Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Missbruk av ip adresse


Anbefalte innlegg

det er den som står på kontrakten til ett abonement som er ansvarlig for hva linja blir brukt til. om man har et åpent nett(trådløst) og noen missbruker det er det ditt problem. Det er slik jeg har forstått det hvertfall!

Neida, slett ikke. Straffeansvaret er ikke objektivt. Synes jeg ser for meg en slik situasjon i en rettsak: "Ærede dommer, vi aner ikke hvem som har gjennomført dette datainnbruddet, men det er tiltaltes router som er brukt, så da er det hans problem. Case closed."

 

Det er akkurat som hvis du låner en bil og blir knipset i en fotoboks i alt for høy hastighet. Da er det du som skal straffes for dette, ikke eieren av bilen. At politiet har bilder av bilen m/registreringsnummer er derfor uvesentlig så lenge de ikke har et identifiserbart bilde av sjåføren.

nei, ikke helt, hvis du har et åpent nett blir som om du setter døra på bilen åpen med nøklene i også ber du om ny bil hvis den blir stjålet. det går jo ikke ann.. :no:

 

man låser bilen, stenger nettverket, låser sykkelen osv.. hvis man da ikke stoler på absolutt alle som befinner seg i nærheten og kan komme til å befinne seg i nærheten

Endret av opticus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hvis politiet banker på døra di fordi noe fyfy har kommet fra din ip og du viser dem at du har ruter og derfor kun 1 ip ut så må de faktisk bevise at det var DU som gjorde det og ikke naboen, det kan hende de tar pcen din ja, men hvis de ikke klarer å bevise det ut ifra pcen din har de ingen sak, det hjelper ikke med ipen... samma hvor godt den er sporet til din ruter.... dreper jeg noen fra et vindu i hotel plaza blir ikke eieren av hotel plaza anmeldt for mord siden han eide og styrte hotellet (stedet\ipen) hvor skuddet (det ulovlige) kom fra

Tenk deg om da!

 

Hvis han har en ruter og de har fanget opp at han har hatt 1 spesiell IP i det aktuelle tidsrommet så sitter han jo i klemma! Snakker vi om en trådløst boks/ruter stiller det seg litt annerledes (staves det slik mon tro?), men fortsatt er man ansvarlig for utstyret man eier.

 

*Tronaldo*

selfølgelig vil politiet komme til han da ja, men så fort han sier at det ikke var han har politiet et problem, de kan da ikke bevise at det var han som gjorde det og derfor kan han heller ikke dømmes, eieren av utstyret er ikke ansvarlig for hva andre gjør med det.....

Lenke til kommentar
det er den som står på kontrakten til ett abonement som er ansvarlig for hva linja blir brukt til. om man har et åpent nett(trådløst) og noen missbruker det er det ditt problem. Det er slik jeg har forstått det hvertfall!

Neida, slett ikke. Straffeansvaret er ikke objektivt. Synes jeg ser for meg en slik situasjon i en rettsak: "Ærede dommer, vi aner ikke hvem som har gjennomført dette datainnbruddet, men det er tiltaltes router som er brukt, så da er det hans problem. Case closed."

 

Det er akkurat som hvis du låner en bil og blir knipset i en fotoboks i alt for høy hastighet. Da er det du som skal straffes for dette, ikke eieren av bilen. At politiet har bilder av bilen m/registreringsnummer er derfor uvesentlig så lenge de ikke har et identifiserbart bilde av sjåføren.

nei, ikke helt, hvis du har et åpent nett blir som om du setter døra på bilen åpen med nøklene i også ber du om ny bil hvis den blir stjålet. det går jo ikke ann.. :no:

 

man låser bilen, stenger nettverket, låser sykkelen osv.. hvis man da ikke stoler på absolutt alle som befinner seg i nærheten og kan komme til å befinne seg i nærheten

men du er ikke ansvarlig om han som stjal bilen kjørte over 16 gamle damer...

Lenke til kommentar
men du er ikke ansvarlig om han som stjal bilen kjørte over 16 gamle damer...

selvfølgelig ikke, men man burde ha temmelig dårlig samvittighet når man ved å gjøre noe som faktisk ikke tar nevneverdig med tid kunne unngått det hele. Min personlige mening er man burde straffes for uaktsomhet i et slikt tilfelle, dvs med bilen. Ang det tråden handler om vil jeg si at så lenge man har et usikret nett burde den som står på kontrakten til tilknytningen stå ansvarlig for hva linja brukes til.. noen har ansvaret her.. dersom han hadde blitt hacket ville jo situasjonen vært helt annerledes

Lenke til kommentar
det er den som står på kontrakten til ett abonement som er ansvarlig for hva linja blir brukt til. om man har et åpent nett(trådløst) og noen missbruker det er det ditt problem. Det er slik jeg har forstått det hvertfall!

Neida, slett ikke. Straffeansvaret er ikke objektivt. Synes jeg ser for meg en slik situasjon i en rettsak: "Ærede dommer, vi aner ikke hvem som har gjennomført dette datainnbruddet, men det er tiltaltes router som er brukt, så da er det hans problem. Case closed."

