Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Missbruk av ip adresse


Anbefalte innlegg

Men det store problemet er har eg noe og stile opp med mot lovens lange arm i denne saken eller blir eg dømt uansett. Og hva kann jeg gjøre får og forhindre det.

Gjelder saken ei eks dame eller ei du har vært / er keen på?

Nei til ei som har vert på kne etter meg og ødela mitt forhold til xeså eg har jo motiv mot meg

 

Hehe , høres heller tvilsomt ut dette her! Er ikke bare noe du har gjort i fylla og "glemt" ? :tease:

Endret av denon84
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uansett må politiet har uomtvistelig bevis på at det er deg. Vi hadde en lignende sak på jobb hvor en bruker hadde sjikanert en kjent norsk person rimelig grovt. Maskinen hadde fast IP, ingen andre konti var registrert på maskinen og kontoret hans var låst i perioden før og etter tidsrommet det hadde skjedd. Det var åpenbart at det var ham. Men han slapp unna tiltale fordi politiet ikke hadde sterke nok bevis.

 

Jeg tror ikke du har noe å frykte. Dette kommer nok aldri til å bli noen sak grunnet mangel på bevis, og om de skulle reist tiltale og kjørt straffesak på deg, kommer du ikke til å bli domfelt.

Lenke til kommentar
Nåja. Kjenner en fyr som for noen år siden ble raidet av politiet...

<SNIP>*Tronaldo*

Vi kan alltid håpe, men har mine tvil at det er så høyt som jeg kunne ønsket. Hva er poenget med å ta med seg nettverkskort/skjerm etc for å etterforske en sak? Holder jo i massevis med selve maskinen.

Hvorfor er ikke nettverkskort nyttig? Om de kan sjekke at det var macen på en av dine nettverkskort som var logget på med din ip på det nevnte tidspunkt, så ligger du relativt tynt an.

Dette var nok så lenge siden at han helt sikkert hadde en eller annen form for dialup.

Lenke til kommentar
Vel, er vel heller tvilsomt at de sitter med logger over MAC addresser på LAN'et?

Er det nå det? Vet ikke hva de største ISPen gjør med logging og sånn, men om de har ipen logget for ett gitt tidspunkt er sannsynligheten for at de har macen logget også relativt stor.

 

AtW

MAC til modem ja... ikke til NIC's på LAN'et... men nå skal jeg ikke uttale meg for skråsikkert her! Det kommer jo selvsagt helt an på oppsettet, men så lenge man har bare en IP uttad ser bare ISP én MAC...

 

(?)

Lenke til kommentar
Vel, er vel heller tvilsomt at de sitter med logger over MAC addresser på LAN'et?

Er det nå det? Vet ikke hva de største ISPen gjør med logging og sånn, men om de har ipen logget for ett gitt tidspunkt er sannsynligheten for at de har macen logget også relativt stor.

 

AtW

MAC til modem ja... ikke til NIC's på LAN'et... men nå skal jeg ikke uttale meg for skråsikkert her! Det kommer jo selvsagt helt an på oppsettet, men så lenge man har bare en IP uttad ser bare ISP én MAC...

 

(?)

Greit nok, men i dette eksemplet var det jo snakk om nettverkskort. Uansett så var poenget mitt at nettverkskort kan være nyttig, og at jeg ville gå utifra at isp logger din mac.

 

AtW

Lenke til kommentar
Men det store problemet er har eg noe og stile opp med mot lovens lange arm i denne saken eller blir eg dømt uansett. Og hva kann jeg gjøre får og forhindre det.

Som nevnt, du blir ikke dømt for det du nå er siktet for ut fra IP-adressen alene.

 

 

Har du vært i avhør? Er du innkalt til avhør? Hvis ikke så bør du snarest mulig kontakte etterforskeren og forklare han at du hadde et åpent nettverk.

 

(Er det noen som kan bekrefte at du hadde åpent nettverk i den perioden?)

 

Du kan også spørre om hva slags logger de har (mac adresse), det skal vel være mulig å "bevise" at din maskin ikke hadde denne mac-adressen i det gitte tidsrommet?!

 

Ok, du har motiv. Men er det ikke vel så sannsynlig at noen var klar over forholdet og har gjort dette for å skade/ha det morro med deg/jenta? Dersom så er tilfelle kan du ta det med ro da bevisene aldri vil holde med mindre du selv tilstår.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Nåja. Kjenner en fyr som for noen år siden ble raidet av politiet...

<SNIP>

 

Noen år siden sier du?

 

Tror Politiet er bedre rustet til denne slags operasjoner / etterforskning i dag.

 

*Tronaldo*

Vi kan alltid håpe, men har mine tvil at det er så høyt som jeg kunne ønsket. Hva er poenget med å ta med seg nettverkskort/skjerm etc for å etterforske en sak? Holder jo i massevis med selve maskinen.

 

Jeg er en av dem som har mistet mye av min tillit til onkel politi når det gjelder etterforsking på dette området.

