Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Enig med de som har skrevet innlegg tidligere. Man må tross alt lære matematikken "for hånd" for å kunne få skikkelig forståelse, så dataverktøy bør ikke være mer enn et supplement i mattefagene. Med det sagt så ønskes en økt bruk av dataverktøy velkommen. Mener å huske at vi hadde en Maple-øving i Matte 2 i 2006, da betyr vel det at Maple byttes ut med Matlab?

 

På elektrolinja synes jeg Matlab eller Python i første semester (ITGK) og C++ i andre semester høres ut som en god ordning da det er programmeringsspråk som er veldig relevante for utfordringer som studentene vil møte senere. I min tid hadde man JSP i ITGK og Java i andre semester. :roll:

Lenke til kommentar

Hvor viktig er det egentlig å delta på disse faddergreiene? Sett at en del har kalt det en videreføring av russetiden og masse sånn, noe som ikke høres helt fantastisk ut for meg. Har slitt med angstlidelser hele livet, og den slags stressende sosiale situasjoner går ikke alltid like bra for å si det sånn.

 

Var på immatrikuleringen i dag, og det gikk vel greit med møtet med linjeforeningen og faddergruppa, men føler meg ganske utrygg på det som skjer videre (hyttetur, masse festing og sånne ting). Virker som de fleste gleder seg veldig til dette, men med den lidelsen jeg har så er jeg redd jeg ikke kommer til å fikse.

 

Men på tross av alt ønsker jeg jo også å bli kjent med folk, så tenker å prøve meg på de første oppleggene i alle fall. Det er vel allikevel ikke så farlig om jeg dropper noen (eller de fleste) av arrangementene? Det er snakk om Volvox & Alkymisten.

Lenke til kommentar

Fadderopplegget er ikke obligatorisk, men kan være hyggelig og er en grei måte å bli kjent med folk. Hvis det er nogenlunde oppegående folk der har de forståelse for at man ikke er med på absolutt alt hele natten og er dritings hele tiden. Vær med på det du selv vil, så går det sikkert bra. Det er mange som kommer seg gjennom hele studiene uten noen gang å være i Åre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvor viktig er det egentlig å delta på disse faddergreiene? Sett at en del har kalt det en videreføring av russetiden og masse sånn, noe som ikke høres helt fantastisk ut for meg. Har slitt med angstlidelser hele livet, og den slags stressende sosiale situasjoner går ikke alltid like bra for å si det sånn.

 

Var på immatrikuleringen i dag, og det gikk vel greit med møtet med linjeforeningen og faddergruppa, men føler meg ganske utrygg på det som skjer videre (hyttetur, masse festing og sånne ting). Virker som de fleste gleder seg veldig til dette, men med den lidelsen jeg har så er jeg redd jeg ikke kommer til å fikse.

 

Men på tross av alt ønsker jeg jo også å bli kjent med folk, så tenker å prøve meg på de første oppleggene i alle fall. Det er vel allikevel ikke så farlig om jeg dropper noen (eller de fleste) av arrangementene? Det er snakk om Volvox & Alkymisten.

 

Nå har jeg ikke peiling på angst og slikt, men bli med på det du orker og føler deg sånn passe trygg på. Hvis du sliter litt så kan det være en ide å holde seg unna de verste festene. Fadderuka er der for å ha det gøy og bli kjent med nye folk, men hvis du ikke klarer å slappe av og føler det ubehagelig så er det ingen vits i å prøve å tvinge deg selv med.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er fadder i år (dog ikke i Volvox & Alkymisten) og var i en lignende situasjon som deg i fjor. Det er på ingen måte obligatorisk å møte opp til alle arrangementene, og det gjorde jeg heller ikke i fjor (var for eksempel ikke på hyttetur). Det samme gjaldt mange på faddergruppen min. Som fadder er jeg og de andre fadderne opptatt av at vi ikke skal presse studentene med på events mot deres vilje, spesielt hvis det involverer drikking. Vors og fester hjemme hos fadderne er jeg enig i at ikke er så veldig gøy; du sitter sammen med en haug med faddere og fadderbarn du liksom skal kjenne og spiller ofte idiotiske drikkeleker. På kjelleren kan du komme og gå som du vil, det er musikk og du kan snakke med hvem du vil uten å måtte spille drikkeleker e.l. Anbefaler å bli med på fellesevents med alle faddergruppene, og utesteder generelt er greit siden du kan gå når du vil uten at noen spør deg om hvorfor.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hei, jeg takker for gode tilbakemeldinger. Det er beroligende å høre at vi som har jobbet med dette de siste par-tre årene er i rimelig god sync med dere studenter (som uttaler seg her).

