelig, stille bittelitt forberedt og andre ting som ikke burde koste mange timene med arbeid, og gi veldig mye mer til studentene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...