Gå til innhold

Hvilket tv-kort er best?


M-BS

Anbefalte innlegg

Det er kun jo PVR-350 som har Hardware MPEG2 dekoder. - De andre har kun enkoder ... - og det var vel stort sett avspilling det var snakk om her? smile2.gif

Det stod det vel ingenting om?

 

Er det noen tv-kort som støtter 1024x768 oppløsning ?

(naturlig, ikke ved å velge "full skjerm")

Det er ingen vits å ta opp i høyere enn 720*576 siden det er maks du kan få ut av en vanlig tv-sending. Før vi får HDTV :) men da må vi ha egne tvkort til det uansett :D

 

Christian...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

et annet tips er Leadtek Winfast PVR2000, etterfølgeren til winfast tv2000 kortet. Et supert kort med utallige muligheter og mpeg2-dekoder. koster omlag 1000-lappen. Har sett det til både litt under og litt over 1000 kroner i ulike nettbutikker.

 

Har en ypperlig "burn direct 2 DVD" funksjon.

 

EDIT: for deres egen skyld så håper jeg at ingen av dere finner på å kjøpe Point of View NVTV tvkort. Også dette har egen mpeg2 hardware dekoder(?)(opptak) men S-Video inngangen har vist seg å være ødelagt på en rekke tvkort. Du kan også få visse problemer med å få lyd på opptakene uvisst av hvilken grunn.

Endret av dubeldarr78
Lenke til kommentar

så vilket tvkort vil folket anbefale til en media/HTPC hvor en av de viktige kriteriene er opptak i rimlig bra kvalitet?

 

Har vurdert dette POW NVIDA korte som det er snakk om her, men er litt usikker. Men leste også at dette var et glimrende kort til HTPC..

 

 

Noen som har sterke meniger om dette?

Lenke til kommentar
H A P P A U G E P V R - 1 5 0 ! ! !

 

Må jeg stave det med teskje?!? *host*

 

;) Det er perfekt i en HTPC. Med mpeg2 HW encoding så kan du ha "treigere" cpu og den trenger derfor ikke så mye kjøling. (Hvis du ikke skal drive å upscale bildet herfra og til evigheten da)

 

christian...

Hadde nå håpet på flerne forslag, samt litt bedre begrunnelser en hva jeg har lest her, evt linker til tester..

 

Og har du selv testet dette korte i en HTPC løsning med tv'e oppløsning. Er det ting på dette korte som gir det et pluss i HTPC sammenheng? Følger det med en bra fjernkontrol som kan programerse? dette er litt viktig i en slikt oppsett.

Lenke til kommentar

Saken er at det fins bare et begrenset antall kort på makedet. Fordi om det er flere merker er de fleste kortene basert på BT878 og SAA7130/4 brikkene. Disse har ikke hardware encoding.

 

Hauppauge PVR serien er basert på et annet brikkesett, er ikke helt sikker på hva dette settet heter. Disse har hardware mpeg2 encoding. Dette gjør igjen at pc'n kortet står i ikke trenger å være "fra øverste hylle". Det er uansett tv-kortet som tar seg av encodingen.

 

NVTV kortene er jeg ikke helt sikker på siden disse er relativt nye på markedet.

 

Når det gjelder fjernkontroll så vil jeg anbefale IRMan mottakeren fra Evation [1]. Denne kan man bruke hvilken som helst fjernkontroll med.

Hvis ikke tror jeg det er med fjernkontroll på retail utgavene av PVR serien. Men tviler på at noen av disse er programmerbare (hvis du mener i den forstand at du kan bruke de på annet utstyr).

 

[1] http://www.evation.com

 

Reviews:

http://www.htpcnews.com/main.php?id=pvr_150_1

http://www.richardberg.net/Pvr150Review

 

Selv har jeg ikke PVR-150 enda. Bruker et gammelt MIRO PCTV kort foreløpig. Skal kjøpe PVR-150 eller PVR-500 når jeg får samlet litt penger ;) (PVR-500 er i bunn og grunn to PVR-150 satt sammen).