Jeg kommenterer foreløpig ikke deres input, men har samlet alle opp i ett dokument som jeg vil dele med Amundsen og Støvneng når vi diskuterer dette videre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Senyor, jeg forstår at du er en av de mange haters som Krogstad rettet seg til når han med desperasjon og skuffelse i stemmen måtte forsvare sin egen matlabbruk gang etter gang. For meg blir numerikkdelen i M4N uten dataverktøy som å klippe plenen med neglesaks. Man får jobben gjort, og forståelsen er i orden, men man er sjanseløs i den store sammenhengen. For min del er det viktigere å sitte med en følelse av at mattefagene har gitt meg lærdom og teknikker til å beherske de andre fagene senere i studiet kontra å hamre inn flotte karakterer i mattefagene, og for mitt vedkommende henger beregning med dataverktøy høyt, selv om jeg på ingen måte er noe programmeringsmenneske. Jeg er forøvrig enig i det meste andre du skriver. :)

 

Secondly. Gratulerer med turen "ut av skapet" (med fare for å bli misforstått), professoren. Jeg må bare beklage hvis jeg har bidratt til å gjøre ditt hittil anonyme opphold i tråden ubehagelig. Det var ikke intensjonen. Når det er sagt er det kjempebra at du faktisk er en ekte professor, for da blir du et fargerikt bidrag i en ellers svett tråd. :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg er enig med at man bør prøve å få inn litt databruk i matematikkfagene, men det bør kanskje koordineres litt bedre. Under Maple-øvingene i matematikk 2 var det ingen form for veiledning, noe som gjorde det veldig tungt. Matlab-delen var også svært annerledes enn noe vi hadde gjort i IT GK. Bare et par øvingsforelesninger ville hjulpet veldig med den biten.

 

(Dette var våren 2010, jeg vet ikke om det er gjort annerledes i år)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Respekt til professoren som bruker en litt "ny måte" for å komme i kontakt med studentene. På den annen siden så viser jo dette at det er et stort sprang mellom intensjonen med referansegruppene og hvordan det egentlig fungerer. Har selv vært referanseperson og det kom ikke noe som helst å rapportere tilbake til fagleder. Det er og et fåtall av faglederne som tar det seriøst nok, etter min mening.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Når det er sagt vær så snill å ikke gjør matematikken til et programmeringsfag. Maple er helt ok, da dette er et rent hjelpemiddel i likhet med kalkulatoren og rottmann. Men selve programmeringsdelen (noe man blant annet finner i enkelte tma4123/5 øvinger) er ikke noe som hører hjemme her, og noe som bør overlates til folk som skal lære dette (it studenetene). Om dere skal presse denne delen inn sammen med matematikken får dere jaggu utvide fagene betraktelig og f.eks dobble studiebelatingen av disse fagen. LA DET IKKE GÅ UT OVER DEN RENE MATEMATIKK.

Her kan jeg kanskje innvende at dersom man har hatt Matlab i ITGK og dermed kjenner til programmering i Matlab burde det være mulig å gå dypere i programmet for å løse spennende matematiske utfordringer. Bare ikke legg opp til at folks første møte med Matlab skal være i mattefagene, for så å lesse ned med uhyre avanserte programmeringsmessige utfordringer.

Lenke til kommentar

Må man ha semesterkort for det nye året når man skal ta konteksamen eller holder det med det som var fra forrige semester? Har ikke fått nytt semesterkort enda og har snart konteksamen

Edit: Nevermind fant ut at det var gyldig til 31.08.11 :)

Endret av Seisi
Lenke til kommentar

Vil man at studentene skal ta it seriøst i mattefagene må det være eksamensrelevant. De aller fleste leser så eksamensrettet som mulig, naturlig nok, og slik som fagene er nå betyr dette å koke eller hoppe over maple og matlab, uansett hvor godt man liker det.

 

Om jeg ikke husker feil hvar det dette som ble kritisert ovenfor Harald sitt opplegg, at matlab delen ikke hvar eksamensrelevant og at det derfor var liten vits i og jobbe med den, og at det hadde vært bedre med noe vi faktisk måtte kunne på eksamen.

 

Svaret var at matlab er et viktig verktøy som en siving bør beherske når han skal ut i arbeid. Det er jo riktig og fornuftig, men endte med at ingen løste matlab og studassene bad oss om å ikke jobbe med det.

 

skriveleif

Endret av Tegocalderon
Lenke til kommentar

Nja, Maple øvingene i matte 2 var obligatoriske, uten at det hjalp noe særlig. I matte 4 var 8 av 12 øvinger kravet, og flere enn 4 hadde en god del matlab. Jeg kokte en maple og skrev bare random tall på den andre. Matlab leverte jeg ikke, siden studassen ikke gadd eller var i stand til å rette disse øvingene. Fikk A i begge fagene.

 

Så lenge det ikke har noe å si for karakteren er det ingen som gidder å lese det, det er i hvert fall min erfaring.

 

:)

Endret av Tegocalderon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...