Gå til innhold

Lei Rxxxxxx Moderatorer


Anbefalte innlegg

QUOTE (Ueland @ 27/02/2005 : 02:24)
Og jeg garanterer at brukerene faktisk nå må igjennom en test om dem kan retningslinjene godt nok før dem kan registrere seg

Kan du sende meg den URL'n på pm? Jeg kan ikke lage en ny konto for å få se testen, men den hadde vært morsom å ta. Jeg har selv driti meg ut, fordi jeg ikke hadde fått med meg at retningslinjene var oppdatert. Det som før var lov, var nå blitt lovbrudd. Denne testen kan være en morsom måte å friske opp hukommelsen på :)

 

PS: Den tråden som ble stengt fortjente det virkelig, og jeg synes Psilo tok det med en god klype humor (som alltid).

Endret av Zethyr
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

QUOTE (Zethyr @ 27/02/2005 : 22:01)
QUOTE (Ueland @ 27/02/2005 : 02:24)
Og jeg garanterer at brukerene faktisk nå må igjennom en test om dem kan retningslinjene godt nok før dem kan registrere seg

Kan du sende meg den URL'n på pm? Jeg kan ikke lage en ny konto for å få se testen, men den hadde vært morsom å ta. Jeg har selv driti meg ut, fordi jeg ikke hadde fått med meg at retningslinjene var oppdatert. Det som før var lov, var nå blitt lovbrudd. Denne testen kan være en morsom måte å friske opp hukommelsen på :)

 

PS: Den tråden som ble stengt fortjente det virkelig, og jeg synes Psilo tok det med en god klype humor (som alltid).

Spørsmålene er:

1. Er bilder i signaturen på forumet tillatt?

2. Hvilken av disse emnefeltene er best?

3. Hva er forumets holdning til piratkopiering?

4. Hva er forumets holdning til personhets?

5. Er reklamering på forumet tillatt?

Endret av datating
Lenke til kommentar

Jeg synes også at modereringen er temmelig hard enkelte ganger, som her: http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=384722

Selv synes jeg topic beskriver innhold helt greit. Topic skal jo tross alt ikke gjenspeile innholdet 100% - det vil i de fleste tilfeller være umulig.

 

Men så har jeg også sett drøssevis med nye brukere som poster, får stengt pga dårlig emnefelt, poster igjen (gjerne nøyaktig samme emnefelt), får stengt og blir sure fordi de ikke skjønner hvorfor postene stenges enda de får det fint og greit forklart av en moddis. I disse tilfellene må dette til for at folk skal skjønne hvordan vi vil ha det på forumet for å kunne holde det oversiktlig og ryddig. Regner med at de fleste er enig i at risikoen for å få stengt en post eller to selv er verdt å ta fremfor å ha nykommere som skriver kødd overalt.

Lenke til kommentar

QUOTE (surbz00r @ 27/02/2005 : 22:34)
Jeg synes også at modereringen er temmelig hard enkelte ganger, som her: http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=384722
Selv synes jeg topic beskriver innhold helt greit. Topic skal jo tross alt ikke gjenspeile innholdet 100% - det vil i de fleste tilfeller være umulig.

Men så har jeg også sett drøssevis med nye brukere som poster, får stengt pga dårlig emnefelt, poster igjen (gjerne nøyaktig samme emnefelt), får stengt og blir sure fordi de ikke skjønner hvorfor postene stenges enda de får det fint og greit forklart av en moddis. I disse tilfellene må dette til for at folk skal skjønne hvordan vi vil ha det på forumet for å kunne holde det oversiktlig og ryddig. Regner med at de fleste er enig i at risikoen for å få stengt en post eller to selv er verdt å ta fremfor å ha nykommere som skriver kødd overalt.

Joda er enig med deg her, syntes heller ikke det var grunn til å stenge akkurat den posten, det er vel heller ikke plass til å skrive stort mer i topic enn det der .

Når det så gjelder "nykommere" så er det helt greit at det stenges poster om de ikke retter seg etter moderatorne,det jeg ville frem til var nybegynnere som feilet i sin første topic, de burde heller få en rettledning istedenfor at posten bare ble stengt, iallefall burde det skrives en god forklaring hvorfor den ble stengt, det er det ikke alle som gjr.

At så vi andre får stengt en post for slurv er helt greit .

Og jeg sier ikke dette for å kritisere,men for å lufte mitt syn, så får andre lufte sitt . :)

Lenke til kommentar

Må bare nevne at jeg ikke mente alle moderatorene, noen av dem kan jeg av og til oppfatte som "rasshøl", og stenger postene så fort de har muligheten til det.

