Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

okei, serr. Kan noen gi meg en link til hvor betalingsinfoen for semesteravgift er?

 

Står jeg må ha betalt den for å bli med i studentweb, men betalingsinformasjonen ligger på studentweb :hmm:

 

På studentweb logger du inn med ditt fødselsnummer, og en pin-kode du får på epost. Og inne på studentweb finner du betalingsinfoen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til studenter på ingeniørprogrammene.

 

Ved Institutt for matematiske fag vurderes det å øke andelen av IKT-elementer i grunnkursene i Matematikk. (Matte 1-4). Hovedtanken er å starte med 1 øvingsenhet pr kurs med noe som involverer Matlabprogrammering (vekt på matematikken, ikke på programmeringsteknikk). Spesielt tenker vi på i Matematikk 1 å samarbeide med IKT Grunnkurs, for eksempel med fellesøving der man kombinerer programmeringsstoff fra IKT GK med praktiske eksempler fra Matte 1. Man tenker seg da at øvingen blir godkjent både som Matte 1-øving og som ITGK-øving.

Poenget med dette er å skape en kultur for kontinuerlig bruk av programmeringskunnskaper slik at studentene vil være bedre forberedt til å gjøre prosjekt- og hovedoppgave senere i studiet, og å være bedre forberedt for arbeidslivet.

 

Vi ønsker å bygge på kunnskaper fra ITGK, dvs benytte Matlab som språk (eller Python når dette trappes opp i ITGK).

 

Jeg vil gjerne ha reaksjoner på dette, hva synes dere om et slikt opplegg? Har dere tips til hvordan dette bør gjøres for å få studenter til å bli inspirert av et slikt opplegg?

 

Greit å diskutere her på forumet, eventuelt kan dere sende epost til [email protected]

 

mvh Professoren (alias Brynjulf Owren)

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Til studenter på ingeniørprogrammene.

 

Ved Institutt for matematiske fag vurderes det å øke andelen av IKT-elementer i grunnkursene i Matematikk. (Matte 1-4). Hovedtanken er å starte med 1 øvingsenhet pr kurs med noe som involverer Matlabprogrammering (vekt på matematikken, ikke på programmeringsteknikk). Spesielt tenker vi på i Matematikk 1 å samarbeide med IKT Grunnkurs, for eksempel med fellesøving der man kombinerer programmeringsstoff fra IKT GK med praktiske eksempler fra Matte 1. Man tenker seg da at øvingen blir godkjent både som Matte 1-øving og som ITGK-øving.

Poenget med dette er å skape en kultur for kontinuerlig bruk av programmeringskunnskaper slik at studentene vil være bedre forberedt til å gjøre prosjekt- og hovedoppgave senere i studiet, og å være bedre forberedt for arbeidslivet.

 

Vi ønsker å bygge på kunnskaper fra ITGK, dvs benytte Matlab som språk (eller Python når dette trappes opp i ITGK).

 

Jeg vil gjerne ha reaksjoner på dette, hva synes dere om et slikt opplegg? Har dere tips til hvordan dette bør gjøres for å få studenter til å bli inspirert av et slikt opplegg?

 

Greit å diskutere her på forumet, eventuelt kan dere sende epost til [email protected]

 

mvh Professoren (alias Brynjulf Owren)

 

Der kom det :ph34r:

 

Ellers synes jeg det høres ut som en veldig god idé!

Selv er jeg studass i ITGK, og vet at det vil fungere godt i IT-enden. I tidligere års Matlabøvinger har det allerede vært elementer av Matte1, og det har for det meste gått smertefritt.

Videre ser jeg blant medstudenter at Matlab blir fryktet og forhatt. At Matlab introduseres på et tidlig tidspunkt som et hjelpemiddel til andre emner, heller enn noe man lære, tror jeg kan hjelpe mot noen av fordommene.

 

Et annet veldig viktig poeng er tilstedeværelse av studasser som kan matlab godt. Flere av de negative tilbakemeldingene som kom i matte4 vedrørende matlab gikk på at studentene ikke fikk god nok hjelp av studassen. En løsning der ITGKs studasser er med på dansen kan kanskje hjelpe godt.

 

EDIT: Regner med at du har tilgang til disse via egne kanaler, men jeg legger dem ut her uansett. Det er øvingene for Matlabdelen av ITGK i fjor. Her ser du hva som allerede er forventet av studentene når det gjelder kombinering av matte og programmering. Alt på dette nivået ser jeg på som problemfritt.