Hvorfor er ikke nettverkskort nyttig? Om de kan sjekke at det var macen på en av dine nettverkskort som var logget på med din ip på det nevnte tidspunkt, så ligger du relativt tynt an. (ihvertfall tynnere)

 

AtW

Så er det da slik at TCP-pakker bare inneholder siste MAC-adresse, så om han hadde oppsettet han sa med "ISDN -> Windows Nettverksdeling -> Trådløs router -> PCer" så vil kun MACen fra siste pc/router/switch vise... Er hvertfall slik jeg har lært det!

 

Ta det med ro, onkel har aldeles ikke nok bevis for å ta deg. De trenger mer enn en hvit lapp som det står "Telenor" på som inneholder en ip som tilfeldigvis ble brukt av deg. Apropo dette med dårlig sikrede trådløse nett, er en lei sak det, men så er det faktisk slik at MANGE utenfor hw.no og dataverdenen ikke har peiling på hva de skal gjøre. De bare kjøper seg en router, setter i stømpluggen og lar routeren stå der uten å tenke mer over det. Så lenge det ikke står noe på pakken/kvittering eller lignende om at du MÅ sikre nettet ditt, så kan ingen kreve det.

 

"Dumme og uvitende" ;)

 

EDIT: 33 bruker(e) leser dette emnet (16 gjester og 0 anonyme brukere)

At onkel driter seg ut intereserer visst mange :tease:

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Så er det da slik at TCP-pakker bare inneholder siste MAC-adresse, så om han hadde oppsettet han sa med "ISDN -> Windows Nettverksdeling -> Trådløs router -> PCer" så vil kun MACen fra siste pc/router/switch vise... Er hvertfall slik jeg har lært det!

Joda, men i eksemplet jeg snakket om var det ikke snakk om trådløst nett (?).

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Så er det da slik at TCP-pakker bare inneholder siste MAC-adresse, så om han hadde oppsettet han sa med "ISDN -> Windows Nettverksdeling -> Trådløs router -> PCer" så vil kun MACen fra siste pc/router/switch vise... Er hvertfall slik jeg har lært det!

Joda, men i eksemplet jeg snakket om var det ikke snakk om trådløst nett (?).

 

AtW

Jeg skjønner hvor du vil, og tror egentlig vi er enige i utgangspunktet... poenget er at MAC kun logges fra det modemet som ringer opp forbindelsen, evt. router eller annet... ikke klientene på et eventuelt nettverk..

 

Tipper ISP kun får MAC fra modemet sin WAN port? Noe annet vil vel være teknisk vanskelig? Altså skal det litt til før det er noe nytteverdi i et nettverkskort vil jeg tro...

 

Men igjen...skal ikke uttale meg for sikkert her... :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Så er det da slik at TCP-pakker bare inneholder siste MAC-adresse, så om han hadde oppsettet han sa med "ISDN -> Windows Nettverksdeling -> Trådløs router -> PCer" så vil kun MACen fra siste pc/router/switch vise... Er hvertfall slik jeg har lært det!

Joda, men i eksemplet jeg snakket om var det ikke snakk om trådløst nett (?).

 

AtW

Det fungerer slik uansett...

Jeg har internett fra lyse (nei, har ikke trådløst :p ), der er det slik:

 

Hjemmesentral -> RouterPCen min -> Switch -> Mine PCer

 

Så i denne stund når jeg klikker "Svar" her, så vil teksten gå igjennom:

 

Alt mitt utstyr ovenfor -> Lyse -> (*INTERNETT*) -> Linja til HW.no -> Webserver til HW.no

 

Hvis jeg da skriver noe veldig galt her, som feks et telefonnummer, så måtte politiet fått logger fra Lyse, men på de loggene ville bare MACen fra min hjemmesentral stått, eller eventuelt MACen fra lyses utstyr. Hvis du går enda lenger så ville webserveren til hw.no kun sett MACen til sin ISP/router. Derfor nytter det ikke med logger på MAC.

 

Videre: Ikke forstår jeg hvorfor onkel tar med seg alt utstyr når de beslaglegger noe, kanskje noe er gjemt i skjermen? Er vel bare standardprosedyrer som politiet er pålagt til å følge tenker jeg...

Lenke til kommentar

I motsetning til de fleste andre på dette forumet er ikke jeg noen ekspert. Må dog innrømme at dette er den festligste tråden jeg har sett på lenge!

 

Mitt tips er som følger, det høres ut som du sitter i klisteret her, din linje, du har motiv osv. ring politiet (den personen som har sendt deg brevet i politiet) spill med åpne kort (det kan jo hende at det er noen som har lånt din pc og gjort det, og ikke noen som har brukt nettet ditt). Tror at du hvis du kjører den "dere kan ikke bevise noen ting" - stilen så kommer du til å bli dømt. "Man er uskyldig til det motsatte er BEVIST" er en sterk overdrivelse, se på gamal hosein f.eks.

Lenke til kommentar
I motsetning til de fleste andre på dette forumet er ikke jeg noen ekspert. Må dog innrømme at dette er den festligste tråden jeg har sett på lenge!