 

Mens andre moderatorer faktisk av og til hjelper brukeren når ting ikke helt var etter regel boken.

 

 

Det er greit at det er kommet en test på om man har lest reglene, men vanskeligheten på den testen er vel ikke allverden. Og jeg vil fortsatt stå på at, ok ikke alle, men de fleste ikke leste reglene når man starter her. Leser dere rettningslinjene på ett programm som dere legger inn hver gang for dere huker av i boksen for at det er gjort?

 

 

Har opplevd selv ett par ganger at moderatorene gjør og ikke forklarer, og at ting kunne vært gjort enklere. Første gangen så var et skrift størrelsen i signaturen min, denne var plutselig mindre enn det jeg hadde sett den til (dette var før det stod noe om det der man omgjør signaturen). Så jeg satte den tilbake. Så var størrelsen forrandret igjen, så jeg prøvde på hakket mindre. Samme skjedde igjen. til slutt stod det kun en sint kommentar om at størrelsen ikke skulle overskrive det og det.

 

Så for ett par uker siden eller noe sånt, så var hele signaturen min slettet, og det sto en kommentar om at den ikke skulle overskride 4 linjer. Dette hadde da verdt løst på en utrolig mye enklere metode enn at jeg måtte skrive hele dritten omigjen. Det var kun å slette 1 enkelt tom linje.

 

Eller i begge tilfeller ha sendt med en PM, da brydderiet på begge sider hadde vært mye mindre, og problemene løst.

 

 

Og selv om man har lest reglene, så leser man ikke disse hver eneste dag heller. Noe som resulterer i at man plutselig bryter en lov som før var fullt tillatt, slik som noen nevte før.

 

Bruk heller PM.

 

Men må legge til at mange poster blir steng av god grunn også.

 

 

Når det kommer til feilposting, så har "rasshølene" en tendens til å stenge, mens de bedre moderatorene flytter posten. Men en del av feil postingen ligger vel i at det er blitt veldig mange kategorier å poste i om dagen, litt for mange for min del. Før så var kategorien: "Hovedkort, CPU og Minne" helt genial, dette er ting som ikke kan unnvære hverandre, men i dag er det 3 forskjellige kategorier. Greit vedrørende hvis du spesifikt lurer på en av delene, men hvis de omhandler litt av hvert, hvor skal man da poste?, og hvis man tror man poster riktig, og vips så er den kanskje stengt når man skal sjekke svaret.

Lenke til kommentar

QUOTE (AndersT2 @ 27/02/2005 : 23:47)
Det er greit at det er kommet en test på om man har lest reglene, men vanskeligheten på den testen er vel ikke allverden. Og jeg vil fortsatt stå på at, ok ikke alle, men de fleste ikke leste reglene når man starter her. Leser dere rettningslinjene på ett programm som dere legger inn hver gang for dere huker av i boksen for at det er gjort?

Unnskyld meg, men det der var jo en god sammenligning :roll: "Retningslinjene" for et program har mer eller mindre ingen praktisk betydning/konsekvens og håndhevelsen er på et heller labert nivå. På et forum vil det derimot være mer aktuelt å lese retningslinjene da reglene håndheves mye mer enn MS' EULA f.eks.

Lenke til kommentar

En ting som slår meg er at det virker som brukerne ikke er klar over at det finnes en PM (personlig melding) funksjon her på forumet. Denne kan brukes om du har noe du vil ta opp med moderator, ingen av oss er så skumle som noen har inntrykk av ;) Så lenge du legger frem saken din på en rolig og saklig måte vil vi hjelpe deg etter beste evne. For dårlig forklaring på stenging? Så spørr moderatoren som har stengt tråden :)

Endret av am3k
Lenke til kommentar

QUOTE (am3k @ 28/02/2005 : 01:31)
En ting som slår meg er at det virker som brukerne ikke er klar over at det finnes en PM (personlig melding) funksjon her på forumet. Denne kan brukes om du har noe du vil ta opp med moderator, ingen av oss er så skumle som noen har inntrykk av ;) Så lenge du legger frem saken din på en rolig og saklig måte vil vi hjelpe deg etter beste evne. For dårlig forklaring på stenging? Så spørr moderatoren som har stengt tråden :)

Mulig det er en del som ikke er klar over dette ja, men desto viktigere er det vel å diskutere dette her på forumet, der alle som er opptatt av dette kan lese det samme.

