Gå til innhold

Hvilket tv-kort er best?


M-BS

Anbefalte innlegg

Alt tyder på at jeg går for PVR150 korte. Har nå sjekket mange tester og slikt på flerne kort og PVR150 må vle være det som gir mest for pengene. Har hatt et TerraTec kort på pc'en i mangen år og som et enkelt tvkort til pc så er dette kjempebra. Men nå skal jeg jo bruke korte til opptak og på tv. Da er dette terra korte ubruklig (ja jeg har testet det ut på tv med opptak).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har jo CanalDigital kabelTV, de sender digitalt, også hvilket av disse kortene tar digitale sendinger?

 

Ser at dette kortet har det.. men det står lite om digitalt på de andre.

 

OBS!

Ingen av kortene som er på markedet foreløbig tar digital kabel fra Canal Digital. Canal Digital følger en annen standard som heter MediaHighway (lurer på om de har skiftet navn nå) og er ikke kompatibelt med DVB-C kortene som man får kjøpt. Har hørt rykter om at det skal komme et kort som er MHW kompatibelt men har ikke sett noe til det enda.

 

Christian...

Lenke til kommentar
Jeg har jo CanalDigital kabelTV, de sender digitalt, også hvilket av disse kortene tar digitale sendinger?

 

Ser at dette kortet har det.. men det står lite om digitalt på de andre.

 

OBS!

Ingen av kortene som er på markedet foreløbig tar digital kabel fra Canal Digital. Canal Digital følger en annen standard som heter MediaHighway (lurer på om de har skiftet navn nå) og er ikke kompatibelt med DVB-C kortene som man får kjøpt. Har hørt rykter om at det skal komme et kort som er MHW kompatibelt men har ikke sett noe til det enda.

 

Christian...

Det var dumt, man får liksom mindre lyst til å lage seg HTPC, når man ikke kan bruke de digitale sendingene...

 

 

Njaal

Lenke til kommentar

skjønner ikke det helt! Har man tvkort så er det vel ikke noe problem å se/ta opp C+ sine sendiger. Har hatt mitt gamle Terra kort koblet til med satelitt og c+ og har ikke noe problemer her!

 

DVB kort og HTPC har vel ikke noe direkte sammenheng her. Skal også neven at jeg har er Sky2 kort i pc'en (fikk det fra min tid i europe-online, med bredbånd via satelitt) og har hatt c+ kanalene pluss mye mer gjennom mit DVB/sky kort.

 

Mulig jeg misforstår litt her?! :hmm:

Lenke til kommentar
skjønner ikke det helt! Har man tvkort så er det vel ikke noe problem å se/ta opp C+ sine sendiger. Har hatt mitt gamle Terra kort koblet til med satelitt og c+ og har ikke noe problemer her!

 

DVB kort og HTPC har vel ikke noe direkte sammenheng her. Skal også neven at jeg har er Sky2 kort i pc'en (fikk det fra min tid i europe-online, med bredbånd via satelitt) og har hatt c+ kanalene pluss mye mer gjennom mit DVB/sky kort.

 

Mulig jeg misforstår litt her?! :hmm:

Det er kabel, det er snakk om ikke satelitt.

Seff kan man ta opp fra scarten som kommer ut av dekoderen, men CD sender alle kanaler digitalt også, det gjør at det blir noe bedre blide enn ved å se på de analoge.

 

Njaal

Lenke til kommentar

ok den er grei! Men det er da litt forskjell på at ikke kan bruke de digitale sendigene en at bildekvalitet blir en tanke dårligere! om jeg forsto rett..

 

Selv så er jeg ikke så grusomt kresen. Er da også vokst opp med VHS kvalitet så alt over dette er ok for min del.. :p

Endret av Blacki
Lenke til kommentar
ok den er grei! Men det er da litt forskjell på at ikke kan bruke de digitale sendigene en at bildekvalitet blir en tanke dårligere! om jeg forsto rett..

 

Selv så er jeg ikke så grusomt kresen. Er da også vokst om med VHS kavlitet så alt over dette er ok for min del.. :p

Joda, men har en 42" plasma, da ser men lettere biledkvaliteten, i forhold til en 21" CRT. *tror jeg*

 

Og en kompis har bestilt: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=302290&cks=PRL

den så får vi se om det funker på CD :)

 

Njaal

Lenke til kommentar

@Kong Basse

Pause tv er i bunn og grunn en software funksjon. Alle kort kan pause live tv med rett software. Og de fleste PVR software'ne (dårlig norsk ;) ) har denne funksjonen.

 

@Crazysteps

PVR-350 kortet har s-video utgang men poenget er at på det kortet vil du kun få video ut på den utgangen, ikke menyer etc. Derfor lønner det seg å skaffe et skjermkort med bra tv-ut i tillegg.

 

 

Angående det med digitale sendinger:

Husk at Canal+ er ikke det samme som Canal Digital :)

Canal+ er en tvkanal mens Canal Digital er en kabeltv leverandør.

Hvis en får til å ta opp rett ifra DVB vil man slippe encoding rutinene helt. Dette fordi tvsignalet blir sendt som MPEG2 over digital kabeltv. (Og satelitt for den saks skyld). Men som sagt, jeg har hørt rykter om at det kommer et MHW kort til pc snart.

Lenke til kommentar

Et tv-kort skal ikke kobles via scart/s-video/kompositt etc. Da får du kun den kanalen som står på på kilden der og da. Skal man ha satelitt-tv inn på pc'n må man enten:

  • Bruke et DVB-S kort til å ta imot signalene med. Dette kobler du til parabolen som du ville gjort en vanlig tuner.
  • Bruke et vanlig s-video/kompositt inn kort (skjermkort med VIVO funksjonalitet for eksempel) og ha en dedikert satelitt-tuner som mater det med lyd og bilde. Da må man også ha en "IR-blaster", en ir-sender for å skifte kanal etc.

Endret av ChristianW
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...