 

Mitt tips er som følger, det høres ut som du sitter i klisteret her, din linje, du har motiv osv. ring politiet (den personen som har sendt deg brevet i politiet) spill med åpne kort (det kan jo hende at det er noen som har lånt din pc og gjort det, og ikke noen som har brukt nettet ditt). Tror at du hvis du kjører den "dere kan ikke bevise noen ting" - stilen så kommer du til å bli dømt. "Man er uskyldig til det motsatte er BEVIST" er en sterk overdrivelse, se på gamal hosein f.eks.

Nå er det jo ikke akkurat snakk om mord.

 

Har ikke satt meg skikkelig inn i Hossein-saken, men tror nok de hadde endel beviser mot Hossein - for som jeg skrev over skal tvilen alltid komme tiltalte til gode.

 

I denne saken vil det vel være at personen som eier nummeret føler seg krenket. Dette går under straffeloven §246, hvor det står:

 

 

Den som rettstridig ved ord eller handling krenker en annens ærefølelse eller som mevirker dertil, straffes med bøter eller fengsel inntil 6 måneder.

 

Og som sagt: I en slik sak vil jeg tro det i verste fall dreier seg om bøter.

 

Edit: Virker jo som om denne posten egentlig bare er en bløff. :hmm:

Endret av Jarbra
Lenke til kommentar
Så er det da slik at TCP-pakker bare inneholder siste MAC-adresse, så om han hadde oppsettet han sa med "ISDN -> Windows Nettverksdeling -> Trådløs router -> PCer" så vil kun MACen fra siste pc/router/switch vise... Er hvertfall slik jeg har lært det!

Joda, men i eksemplet jeg snakket om var det ikke snakk om trådløst nett (?).

 

AtW

Det fungerer slik uansett...

Jeg har internett fra lyse (nei, har ikke trådløst :p ), der er det slik:

 

Hjemmesentral -> RouterPCen min -> Switch -> Mine PCer

 

Så i denne stund når jeg klikker "Svar" her, så vil teksten gå igjennom:

 

Alt mitt utstyr ovenfor -> Lyse -> (*INTERNETT*) -> Linja til HW.no -> Webserver til HW.no

 

Hvis jeg da skriver noe veldig galt her, som feks et telefonnummer, så måtte politiet fått logger fra Lyse, men på de loggene ville bare MACen fra min hjemmesentral stått, eller eventuelt MACen fra lyses utstyr. Hvis du går enda lenger så ville webserveren til hw.no kun sett MACen til sin ISP/router. Derfor nytter det ikke med logger på MAC.

 

Videre: Ikke forstår jeg hvorfor onkel tar med seg alt utstyr når de beslaglegger noe, kanskje noe er gjemt i skjermen? Er vel bare standardprosedyrer som politiet er pålagt til å følge tenker jeg...

dessverre er ikke dette en bløff er siktet etter straffeloven paragrf $390a for skremmende eller plagsom opptreden eller annen hensynsløs atferd å ha krenket en annnens fred.

Lenke til kommentar
(Pepsien @ 15/02/2005 : 16:02)

 

Det fungerer slik uansett...

Jeg har internett fra lyse (nei, har ikke trådløst  ), der er det slik:

 

Hjemmesentral -> RouterPCen min -> Switch -> Mine PCer

 

Så i denne stund når jeg klikker "Svar" her, så vil teksten gå igjennom:

 

Alt mitt utstyr ovenfor -> Lyse -> (*INTERNETT*) -> Linja til HW.no -> Webserver til HW.no

 

Hvis jeg da skriver noe veldig galt her, som feks et telefonnummer, så måtte politiet fått logger fra Lyse, men på de loggene ville bare MACen fra min hjemmesentral stått, eller eventuelt MACen fra lyses utstyr. Hvis du går enda lenger så ville webserveren til hw.no kun sett MACen til sin ISP/router. Derfor nytter det ikke med logger på MAC.

 

 

Må få lov til å "arrestere" Pepsien litt. Lyse KAN se din MAC adresse på routeren. På Hjemmesentralen kan de se hvilke mac adresser som er tilkoblet de forskjellige Lan portene.

Endret av llyffant
Lenke til kommentar
dessverre er ikke dette en bløff er siktet etter straffeloven paragrf $390a for skremmende eller plagsom opptreden eller annen hensynsløs atferd å ha krenket en annnens fred.

Ok, i henhold til §390a får man samme straff som paragraf §246, altså bøter til 6 måneders fengsel.

 

Men som sagt tror jeg at du i verste fall straffes med bøter og kanskje beslaglegging av utstyr.

 

Men om du er uskyldig, er saken grei. Er veldig sjeldent at en uskyldig straffes i slike saker. Er det noen som helst tvil, blir man frikjent. :thumbup:

Lenke til kommentar
En ting jeg ikke skjønner er hvorfor de alltid tar med seg skjermen?

De tar med seg skjermen fordi om det er foretatt noe kriminelt med maskinen så kan de beslaglegge den. (Og da går den på auksjon. Billig.) HELE pc'en er jo (eventuelt) brukt til det kriminelle som har skjedd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...