Er fullstendig klar over at det ikke er enkelt å være moderator og ingen kan gjøre alle til lags. Det vil derfor også komme en del slike "hat" poster (om jeg kan bruke det uttrykket) mot moderatorer, men jeg tror ikke de er ment riktig så alvorlig som de er skrevet :) "frustrasjon" er vel i mange tilfeller årsaken her.

Personelig skriver jeg her for å "lufte" mine tanker og meninger og IKKE for å henge ut noen, og jeg håper at det heller ikke blir slik at moderatorne går i skyttergraven for kun å forsvare seg, men at noen av de tanker og utspil som kommer frem iallefall kan vurderes .

 

mvh, Snekker`n

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Jeg synes ærlig talt ikke dette er et problem. Hvis brukere ikke kan klare å følge noen meget enkle retningslinjer som de har godtatt når de registrerte seg, så er det helt fortjent at posten skal bli stengt.

 

Jeg synes faktisk at moderatorene skal bli enda strengere når det kommer til dette, og ser gjerne at flere brukere får advarsel for å bryte reglene.

Lenke til kommentar

QUOTE (AndersT2 @ 27/02/2005 : 23:47)
Eller i begge tilfeller ha sendt med en PM, da brydderiet på begge sider hadde vært mye mindre, og problemene løst.


Og selv om man har lest reglene, så leser man ikke disse hver eneste dag heller. Noe som resulterer i at man plutselig bryter en lov som før var fullt tillatt, slik som noen nevte før.

Bruk heller PM.

Det er ikke mindre bryderi for moderator fordi det skal følges opp også. Sender man 20 - 30 pm'er hver dag til folk som poster, så må det også sjekkes om pm er blitt etterfulgt. Så må man gi brukeren en viss tid på å få ordnet opp i saken før tråden kanskje må stenges alikevel. Det gir minimum dobbelt så mye arbeid, tidvis tre ganger så mye.

 

Hvis tråden din stenges er det bare å sende en pm til moderator som gjorde det og be om å få den åpnet igjen slik at du kan endre det du gjorde galt. I stedet for å gjøre det til moderators problem, er det nå ditt.

Lenke til kommentar

QUOTE (Snekker`n @ 27/02/2005 : 23:01)
Når det så gjelder "nykommere" så er det helt greit at det stenges poster om de ikke retter seg etter moderatorne,det jeg ville frem til var nybegynnere som feilet i sin første topic, de burde heller få en rettledning istedenfor at posten bare ble stengt

Stengt tråd - åpne den stengte tråden - kopiere det du har skrevet inn i en ny tråd - rette før du publiserer på nytt. Da lærer du det bedre til neste gang ;)

 

edit: for det virker jo som om det er mange som blir sure fordi det blir mer arbeid for dem når de selv gjør feil. Vel, skal du publisere noe som helst her, gjør det skikkelig eller gjør det på nytt.

 

Jeg mener det er veldig bra at enkelte moderatorer tar seg det bryet som Orjanp sier det er, å heller endre topic/flytte posten for brukeren eller evt gi brukeren en sjanse til å få gjøre det selv (har tidligere rost flere moderatorer for dette), men det bør slett ikke være et krav. Derimot burde det være et krav (og er det gjerne allerede for det jeg vet) å gi en fullgod begrunnelse for stengt topic.

 

QUOTE ([TA)
Gunners,27/02/2005 : 22:35] Jeg kan si, (håper ikke dette blir straffet på noen måte) at jeg aldri har lest retningslinjene

 

Jeg må nok innrømme at det tok temmelig lang tid fra jeg registrerte meg til jeg leste de selv. Har lest de mange ganger men det er fortsatt betydelig mange som ikke sitter. Men dersom du har en viss ørliten kjennskap til god "basic" nettikette, så vet du hvordan man oppfører seg på et diskusjonsforum, og å pløye igjennom alle reglene ville strengt tatt ikke være et must (alle burde vel uansett egentlig gjøre det though - det tar noen minutter av ditt liv som du sikkert ellers ville ha kastet bort på å sitte i en stol og se dum ut).

Endret av surbz00r
Lenke til kommentar

QUOTE (@kd @ 28/02/2005 : 08:25)
Jeg synes ærlig talt ikke dette er et problem. Hvis brukere ikke kan klare å følge noen meget enkle retningslinjer som de har godtatt når de registrerte seg, så er det helt fortjent at posten skal bli stengt.

Jeg synes faktisk at moderatorene skal bli enda strengere når det kommer til dette, og ser gjerne at flere brukere får advarsel for å bryte reglene.

