Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er litt i tvil om jeg ønsker å bytte linje. Har søkt meg inn på teknisk kybernetikk som i utgangspunktet virker veldig interessant, men synes det bygger litt mye på matematisk modellering. Det er ikke det aller morsomste jeg vet akkurat, selv om jeg klarer å lære meg det. Det jeg vurderer å bytte over til er kommunikasjonsteknologi eller datateknikk. Ser at man har en del matte under disse linjene også, men regner ikke med det er i samme grad? Man har jo mattefagene, men i kybernetikken så har man virkelig bruk for matten i faget også. Ble litt skremt av teknostart prosjektet :hrm:

 

Bruker man matematisk modellering i samme grad i komtek og i datateknikk? Virker mer interessant å jobbe med programmering eller ting innenfor kommunikasjonsteknologi enn å drive med matematisk modellering hele tiden. På en annen side synes jeg det virker veldig interessant å kunne styre ting slik man gjør innenfor kybernetikken. Noen tips?

 

Ser at kybernetikk og data/komtek har 3 felles fag, kun diskret matematikk jeg ikke har første termin. I 2. termin har de digitalteknikk med kretsteknikk, vil det tilsvare kretsteknikk som man har på kybernetikk 1. termin? Eller må jeg ta det faget hvis jeg velger å ta 1. termin på kybernetikk linja og så eventuelt bytte? Må jeg da eventuelt ta opp diskret matematikk i tillegg til de 4 andre faga 2. termin? Et siste spørsmål, er det samme pensumbøker i de to sistnevnte faga? Altså microelectronic circuits og electric circuits?

Lenke til kommentar

Er litt i tvil om jeg ønsker å bytte linje. Har søkt meg inn på teknisk kybernetikk som i utgangspunktet virker veldig interessant,

[...]

Ble litt skremt av teknostart prosjektet :hrm:

 

Jeg også, men vi ble jo beroliget med at det egentlig VAR vel vanskelig og at vi egentlig ikke skal lære det før på vårparten. Jeg dro hjem og bakte kake til gruppen i stedet :fun:

 

Virker som det er ganske enkelt og greit å bytte linjer, da. Har kompis som gikk KomTek i fjor og bare byttet ut fagene sine slik at han nå går Bygg, med noen førsteklassefag og noen helt andre som han valgte selv. Ser ut til at vi har en viss frihet mtp. fagvalg og linjehopping?

Lenke til kommentar

Takker for svar. Tror jeg prøver meg på kybernetikk et år, i hvertfall så jeg får sjekket ut kybernetikk intro faget osv.

 

En ting jeg lurer på, er disse "seminarene" i exphil det samme som øvingstimene i exphil? Eller er det to forskjellige ting? Ser det står øvingstime i exphil fra 17.15 til 19.00 fra uke 37 på timeplanen min på ntnu.1024.no. Vil denne falle ut hvis jeg velger seminar på et annet tidspunkt i uka? Eller kommer dette i tillegg?

Lenke til kommentar

Er litt i tvil om jeg ønsker å bytte linje. Har søkt meg inn på teknisk kybernetikk som i utgangspunktet virker veldig interessant, men synes det bygger litt mye på matematisk modellering. Det er ikke det aller morsomste jeg vet akkurat, selv om jeg klarer å lære meg det. Det jeg vurderer å bytte over til er kommunikasjonsteknologi eller datateknikk. Ser at man har en del matte under disse linjene også, men regner ikke med det er i samme grad? Man har jo mattefagene, men i kybernetikken så har man virkelig bruk for matten i faget også. Ble litt skremt av teknostart prosjektet :hrm:

 

Du er ikke den første som har blitt skremt av teknostartprosjektetsmile.gif Og diff-likninger er en veldig sentral del av kybernetikk. Men tingen er at allerede til våren, så skal du hat et fag som heter kyb-intro. Der lærer man å sette opp likninger for forskjellige systemer, men med mye mer praktisk tilnærming.

 

Kan også nevne at det er et prosjekt i kyb-intro. Vi lagde feks et styringssystem for rakett. Dette systemet inneholdt veldig mange diff-likninger, men alt skulle tilrettelegges slik at vi kunne ha "bygget" det i virkeligheten, noe som gjorde ting veldig mye mer interessant.

 

Siden det virker som du er interessert i data, kan jeg nevne at det er mange datafag på kyb, og enda flere alt etter hvilken retning du velger videre. Kan nevne fag som C++, Digitalteknikk og Datamaskiner, Datastyring osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen andre som syns at øvingene i produktmodellering er sinnsykt lange: Mandag 10.00-17.00 Tirsdag 10.00-1400 !!!!!

 

Er det noen som har tatt kursen tidligere som vet om det blir mye dødtid på disse øvingene?

 

Tja, husker jeg også reagerte på det, men som oftest var vi ferdige før kl 17. Det som er trivelig med prodmod er at det ikke er eksamen, derav mer arbeid med øvinger og prosjekt :)

Lenke til kommentar

Noen andre som syns at øvingene i produktmodellering er sinnsykt lange: Mandag 10.00-17.00 Tirsdag 10.00-1400 !!!!!

 

Er det noen som har tatt kursen tidligere som vet om det blir mye dødtid på disse øvingene?

Hvor er det du ser nå, på fagets egne hjemmesider eller bare på en liste over hvilke rom som er reservert for faget når?

 

Hvis sistnevnte, så husk at det er vanlig å reservere mye tid og så dele inn i grupper/puljer. Så det er ikke sikkert at det er meningen du skal være på lab hele den tiden.

Lenke til kommentar

*snip*

 

Hehe, ja ;-)

Du kom deg hjem altså? :b

Å jøss, tok bare 6-7 minutter det. Kan vel si at en har hatt verre fyllekuler i Trondheim før!

Men grunnet dårlig valg av dagen-der-på-mat trengte jeg hele søndagen for å komme meg til hektene igjen.

 

Var det godt å komme i gang med vanlig timeplan? Blir beinhardt med Ysteneskjemi mandags morgen kl. 8 ser jeg :p

Lenke til kommentar

Nei, alle får samme nøkkel (de står skrevet på dvd-platen man kan låne). Jeg har allerede fått nøkkelen av noen.

 

Det høres egentlig mer logisk ut, selv om jeg trodde det var personlige til å begynne med. Kom på i ettertid at det måtte ha vært surt å administrere så mange lisenser hvis de skulle vært personlige :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...