Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Missbruk av ip adresse


Anbefalte innlegg

Noen år siden sier du?

 

Tror Politiet er bedre rustet til denne slags operasjoner / etterforskning i dag.

 

*Tronaldo*

så du mene at alle i politiet er dataeksperter????

 

Di som eventuellt komme på døra er nok ikke dataekspert kun en vanli onkel, og vanlige onkler er nok som oftest ikke dataekspert førr da hadde di vært noe annet enn onkel..

Så man kan nok få dumme spørsmål om avansert utstyr vess onkel e på døra..

 

Ser førr mæ dem her... 3 servere, 2 arbeidstasjona og så kun lille mæ.. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Etter som dei da ikke har tatt noe beslag av noen form i mitt data utsyt er det da vanskeligt og bevise att det er min pc som er brukt og det eneste dei kan bevise er att det er min ip som er brukt. har eg forsått dette riktigt na?

IPen er knyttet opp til ditt ISDN nr.

Kan du bevise at du i tidsrommet hadde en trådløs router tilkoblet nettet der ISDN linja var tilkoblet, får politiet problemer med saken, fordi andre KAN ha gjort det.

Lenke til kommentar

har vell altid vert ett problem, att folk skaffer seg trådløst å driter i å låse det, for det er "vansklig" å forstå seg på utstyret. sjøl bruker jeg "mac filter" og kryptering, føler meg fremdeles ikke sikker , for hvis noen virklig vill inn på nettverket mitt får de til det. føler meg bare sikker på att vanlige folk som prøver seg vill bli sperra ute fra nettverket.

 

og folk som kobler en win xp pc rett in på ett modem uten ruter eller noen form for brannmur , som har aktivert fildeling i win. har alle på internett tilgang til. HVIS man har ip'n til idioten.

 

 

beviser jo bare hvor lett det er å gjøre digitale forbrytelser uten å bli straffa for det ! finn ett opent nettverk og gjør det... det er to bensin stasjoner 2-300 m fra meg som har opene løsninger.. men de går under en annen lov trur jeg. for de "er" offentlige og ikke private.

Lenke til kommentar

Denne posten er jo bare tull.

 

Punkt 1.

Om politiet skaffer seg IP adressen din er det snakk om et alvorlig lovbrudd. ISPer i Norge er/har vært svært strenge med å utlevere ip adresser til politiet. En mindre forseelse som dette må anses å ha noe alvorlighetsgrad før dette vil bli gjort. Som noen nevnte tidligere i posten kan lover tolkes analogisk således at en hver uthengig av en person på offentlig sted er straffbart. Dermed vil også alle offentlige toaletter hvor det står at NN er en billig jente være like alvorlige og etterforskes i samme utstrekning. Noe som etter min kjennskap ikke er tilfelle.

 

Punkt 2.

En Mac adresse kan endres lett. Det er ingen problem å laste ned program som endrer Mac adressen på NIC. Dette gjør f.eks. flere av studentene ved NTNU for å slippe unna nedlastningsbegrensingene som eksisterer der.

 

Punk 3.

Om politiet anser det du har gjort som alvorlig vil du ikke få et forelegg i posten. Årsaken til at jeg tolker det som en alvorlig sak er at de har skaffet seg ip adressen din 1,5 år tilbake i tid.

 

Videre kan du ikke skrive korrekt norsk, noe som tyder på at du er mindreårig. Og da ei heller straffeansvarlig. Eventuelt kan du få redusert straff på grunn av svekkede evner.

Endret av Doleo
Lenke til kommentar
Denne posten er jo bare tull.

 

Punkt 1.

Om politiet skaffer seg IP addressen din er det snakk om et alvorlig lovbrudd. ISPer i Norge er/har vært svært strenge med å utlevere ip addresser til politiet. En mindre forselse som dette må anses å ha noe alvorlighetsgrad før dette vil bli gjort. Som noen nevnte tidligere i posten kan lover tolkes analogisk således at en hver uthengig av en person på offentlig sted er straffbart. Dermed vil også alle offentlige toaletter hvor det står at NN er en billig jente være like alvorlige og etterforskes i samme utstrekning. Noe som etter min kjennskap ikke er tilfelle.

 

Punkt 2.

En mac addresse kan endres lett. Det er ingen problem å laste ned program som endrer mac addressen på NIC. Dette gjør f.eks. flere av studentene ved NTNU for å slippe unna nedlastningsbegrensingene som eksisterer der.

 

Punk 3.