Greit nok at det ikke er et problem for deg og meg, men det kan jo tenkes det er det for andre, akkurat som andre ting kan være et problem for deg og ikke de :hmm:

Med andre ord ikke alle har samme problemer eller oppfatter samme ting som et problem, derfor bør en ikke heve seg så veldig høyt over andre her :whistle:

Lenke til kommentar

QUOTE (TheMasteR @ 27/02/2005 : 00:31)
Er ganske enig der.
Mye som blir stengt, uten at man får en grunn også... :no:

Yes. Noken moderatorer er bra, andre er meget dårlige.

Mange som ikkje er heilt tørre bak øyra enda trur eg.

 

QUOTE
Jeg synes ærlig talt ikke dette er et problem. Hvis brukere ikke kan klare å følge noen meget enkle retningslinjer som de har godtatt når de registrerte seg, så er det helt fortjent at posten skal bli stengt.

Jeg synes faktisk at moderatorene skal bli enda strengere når det kommer til dette, og ser gjerne at flere brukere får advarsel for å bryte reglene.

 

Tviler på at alle retningslinjene var der når vi registerte oss...

Endrer og juxer det til uten at vi får vite om det.

Også er dette forumet så J¤#%/ig treigt av og til.

Lenke til kommentar

klart moderatorene har en stor og viktig jobb. desto viktigere er det at det gis sunne tilbakemeldinger på jobben de gjør!

viktig at f.eks personhets blir slått ned på. at store bokstaver irriterer, er greit men dersom folk finner dette irriterende får de vel bare la være å svare? samme gjelder dårlige emner.

 

for all del, gi moderatorene tilbakemeldinger. men pass for på at det ikke blir personhets det og :roll:

 

mhv. masa

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

QUOTE (AndersT2 @ 27/02/2005 : 00:26)
Jeg garanterer at det er kun noen ekstremt få supernerder som faktisk leser forumsreglene før men begynner å poste, og jeg garanterer at ingen av brukermoderatorene har gjort det.

Så det du sier er at det finnes brukere som leser retningslinjene, men det finnes ingen brukermoderatorer som gjør det? På hvilket grunnlag skulle vi moderere? Vanlig folkeskikk? Det er litt merkelig at i så og si samtlige klagetråder på moderatorer, har det alltid funnes argumenter for hvorfor modereringen er/var slik. Er moderatorer eksepsjonelle når det gjelder folkeskikk, eller har de faktisk lest noe som hjelper dem i modereringen?

 

Jeg er faktisk redd for å stenge tråder, uansett hvor elendige de måtte være, fordi sannsynligvis blir jeg sanksjonert til jordens ende, uansett. Jeg pleier å flytte tråder, men må ærlig innrømme at det er et herk å rydde opp etter slurvete forumbrukere. Alle brukere av forumet er mennesklige og det er mennesklig å gjøre feil, men da må man vel takle at feilen ryddes opp i? Det er ingen moderatorer som kjefter på brukere, mulig de er litt krasse til tider, men det er fordi det er veldig lett å bli fortvilet over alt det ubrukelige tullet som postes.

Lenke til kommentar

QUOTE (Snekker`n @ 28/02/2005 : 14:40)
QUOTE (@kd @ 28/02/2005 : 08:25)
Jeg synes ærlig talt ikke dette er et problem. Hvis brukere ikke kan klare å følge noen meget enkle retningslinjer som de har godtatt når de registrerte seg, så er det helt fortjent at posten skal bli stengt.

Jeg synes faktisk at moderatorene skal bli enda strengere når det kommer til dette, og ser gjerne at flere brukere får advarsel for å bryte reglene.

Greit nok at det ikke er et problem for deg og meg, men det kan jo tenkes det er det for andre, akkurat som andre ting kan være et problem for deg og ikke de :hmm:

Med andre ord ikke alle har samme problemer eller oppfatter samme ting som et problem, derfor bør en ikke heve seg så veldig høyt over andre her :whistle:

Jeg hever meg ikke over noen andre i det hele tatt, jeg bare ytrer min mening... :roll:

Lenke til kommentar

QUOTE (janfredrik @ 01/03/2005 : 15:31)
I eksempelet til trådstarter så kunne moderatoren mye lettere ha skiftet emnefelt, enn å skrive reglene med store bokstaver, og stenge tråden.
:shrug:

Og hva hadde trådstarter lært av det? Ingenting... annet enn at han egentlig ikke trenger å følge reglene så nøye fordi det kommer sikkert en moderator å ordner opp.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...