 

Når det gjelder å inspirere føler jeg ikke det er noe spesielt som må gjøres. Det faglige nivået man møter som ny student på Gløshaugen er så høyt at hvis man ikke klarere å inspirere seg selv, sliter man uansett andre steder i studiet. (Les: Øving er øving, og må gjøres. Det gjelder for alle emner)

Dog er det veldig viktig at studentene ikke føler at ett fagfelt holder dem tilbake i et annet. Derfor vil jeg nok en gang poengtere viktigheten av gode studasser. Det samme gjelder matteforelesningene. Foreleserne må også kunne matlab godt, og regne noen eksempler på lerretet.

 

Husk også at i ITGK er det ca. 50/50 som har Python og Matlab. Det kan være en fordel om disse er fordelt i matteforelesningene slik at de bare trenger å forholde seg til det språket de lærer i ITGK. (Jeg tror kanskje det tradisjonelt har vært sånn.)

Endret av madsc90
Lenke til kommentar

@professoren, det ble vel gjort et betydelig forsøk på å inkludere mer av matematikk i ITGK i fjor (se f.eks sisteoppgaven på øving 6,7 og 9. Siste på 9 er jo egentlig ingen matematikk, men svært mange sleit med å forstå den.). Er du representanten fra IMF? Sammen med Jørn og Jon Andreas.

Endret av kloffsk
Lenke til kommentar

Til studenter på ingeniørprogrammene.

 

Ved Institutt for matematiske fag vurderes det å øke andelen av IKT-elementer i grunnkursene i Matematikk. (Matte 1-4). Hovedtanken er å starte med 1 øvingsenhet pr kurs med noe som involverer Matlabprogrammering (vekt på matematikken, ikke på programmeringsteknikk). Spesielt tenker vi på i Matematikk 1 å samarbeide med IKT Grunnkurs, for eksempel med fellesøving der man kombinerer programmeringsstoff fra IKT GK med praktiske eksempler fra Matte 1. Man tenker seg da at øvingen blir godkjent både som Matte 1-øving og som ITGK-øving.

Poenget med dette er å skape en kultur for kontinuerlig bruk av programmeringskunnskaper slik at studentene vil være bedre forberedt til å gjøre prosjekt- og hovedoppgave senere i studiet, og å være bedre forberedt for arbeidslivet.

 

Vi ønsker å bygge på kunnskaper fra ITGK, dvs benytte Matlab som språk (eller Python når dette trappes opp i ITGK).

 

Jeg vil gjerne ha reaksjoner på dette, hva synes dere om et slikt opplegg? Har dere tips til hvordan dette bør gjøres for å få studenter til å bli inspirert av et slikt opplegg?

 

Greit å diskutere her på forumet, eventuelt kan dere sende epost til [email protected]

 

mvh Professoren (alias Brynjulf Owren)

 

Det høres i teorien ut som en god ide. Men da må oppgavene tilpasses deretter. Hadde ITGK ifjor, og mesteparten av kunnskap en snapper opp vil jeg hovedsakelig påstå er fra studasser. En foreleser kan ikke lære deg å programmere. I tillegg er det lille heftet som omhandler matlab svært grunnleggende, og det er vanskelig å lære seg mer kompliserte saker uten veiledning. Men blir det skikkelig satt opp så høres det for all del bra ut. (Altså bedre opplegg enn i matte 2 de jeg tror det er andre år på rad alle som har levert mapleøvingene inn får øvingene godkjent pga manglende ressurser til å rette. I tillegg til at det maple ikke er eksamenrelevant så er det da lite motiverende å gjennomføre dem)

Lenke til kommentar

Jeg begynner på master til neste uke (master i ledelse av teknologi, TØH), men har i tillegg søkt og kommet inn på årsstudium i informatikk for å ta 20sp (forsinkelse hos lånekassen). Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å bare melde meg opp på noen ekstra fag på Dragvoll, og ikke ta noen av informatikkfagene. Hvordan går jeg fram for å melde meg på fag ved Dragvoll? Fant ikke noen mulighet for å gjøre dette på studentweb. Må jeg først godkjenne studieplan og fag, samt betale semesteravgift, for å få meldt meg opp til dragvollfag?

Lenke til kommentar

Til studenter på ingeniørprogrammene.

