Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Missbruk av ip adresse


Anbefalte innlegg

Årsaken til at jeg tolker det som en alvorlig sak er at de har skaffet seg ip adressen din 1,5 år tilbake i tid.

Uansett hvor mye de måtte ønsket det, kan ikke politiet i dag gå til en ISP og be om opplysninger på en IP som ble brukt for halvannet år siden. Ingen ISP beholder disse loggene så lenge.

 

Politiet fikk i så fall disse loggene for minimum ett år siden.

 

En annen ting som gjør at denne historien er mindre troverdig på den måten den er lagt fram, er at politiet ikke ville fått loggene på bakgrunn av en fillesak som dette. Trådstarter har utelatt mye informasjon, forutsatt at noe av dette stemmer i det hele tatt.

Sikker på at ingen ISPer beholder logger så lenge?

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Saken er vel også den, at ISP'er ikke gir ifra seg log'er uten å ha en kjennelse fra en domstol, og det kreves vel litt bevis for å få det......

En høyesterettsdom fra 1999 fjernet dette. Politiet trenger ikke en rettslig kjennelse for å forlange logger over hvem som hadde en IP-adresse på et gitt tidspunkt.

Lenke til kommentar
Saken er vel også den, at ISP'er ikke gir ifra seg log'er uten å ha en kjennelse fra en domstol, og det kreves vel litt bevis for å få det......

En høyesterettsdom fra 1999 fjernet dette. Politiet trenger ikke en rettslig kjennelse for å forlange logger over hvem som hadde en IP-adresse på et gitt tidspunkt.

Er du helt sikker på dette? Jeg har jobbet for en av norges største isp'er og vi fikk streng beskjed om å ikke gi ut infomasjon til politiet (ble bedt om å sende de videre til sikkerhetsavdelingen) og jeg forstod det slik at de heller ikke ville få infomasjon uten kjennelse.

Lenke til kommentar
Er du helt sikker på dette? Jeg har jobbet for en av norges største isp'er og vi fikk streng beskjed om å ikke gi ut infomasjon til politiet (ble bedt om å sende de videre til sikkerhetsavdelingen) og jeg forstod det slik at de heller ikke ville få infomasjon uten kjennelse.

Nei, jeg er ikke 100% sikker, og ikke er jeg jurist heller. Jeg fikk det med meg på et foredrag med Gisle Hannemyr. Det jeg vet er at folk har blitt arrestert for cracking etter at ISPer har gitt fra seg logger. Og det var uten rettskjennelser. Mulig det vil variere fra ISP til ISP hva de må forholde seg til av interne rutiner.

 

Høyesterettsdommen gikk forøvrig på Telenor som ISP. Uansett vil det jo være sikkerhetsavdelingen hos en ISP som må ta seg av dette.

Endret av TEE
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Så vidt jeg vet, begrenser personvernloven loggene til 3 måneder, og ja man trenger rettslig kjennelse.

Det tok tid, men den som bruker Google finner ;)

 

I en prinsippsak mellom Telenor Nextel AS og ØKOKRIM avsa Høyesterett kjennelse den 20. desember 1999, hvor ØKOKRIM ble gitt medhold i at internettilbyderne plikter å gi oppkoblings-informasjon direkte til politiet med hjemmel i teleloven § 9-3.

Politiet trenger ifølge dommen ikke en rettskjennelse for å få utlevert IP-adresser. At de har fått IP-adressen utdelt etter halvannet år er derimot helt utenkelig, siden norske ISPer ikke beholder loggene sine lenger enn at klagefrist på fakturaen du har fått tilsendt har gått ut.

Endret av TEE
Lenke til kommentar

jostein77: Les denne artikkelen.

 

 

http://www.dinside.no/php/art.php?id=116944

 

Dette er fordi praktisk talt alle private trådløse nettverk lar brukerne dele den samme IP-adressen. Siden denne er siste instans for å spore opp nettbrukere fra politiet sin side, kan du dermed risikere å få politiet på døren for handlinger som andre har begått med din IP-adresse som avsender.