Om politiet anser det du har gjort som alvorlig vil du ikke få et forelegg i posten. Årsaken til at jeg tolker det som en alvorlig sak er at de har skaffet seg ip addressen din 1,5 år tilbake i tid.

 

Videre kan du ikke skrive korrekt norsk, noe som tyder på at du er mindreårig. Og da ei heller straffeansvarlig.

1. Du tolker det som om han er mindreårig? Du virker som en overlegen 19-åring, stolt fordi du klarte førerprøven

 

2. Det står spessifikt i nettiketten, at man ikke skal slå ned på rettskriving, med tanke på eventuelle lese og skrivevansker.

Lenke til kommentar

Skrivefeilen er av en slik karakter at de ikke er typiske for skrivevansker.

 

Skrive og lese vansker er et stort problem for mange og jeg er på ingen måte spart for slike vansker selv. Om noen ble støtt av dette beklager jeg.

 

Men hans skrivefeil er atypiske for personer som har skrive og lese vansker.

Om jeg var 19 år og stolt ser jeg fortsatt ikke poenget ditt?

Endret av Doleo
Lenke til kommentar
Skrivefeilen er av en slik karakter at de ikke er typiske for skrivevansker.

 

Skrive og lese vansker er et stort problem for mange og jeg er på ingen måte spart for slike vansker selv. Om noen ble støtt av dette beklager jeg.

 

Men hans skrivefeil er atypiske for skrivefeil.

Om jeg var 19 år og stolt ser jeg fortsatt ikke poenget ditt?

Poenget mitt, er at det er veldig mange personer som ~nettopp er nådd myndighetsalderen, som ser veldig ned på folk som ikke er myndige, mindreårige. Og mindreårige (en hver person over 15 år) er strafferettslig tilregnelig.

Lenke til kommentar

En person over 15 år er strafferettslig tilregnelig.

 

Men så vidt jeg husker, og dette er godt mulig jeg husker feil, så er det ikke sedvane at man idømer bøter til personer under myndighetsalder uten inntekt, da disse må betales av forresatte/verge, men det forekommer selvsagt i alvorlige saker, f.eks. i noen narkotika kureer saker i oslo. Er ikke forholdet alvorlig nok til å straffes med fengsel, så sees det ofte noe lettere på da det å idømme en så ung person straff da dette har vidtrekkende konsekvenser for hans videre livsførsel. Herunder en rekke stillinger som ikke er tilgjengelig hvis person er dømt for en straffbar handling.

 

Eksempelvis vil en slik dom i fremtiden kunne skape problem om vedkommende velger å bli lærer å så blir anklaget for å mobbe en elev. Om det skulle bli tilfelle vil en slik dom kunne trekkes frem, uten at det nødvendigvis vil si at vedkommende mobbet nevnte elev. Noe som vil vær uheldig.

 

I en sak som denne hvor det er vanskelig å bevise at det faktisk er den anmeldte som har begått lovbruddet vil saken med noe sannsynlighet bli lempet av de nevnte grunner.

Lenke til kommentar
En person over 15 år er strafferettslig tilregnelig.

 

Men så vidt jeg husker, og dette er godt mulig jeg husker feil, så er det ikke sedvane at man idømer bøter til personer under myndighetsalder uten inntekt, da disse må betales av forresatte/verge, men det forekommer selvsagt i alvorlige saker, f.eks. i noen narkotika kureer saker i oslo. Er ikke forholdet alvorlig nok til å straffes med fengsel, så sees det ofte noe lettere på da det å idømme en så ung person straff da dette har vidtrekkende konsekvenser for hans videre livsførsel. Herunder en rekke stillinger som ikke er tilgjengelig hvis person er dømt for en straffbar handling.

 

Eksempelvis vil en slik dom i fremtiden kunne skape problem om vedkommende velger å bli lærer å så blir anklaget for å mobbe en elev. Om det skulle bli tilfelle vil en slik dom kunne trekkes frem, uten at det nødvendigvis vil si at vedkommende mobbet nevnte elev. Noe som vil vær uheldig.

 

I en sak som denne hvor det er vanskelig å bevise at det faktisk er den anmeldte som har begått lovbruddet vil saken med noe sannsynlighet bli lempet av de nevnte grunner.

For å ha det klart, jeg har ingen tro på at denne saken når gjennom i rettsvesenet.