 

Ved Institutt for matematiske fag vurderes det å øke andelen av IKT-elementer i grunnkursene i Matematikk. (Matte 1-4). Hovedtanken er å starte med 1 øvingsenhet pr kurs med noe som involverer Matlabprogrammering (vekt på matematikken, ikke på programmeringsteknikk). Spesielt tenker vi på i Matematikk 1 å samarbeide med IKT Grunnkurs, for eksempel med fellesøving der man kombinerer programmeringsstoff fra IKT GK med praktiske eksempler fra Matte 1. Man tenker seg da at øvingen blir godkjent både som Matte 1-øving og som ITGK-øving.

Poenget med dette er å skape en kultur for kontinuerlig bruk av programmeringskunnskaper slik at studentene vil være bedre forberedt til å gjøre prosjekt- og hovedoppgave senere i studiet, og å være bedre forberedt for arbeidslivet.

 

Vi ønsker å bygge på kunnskaper fra ITGK, dvs benytte Matlab som språk (eller Python når dette trappes opp i ITGK).

 

Jeg vil gjerne ha reaksjoner på dette, hva synes dere om et slikt opplegg? Har dere tips til hvordan dette bør gjøres for å få studenter til å bli inspirert av et slikt opplegg?

 

Greit å diskutere her på forumet, eventuelt kan dere sende epost til [email protected]

 

mvh Professoren (alias Brynjulf Owren)

 

Høres bra ut dette. Personlig er jeg veldig positiv til Matlab, men samtidig vet jeg at det ikke er all verdens bedrifter her i landet som bruker Matlab pga pris, og da heller velger å satse på billigere løsninger (gratis: Python, og lignende).

 

Så hvis målet er å forberede studentene på arbeidslivet etter endte studier tror jeg at Python vil være et bedre alternativ, men samtidig kjenner jeg ytterst få som har gått andre siv.ing linjer utenom fysmat som har brukt Python til simuleringer i prosjekt- og hovedoppgaven; med andre ord er det som regel Matlab det går i for simuleringer. Men kan nå alltids fortelle studentene om Scipy, Numpy, og Matplotlib, og vips så er man ikke så langt unna allikevel.

Endret av drgz
Lenke til kommentar

Jeg ønsker dataverktøy velkommen i disse fagene! Verden utvikler seg, og INGEN sitter vel lengre og løser integraler for hånd i arbeidslivet. Nye hjelpemiddler kan være viktig for en bedre forståelse av faget, og jeg vil tro det er en stor fordel med en grafisk fremstilling av enkelte problem. Jeg kjenner flere som allerede bruker maple til løsing av problem i ulike fag (da også ikke TMA-fag) og som er glad de har tilgang til dette. Vet forøvrig ikke om noen som har tatt i bruk matlab etter itgk og det obligatoriske øvingene i TMA-fag. Programmering har ikke vært en viktig del av mitt studie den siste tiden, og sier derfor ikke at dette gjelder generelt.

 

Når det er sagt vær så snill å ikke gjør matematikken til et programmeringsfag. Maple er helt ok, da dette er et rent hjelpemiddel i likhet med kalkulatoren og rottmann. Men selve programmeringsdelen (noe man blant annet finner i enkelte tma4123/5 øvinger) er ikke noe som hører hjemme her, og noe som bør overlates til folk som skal lære dette (it studenetene). Om dere skal presse denne delen inn sammen med matematikken får dere jaggu utvide fagene betraktelig og f.eks dobble studiebelatingen av disse fagen. LA DET IKKE GÅ UT OVER DEN RENE MATEMATIKK.

 

Sigmund Selberg er et prakteksempel på hvordan undervise andvendt matematikk med bruk av slike verktøy. Han løste all oppgaver for hånd slik man bør gjøre for å forstå matematikken bak slike verktøy, for derretter å bruke maples innebygde funksjoner (les: minimalt med koding) for å understreke at det finnes verktøy som kan løse slike problemer for deg lettere.

 

Om man bytter ut mest mulig oppgvaver med itgk type oppgaver ender vi opp med tilstander som i matte4. Her var det litt for mange oppgvaver som overhodet ikke var en del av pensum (n-parallell), men som likevel utgjorde over 50% på flere av øvingene. Det er heller "ingen" studasser som er godt nok kvalifisert til å kunne dette med det første. I min øvingsgruppe i dette faget fikk vi beskjed om at vi ikke skulle gjøre disse oppgavene, dette pga. at de ikke var eksamensrelevant, samt at studassen vår ikke behersket matlab godt nok til å kunne veilede oss eller rette oppgavene.

Endret av Senyor de la guerra
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...