 

Usikrede nettverk er ikke bare en fare for sikkerheten av dataene til privatpersoner og bedrifter - de kan også sette eieren av aksesspunktet i vanskelige situasjoner

Lenke til kommentar
Det er tross alt ulovelig for en person på 17 1/2 år å nyte alkohol, men loven praktiseres ikke slik i praksis. Poenget er heller å nevne at loven finnes.

Det var nytt for meg...

 

Hvor står det? I så fall har det gått meg hus forbi og jeg har tilbrakt mangfoldige tusen timer sammen med den lille røde.

Lenke til kommentar
I en prinsippsak mellom Telenor Nextel AS og ØKOKRIM avsa Høyesterett kjennelse den 20. desember 1999, hvor ØKOKRIM ble gitt medhold i at internettilbyderne plikter å gi oppkoblings-informasjon direkte til politiet med hjemmel i teleloven § 9-3.

Politiet trenger ifølge dommen ikke en rettskjennelse for å få utlevert IP-adresser. At de har fått IP-adressen utdelt etter halvannet år er derimot helt utenkelig, siden norske ISPer ikke beholder loggene sine lenger enn at klagefrist på fakturaen du har fått tilsendt har gått ut.

Vel, festlig nok, er teleloven opphevet. Den er nå erstattet av ekomloven. Tror nok dessverre at du uansett har rett, og at jeg tok feil. For å få vite hvem det er som har en gitt ip trenger ikke politiet en rettslig kjennelse, for å få tilgang til logger o.l. kreves det derimot det ( så vidt jeg husker) når det gjelder hvor lenge loggene oppbevares, mener jeg fortsatt å huske at det er tre måneder, men mulig jeg tar feil der og ;)

Lenke til kommentar

Trådstarter har tydligvis forlatt tråden.

 

Det er noe som skurrer... Trådstarter ber om hjelp fordi han er siktet i en straffesak.

 

Trådstarter sier ingen ting om at han har vært til avhør eller lignende. Jeg oppfordret han om å kontakte etterforsker, men hørte ingenting. Samtidig som trådstarter sier at han er siktet så har han også fått et forelegg. (bot) Denne har han normalt 14 dager på å akseptere (om jeg husker rett). Hvorfor skriver ikke trådstarter det?

 

Normalt har man status som siktet (sterk mistanke) før påtalemyndighetene har bestemt seg for hva som skal skje med deg. Dersom man har fått et forelegg så er påtalemyndighetene helt sikre på at man er skyldig.

 

Trådstarter skriver ikke noe om størrelsen på boten. Det er svært merkelig hvis han ikke har snakket med politiet, hvorfor refereres ingenting?

 

 

Har trådstartet funnet på caset, har han tilstått, men senere funnet ut at egentlig kunne andre gjort det. Eller har vi her å gjøre med en advokatsønn som har flyttet middagsdiskusjonen over på HW.no

 

Ville en revisor og en advokat ansatt en ukyndig person for å koble opp sine PCer med sensitive data på internett? Jfr, Jostein77 siste innlegg.

Lenke til kommentar
Vel, festlig nok, er teleloven opphevet. Den er nå erstattet av ekomloven. Tror nok dessverre at du uansett har rett, og at jeg tok feil. For å få vite hvem det er som har en gitt ip trenger ikke politiet en rettslig kjennelse, for å få tilgang til logger o.l. kreves det derimot det ( så vidt jeg husker) når det gjelder hvor lenge loggene oppbevares, mener jeg fortsatt å huske at det er tre måneder, men mulig jeg tar feil der og ;)

Det Høyesterett tok stilling til i 1999 er jo videreført i ekomloven.

Taushetsplikten er ikke til hinder for at det gis opplysninger til påtalemyndigheten eller politiet om avtalebasert hemmelig telefonnummer eller andre abonnementsopplysninger, samt elektronisk kommunikasjonsadresse. Det samme gjelder ved vitnemål for retten. Taushetsplikten er heller ikke til hinder for at opplysninger som nevnt i første ledd gis til annen myndighet i medhold av lov.

