Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Missbruk av ip adresse


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du må vell bevise at noen andre har brukt ditt nett til å publisere nummeret? Dersom du har åpent trådløst nett, så kan du begynne med å sjekke ruter loggen og se hvem som har brukt nettet ditt.

Hvis politiet virkelig har fått sporet en IP adresse tilbake til deg, så har du nok et problem uansett. Du er ansvarlig.

Lenke til kommentar
problemet er att dette skjedde får ca 1,5år siden og eg hørte ikke om saken før den 31,01,05. så da er det lit vanskeligt og finne ut av dette tror eg

må ikke politiet bevise at det var du som gjorde det? hadde du trådløst nettverk så hadde du vell ruter? ergo 1 ip ut uansett hvor mange som brukte nettverket? dermed må politiet bevise at det var DU og ingen andre som la ut det og sjansjen for at de skal klare det uten at du har logger fra rutern er ganske tvilsomt... men hvis du sier du ikke har gjort det må politiet bevise at det var deg... du er som kjent uskyldig til det motsatte er bevist.. hjelper ikke at de har sporet det til rutern din

Lenke til kommentar

Dette må være noe av det dummeste jeg har lest på forumet!

 

Har du blitt anmeldt og siktet for å ha lagt ut telefonnummeret til noen på nettet? Høres litt pussig ut at det er kun dette som har utløst en anmeldelse...

 

* Hvor ble nummeret publisert?

* Kjenner du denne "nummer personen"?

* Hvorfor ville noen hacka deg for deretter å legge ut et random nummer?

* Hvordan har politiet fått tak i IPen din? (det skal litt til at de tar seg bryet med det...)

 

Nå nei, personen som er skyld i dette sitter nok vanligvis på kontorstolen foran PCen din...

 

*Tronaldo*

Lenke til kommentar
problemet er att dette skjedde får ca 1,5år siden og eg hørte ikke om saken før den 31,01,05. så da er det lit vanskeligt og finne ut av dette tror eg

må ikke politiet bevise at det var du som gjorde det? hadde du trådløst nettverk så hadde du vell ruter? ergo 1 ip ut uansett hvor mange som brukte nettverket? dermed må politiet bevise at det var DU og ingen andre som la ut det og sjansjen for at de skal klare det uten at du har logger fra rutern er ganske tvilsomt... men hvis du sier du ikke har gjort det må politiet bevise at det var deg... du er som kjent uskyldig til det motsatte er bevist.. hjelper ikke at de har sporet det til rutern din

Så hvis du gjør noe fy-fy på nettet, med en IP adresse som er knyttet opp mot ditt abonnement som du er ansvarlig for, så er ikke det godt nok bevis? Hvilken av partene tror du fremstår som mest troverdig?

Lenke til kommentar

har du fast ip forresten? viss det ikkje er det kan det jo vere at nokon som har hatt ipen før deg og purken spore opp deg som har fått ipen litt seinere... som kan vel forekomme? uansett so må dei jo beviset at du gjorde det so det eigentle lite å bekymre seg over særleg so lenge etter det skjedde...

Lenke til kommentar

Det som er saken er at det hadde tatt mye resurser for politiet og finne ut at du hadde den ipen her når dettte ble lagt ut. Så dette må bære noe ALVOLIG du har brukt nr. til. Og ghost7 politiet kan ikke ta feil av dette med personer som hadde ipen i den tidsperioden dette ble lagt ut, de har gjort dette før.

Lenke til kommentar
problemet er att dette skjedde får ca 1,5år siden og eg hørte ikke om saken før den 31,01,05. så da er det lit vanskeligt og finne ut av dette tror eg

må ikke politiet bevise at det var du som gjorde det? hadde du trådløst nettverk så hadde du vell ruter? ergo 1 ip ut uansett hvor mange som brukte nettverket? dermed må politiet bevise at det var DU og ingen andre som la ut det og sjansjen for at de skal klare det uten at du har logger fra rutern er ganske tvilsomt... men hvis du sier du ikke har gjort det må politiet bevise at det var deg... du er som kjent uskyldig til det motsatte er bevist.. hjelper ikke at de har sporet det til rutern din

Så hvis du gjør noe fy-fy på nettet, med en IP adresse som er knyttet opp mot ditt abonnement som du er ansvarlig for, så er ikke det godt nok bevis? Hvilken av partene tror du fremstår som mest troverdig?

hvis politiet banker på døra di fordi noe fyfy har kommet fra din ip og du viser dem at du har ruter og derfor kun 1 ip ut så må de faktisk bevise at det var DU som gjorde det og ikke naboen, det kan hende de tar pcen din ja, men hvis de ikke klarer å bevise det ut ifra pcen din har de ingen sak, det hjelper ikke med ipen... samma hvor godt den er sporet til din ruter.... dreper jeg noen fra et vindu i hotel plaza blir ikke eieren av hotel plaza anmeldt for mord siden han eide og styrte hotellet (stedet\ipen) hvor skuddet (det ulovlige) kom fra

Lenke til kommentar
Jeg tror jeg skal ringe politiet og anmelde www.gulesider.no, de har lagt ut mitt nummer på nett. Jeg er sikker på at mange andre har samme problemet.