 

Det er akkurat som hvis du låner en bil og blir knipset i en fotoboks i alt for høy hastighet. Da er det du som skal straffes for dette, ikke eieren av bilen. At politiet har bilder av bilen m/registreringsnummer er derfor uvesentlig så lenge de ikke har et identifiserbart bilde av sjåføren.

nei, ikke helt, hvis du har et åpent nett blir som om du setter døra på bilen åpen med nøklene i også ber du om ny bil hvis den blir stjålet. det går jo ikke ann.. :no:

 

man låser bilen, stenger nettverket, låser sykkelen osv.. hvis man da ikke stoler på absolutt alle som befinner seg i nærheten og kan komme til å befinne seg i nærheten

Som sagt, selv om du låner bort bilen til en helt edru kamerat, og vedkommende blir tatt av politiet for brudd på trafikkreglene, eller noe annet for den saks skyld, så er ikke du ansvarlig for dette. Din sammenligning med å få bilen stjålet for deretter å be om å få en ny er jo fullstendig bomskudd, og jeg kan ærlig talt ikke med beste evne se hvordan det er relevant her :D

 

Videre er ikke uvitenhet rundt sikring av trådløse nett grunnlag for noe straffeansvar, såvidt jeg vet. Den dagen dette blir kriminelt tror jeg politiet vil få hendene fulle, for å si det sånn!

Lenke til kommentar

Tviler sterkt på at noen kan dømmes på grunnlag av en ip-addresse alene. Særlig hvis du kan sannsynliggjøre at gud-og-hvermann har hatt enkel tilgang til din ip-addresse via et usikret nett.

 

Derimot vil en ip-addresse kunne være godt nok grunnlag for å iverksette etterforskning og beslaglegge utstyr for nærmere granskning. Så hvis det finnes noe snusk på maskinen din kan du få problemer. Er du heldig får du tilbake pcen om et halvt års tid...

Lenke til kommentar
men du er ikke ansvarlig om han som stjal bilen kjørte over 16 gamle damer...

selvfølgelig ikke, men man burde ha temmelig dårlig samvittighet når man ved å gjøre noe som faktisk ikke tar nevneverdig med tid kunne unngått det hele. Min personlige mening er man burde straffes for uaktsomhet i et slikt tilfelle, dvs med bilen. Ang det tråden handler om vil jeg si at så lenge man har et usikret nett burde den som står på kontrakten til tilknytningen stå ansvarlig for hva linja brukes til.. noen har ansvaret her.. dersom han hadde blitt hacket ville jo situasjonen vært helt annerledes

selv om man burde ha dårlig samvittighet så er man faktisk ikke ansvalig, sånn er det bare... har man et åpent trådløst nettverk er det det samme... du kan ha dårlig samvittighet, men jeg kan ikke se noen god grunn til at han skal være ansvarlig. hvordan skal han kunne dømmes for noe han ikke har gjort?

Lenke til kommentar

Brukeren har ansvar for hva en selv gjør, ikke for hva andre gjør på din linje, når du har åpent nettverk, ja da stiller du det til disposisjon for andre :)

 

"• Det presiseres i forslaget at internettkafeer og andre, f.eks. bibliotek, som bare stiller datautstyr med internettilgang til disposisjon for brukere, ikke derved har noe ansvar i forhold til opphavsretten.

• Den som bare stiller utstyret til rådighet anses ikke selv å gjøre åndsverk som brukerne henter opp tilgjengelig for allmennheten

"

 

Her er Link

 

 

Det betyr at hvis du har en hub hjemme som personer kan laste musikk og filmer opp og ned fra, har du intet ansvar!

Du stiller utstyret til rådighet, men du har intet ansvar for det evt. personer laster opp og ned!

 

" Hentet fra KalleKanin sitt inlegg ;) "

 

 

Konklusjon:

Finner ikke politiet logger på din pc, og beviser at du satt der til det tidspunktet, kan du bare be dem latsabbene av noen slasker ryke til blokksberg.

Endret av Morpheus-
Lenke til kommentar
Tviler sterkt på at noen kan dømmes på grunnlag av en ip-addresse alene. Særlig hvis du kan sannsynliggjøre at gud-og-hvermann har hatt enkel tilgang til din ip-addresse via et usikret nett.

 

Derimot vil en ip-addresse kunne være godt nok grunnlag for å iverksette etterforskning og beslaglegge utstyr for nærmere granskning. Så hvis det finnes noe snusk på maskinen din kan du få problemer. Er du heldig får du tilbake pcen om et halvt års tid...

er nok for etterforskning ja... men ikke for å dømmes ja... seff lit kjipt å mise utstyret ja

Lenke til kommentar
takk får mange svar hadde isdn i dette tidsrommet

med tråødløst nettverk eller? hvordan var nettet ditt organisert?

Trådløst med isdn? Er det mulig altså? Hmm nå lærte jeg noe nytt gitt.

Lett, ISDN kort -> Deling av internett i windows -> Nettverkskort -> trådløs router.

 

Eller ISDN router på trådløst nettverk ?

 

Mulighetene er mange...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579

Jaja, jeg ble også anmeldt av en hamprøykende tosk, fordi jeg offentliggjorde et WHOIS-oppslag som viste hvem som eide et nettsted som forherlighet import av narkotika.

 

Men, det er fint å kunne loven, og minne folk på sitatretten, iflg. forvaltningsloven, så faller saken ut i intet :)

Lenke til kommentar
selfølgelig vil politiet komme til han da ja, men så fort han sier at det ikke var han har politiet et problem, de kan da ikke bevise at det var han som gjorde det og derfor kan han heller ikke dømmes, eieren av utstyret er ikke ansvarlig for hva andre gjør med det.....

Noen ganger så lurer jeg på folk ass....

 

Tror du virkelig at dette er scenariet?

 

<Synder> - Jeg har ikke gjort det

<Politiet> - OK - da tok vi visst feil da! Beklager forstyrrelsen...

 

Poenget er at hvis saken er så graverende at Politiet faktisk kommer på døra så har de mer enn bare en IP-adresse. MAC adresser, logger, bruksmønster og "tester" er med på a danne grunnlaget for Politiets kundekontakt.

 

<CRUSADER MODE>

Håper Politiet tar knekken på folk som ikke følger spillereglene på nettet...

</CRUSADER MODE>

 

*Tronaldo*

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...