Elektronisk kommunikasjonsadresse skal i følge Høyesterett også inkludere IP-adresser. Det var dette Telenor og Økokrim kranglet om. Telenor mente det kun dekket e-postadresse, mens Økokrim mente det også omfattet IP. Høyesterett mente at IP også går under begrepet elektronisk kommunikasjonsadresse.

 

Og ja, logger beholdes normalt i 3 måneder. Dersom det kommer en forespørsel fra politiet så beholdes de selvfølgelig til ISP har fått avgjort om loggene skal gis ut. De beholder også loggene lenger dersom fakturaperioden er lenger. Betaler du f.eks. hvert halvår, har ISP selvfølgelig logger for hele fakturaperioden.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579

Såvidt jeg vet nekter ihvertfall Telenor å utlevere logger med mindre det foreligger en rettslig kjennelse.

 

Og - ISP`er er nå pålågt etter direktiv fra EU og oppbevare logger i 7 år.

Lenke til kommentar
Såvidt jeg vet nekter ihvertfall Telenor å utlevere logger med mindre det foreligger en rettslig kjennelse.

Jeg tviler på at Telenor går imot en kjennelse fra Høyesterett hvor de selv tapte nettopp fordi de nektet å levere ut logger.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579
Såvidt jeg vet nekter ihvertfall Telenor å utlevere logger med mindre det foreligger en rettslig kjennelse.

Jeg tviler på at Telenor går imot en kjennelse fra Høyesterett hvor de selv tapte nettopp fordi de nektet å levere ut logger.

Nå må du lese hva jeg skrev. Dersom det foreligger en kjennelse fra Høyesterett, så foreligger det en rettslig kjennelse. Og, jeg skrev at dersom slikt forelå, må de utlevere loggene.

 

Men det danner ikke presedens, det må gis i hvert enkelt tilfelle.

Endret av Slettet-10579
Lenke til kommentar
Nå må du lese hva jeg skrev. Dersom det foreligger en kjennelse fra Høyesterett, så foreligger det en rettslig kjennelse. Og, jeg skrev at dersom slikt forelå, må de utlevere loggene.

 

Men det danner ikke presedens, det må gis i hvert enkelt tilfelle.

Høyesterettskjennelser gjelder som lov frem til de eventuelt oppheves av en nyere lov eller en annen høyesterettskjennelse. Så nei, det trengs absolutt ikke noen ny rettskjennelse for hver gang.

 

Eller forklart på en annen måte. En høyesterettskjennelse er den sterkeste presedensen du får i Norge.

Endret av TEE
Lenke til kommentar
Eller forklart på en annen måte. En høyesterettskjennelse er den sterkeste presedensen du får i Norge.

:yes:

 

Når det gjelder Høyesteretts avgjørelser så snakker man ofte om prejudikat.

 

Nå er det lenge siden jeg hadde dette, men presedens er eksempel til etterfølgelse (og brukes ofte om avgjørelser fra lavere innstanser, sogar om forvaltningsavgjørelser).

 

Prejudikat er eksempler som MÅ følges (men kan endres ved lov, dyptgripende samfunnsendring eller ved at Høyesterett selv endrer praksis). Det er eksempler der Lagmannsretten går i mot Høyesterett på lovtolkning og dette er ikke etter "læreboken", men kan tenkes der avgjørelsen er svært "politisk." Normalt vil saken igjen havne for Høyesterett og de får siste ordet okke som.

Lenke til kommentar

Vel, etter at høyesterett avgjorde dette, har det ikke vært flere saker om det i rettssystemet. Siden politet faktisk har fått utlevert logger i flere tilfeller etter dette, også fra Telenor, kan man vel bare konkludere med at Telenor ikke krever noen ny rettslik kjennelse hver gang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...