Det eneste jeg påpekte er at en person over 15 er strafferettslig tilregnelig, tolkningen av lovverket går jeg ikke videre inn på. Det er tross alt ulovelig for en person på 17 1/2 år å nyte alkohol, men loven praktiseres ikke slik i praksis. Poenget er heller å nevne at loven finnes.

 

*Natt*

Lenke til kommentar
Det har du fullstendig rett i TEE. Man får ikke bare en bot i posten. Men tråstarter har ikke fått bot, han er siktet i en straffe sak og vil bli innkalt i avhør. Politiet har nok sitt på det rene med at det handlingen har skjedd fra siktedes ruter/modem, da han igjen har kjenskap til fornærmede vil han absolutt være mistenkelig, det er alt retten trenger å ta stilling til hvis det kommer så langt

Han sa da selv i en postene at han har fått et forelegg.

Lenke til kommentar
Årsaken til at jeg tolker det som en alvorlig sak er at de har skaffet seg ip adressen din 1,5 år tilbake i tid.

Uansett hvor mye de måtte ønsket det, kan ikke politiet i dag gå til en ISP og be om opplysninger på en IP som ble brukt for halvannet år siden. Ingen ISP beholder disse loggene så lenge.

 

Politiet fikk i så fall disse loggene for minimum ett år siden.

 

En annen ting som gjør at denne historien er mindre troverdig på den måten den er lagt fram, er at politiet ikke ville fått loggene på bakgrunn av en fillesak som dette. Trådstarter har utelatt mye informasjon, forutsatt at noe av dette stemmer i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Di som eventuellt komme på døra er nok ikke dataekspert kun en vanli onkel, og vanlige onkler er nok som oftest ikke dataekspert

Sant nok - onkel politi har vel gjennomsnittlig datakunnskap som onkler og tanter flest som ikke jobber mer med IT enn å skrive litt i Word eller Excel innimellom; med andre ord ikke all verden. De gjør jo bare jobben sin med å samle bevis som i sin tid blir analysert av folk som har greie på IT.

 

Å sende ut de som faktisk kan IT/IT-kriminalitet (som regel kontorrotter i politiet som normalt ikke er ute på patrulje) for å hente bevis er jo elendig ressursbruk.

Endret av Shimano
Lenke til kommentar
Noen år siden sier du?

 

Tror Politiet er bedre rustet til denne slags operasjoner / etterforskning i dag.

 

*Tronaldo*

så du mene at alle i politiet er dataeksperter????

 

Di som eventuellt komme på døra er nok ikke dataekspert kun en vanli onkel, og vanlige onkler er nok som oftest ikke dataekspert førr da hadde di vært noe annet enn onkel..

Så man kan nok få dumme spørsmål om avansert utstyr vess onkel e på døra..

 

Ser førr mæ dem her... 3 servere, 2 arbeidstasjona og så kun lille mæ.. :)

For det første må du lese det jeg skrev i innlegget du refererer til. Sett dette i sammenheng med andre innlegg jeg har skrevet i denne posten, så vil du (kanskje, jeg håper det for din del) skjønne hva det betyr. Jeg skal gjøre det enkelt for deg - sikkert best det:

 

"Alle kan ikke og skal ikke kunne utføre alle oppgaver i samfunnet. Det er derfor det finnes forskjellige yrker som spesialiserer seg på hvert sitt felt. Dette gjelder også for polititjenestemenn. Det er derfor en selvfølge at datakrimgruppa kan mer om data enn en "vanlig" politimann/kvinne".

 

Forøvrig tror jeg det vil være en god ide å avstå fra sms-språk / dialekt på framtidige jobbsøknader...

 

*Tronaldo*

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Denne tråden blir jo bare mer og mer tull. Trådstarter stiller et spørsmål ang. en anmeldelse, og så begynner folk å kjefte på hverandre for rettskriving, og så får de igjen kjeft for at de ikke skriver rett selv. Ble liksom for mye offtopic her nå.

 

Gi råd til stakkaren, eller la være å poste. Skrivefeil er ikke vesentlig, vi forstår hva som menes uansett ;)

Lenke til kommentar

"Stakkaren" har helt tydelig utelatt mye informasjon. Han hevder å ha fått et forelegg, noe som i såfall betyr at han har blitt ansett som skyldig. Det betyr i så fall at politiet har mer å gå på enn IP-logger fra halvannet år tilbake. Det betyr også at han har hørt om dette før forelegget dumpet ned i postkassa.

 

Dersom han vil ha råd, må han fortelle mer enn det han har gjort. Om han tør riktignok.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...