 

Christian...

Lenke til kommentar

Her var det noe nyttig info ja! :D

 

Mulig jeg går for:

 

Hauppauge! WinTV PVR350, Tv-kort & MPEG2 PCI, Nicam Stereo

 

koster 1600,- dette, mens PVR150 koster 900 ca.

 

Er det verdt å legge i disse extra kronene på dette?

 

PVR350 link: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=117285&view=detailed

PVR150 http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=302811&cks=PRL

 

eller så er det dette: XFX NVTV Mpeg2 Tv-Tuner + FM NVIDIA ForceWare Multimedia Application

 

link: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=304730&cks=PRL

 

 

Er jo snakk om en media pc dette så ser ingen grunn til å spare noen hundre lapper på den viktigiste delen..

 

Forøvrig så er det snakk om en AMD XP2300 CPU, MSI KT3 ultra2 HK med 512 mb (oppgraderer kanskje til mer senere om jeg finner ut at det trengs).

Når det kommer til skjermkort så har jeg et POW Force4800 (mulig jeg husker feil litt her), men det er et ok 3D kort med 64 mb minne og fungerte flott i de fleste spill frem til '03/04... Har også montort en passiv kjøling på dette.

Lenke til kommentar

PVR-350's eneste fordel er MPEG2 dekoder. Og med såppas CPU så har du ikke bruk for det. En annen ting er at mpeg2 dekoderen gir kun bilde ut gjennom PVR-350's TV-OUT mens vanlig skjermbilde klarer ikke det. (Er et par programmer som klarer det men husker ikke hvilke.. GBPVR?)

 

Prisforskjellen er mest grunnet produksjonskostnadene. PVR-150 er et bedre kort enn PVR-250 men PVR-250 er dyrere pga høyere produksjonskostnader.

 

Du har ikke sagt noe om hvilket OS og hvilke programmer du har tenkt å bruke.

 

Christian...

Lenke til kommentar

Blir vel win98 eller Xp. Her kommer jeg til å legge inn 2-3 partioner og sammenligne litt..

 

Ellers så har jeg testet ut Meedio (samme som myHTPC). Og var meget godt fornøyd med hva jeg så/testet. Finnes jo masse med plugins og dill til Meedio.

 

 

Styrer helst unna Msoft sine produkter... :cool:

 

må legge til at jeg er ganske 'blank' på dette med Media pc. Første gangen jeg tester ut et slikt oppset.

Har bygget & testet haugevis med pcer, men dette er nytt! ;)

Endret av Blacki
Lenke til kommentar

Leadteks pvr2000 kort har jeg selv.

Encoder også i hardware.

Meget fornøyd.

 

Reagerer litt på det dere skriver om oppløsning.

 

Alt av tv-signal, bortsett fra digital parabol, blir i dag sendt på 320x280 som er PAL standard.

 

Man kan ta opp i høyere kvalitet, men det dreier seg da om en slags interpolering ala når man resizer et digitalt bilde.

 

Kjøpte mitt i Digitalimpuls sin butikk i Oslo.

Endret av soundwall
Lenke til kommentar

Sålenge du ikke vet hva du skal ha, og ikke er 100% sikker på hva alle de fancy tingene på en kort er , og kanskje til og med er litt usikker på hva som er forskjellen på encode og decode, så vil jeg ikke anbefale å kjøpe pvr-350 framfor pvr-150 hvertfall..

Mest sannsynlig så finner du ikke ut hva som er forskjellen på de to kortene før det er på tide å bytte det ut med noe nyere alikevel. :)

 

Jeg har selv pvr-150 rett og slett fordi jeg ikke har behov for noe mer.. intet poeng å kjøpe ett grise-fancy kort som man ikke kommer til å bruke halvparten av funksjonene på.. bare vekkastede penger det..

 

Bruker BeyondTV som software.. Ingen som har nevnt det ennå her så jeg.. kjempefornøyd med det programmet.. Faktisk så fornøyd at jeg har vurdert å kjøpe en lisens til og med ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...