 

_

johanf

Hhaha telefonkatalogen har din underskrift på at du har sakt dette er greit. Eller har du ikke lest avtalen med operatøren din?

 

Edit : Får når du undertegner et abonumang så melder du dette er greit så lenge du ikke har sakt ifra du ikke vil de skal ha det tilgjenglig får andre.

Endret av adnan
Lenke til kommentar
det er den som står på kontrakten til ett abonement som er ansvarlig for hva linja blir brukt til. om man har et åpent nett(trådløst) og noen missbruker det er det ditt problem. Det er slik jeg har forstått det hvertfall!

for meg virker det høl i huet... det vil da si at jeg kan "hacke" meg inn på naboens nett og dele ut flere 100GB med barneporr uten å bli straffet for det da?

Lenke til kommentar
det er den som står på kontrakten til ett abonement som er ansvarlig for hva linja blir brukt til. om man har et åpent nett(trådløst) og noen missbruker det er det ditt problem. Det er slik jeg har forstått det hvertfall!

for meg virker det høl i huet... det vil da si at jeg kan "hacke" meg inn på naboens nett og dele ut flere 100GB med barneporr uten å bli straffet for det da?

Så lenge naboen din ikke klarer og bevise at det er deg så har han ikke noe og si. Men som sagt leverer du pcen hos politiet så finner de DETTE ut fort hvem som har vært det.

Lenke til kommentar
det er den som står på kontrakten til ett abonement som er ansvarlig for hva linja blir brukt til. om man har et åpent nett(trådløst) og noen missbruker det er det ditt problem. Det er slik jeg har forstått det hvertfall!

Neida, slett ikke. Straffeansvaret er ikke objektivt. Synes jeg ser for meg en slik situasjon i en rettsak: "Ærede dommer, vi aner ikke hvem som har gjennomført dette datainnbruddet, men det er tiltaltes router som er brukt, så da er det hans problem. Case closed."

 

Det er akkurat som hvis du låner en bil og blir knipset i en fotoboks i alt for høy hastighet. Da er det du som skal straffes for dette, ikke eieren av bilen. At politiet har bilder av bilen m/registreringsnummer er derfor uvesentlig så lenge de ikke har et identifiserbart bilde av sjåføren.

Lenke til kommentar
det er den som står på kontrakten til ett abonement som er ansvarlig for hva linja blir brukt til. om man har et åpent nett(trådløst) og noen missbruker det er det ditt problem. Det er slik jeg har forstått det hvertfall!

for meg virker det høl i huet... det vil da si at jeg kan "hacke" meg inn på naboens nett og dele ut flere 100GB med barneporr uten å bli straffet for det da?

Så lenge naboen din ikke klarer og bevise at det er deg så har han ikke noe og si. Men som sagt leverer du pcen hos politiet så finner de DETTE ut fort hvem som har vært det.

ja, derfor mener jeg at det ikke holder med ipen.. de må bevise at jeg faktisk gjorde det og ikke at det var naboen selv om det kom fra hans linje/ip

Lenke til kommentar
det er den som står på kontrakten til ett abonement som er ansvarlig for hva linja blir brukt til. om man har et åpent nett(trådløst) og noen missbruker det er det ditt problem. Det er slik jeg har forstått det hvertfall!

for meg virker det høl i huet... det vil da si at jeg kan "hacke" meg inn på naboens nett og dele ut flere 100GB med barneporr uten å bli straffet for det da?

Helt enig.. dette kan da ikke stemme. Hva med manipulering av logger? Misbruk av folks manglende kompetanse til å låse nettet sitt? (for enkelte er dette vanskelig)

 

Om det skal virkelig så lite til for å få folk i trøbbel blir jeg skremt! :no:

Lenke til kommentar
hvis politiet banker på døra di fordi noe fyfy har kommet fra din ip og du viser dem at du har ruter og derfor kun 1 ip ut så må de faktisk bevise at det var DU som gjorde det og ikke naboen, det kan hende de tar pcen din ja, men hvis de ikke klarer å bevise det ut ifra pcen din har de ingen sak, det hjelper ikke med ipen... samma hvor godt den er sporet til din ruter.... dreper jeg noen fra et vindu i hotel plaza blir ikke eieren av hotel plaza anmeldt for mord siden han eide og styrte hotellet (stedet\ipen) hvor skuddet (det ulovlige) kom fra

Tenk deg om da!

 

Hvis han har en ruter og de har fanget opp at han har hatt 1 spesiell IP i det aktuelle tidsrommet så sitter han jo i klemma! Snakker vi om en trådløst boks/ruter stiller det seg litt annerledes (staves det slik mon tro?), men fortsatt er man ansvarlig for utstyret man eier.

 

*Tronaldo*

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...