Gå til innhold

Er AGP på vei ut?

Ravn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er AGP-slotten på full fart ut fra hovedkortene? Virker på meg som flere og flere sikter seg inn mot PCI-E. Er det bare jeg som er uoppmerksom eller?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

PCIe skal overta etter AGP ja, og siden PCIe etterhvert begynner å bli godt representert i både skjermkort- og hovedkort-markedet går det nok bare én vei for AGP. Det skal derimot sies at AGP fremdeles er størst og ytelsesforbedringen til PCIe er foreløpig praktisk talt ingen, da AGP 8X langtifra er noen flaskehals - selv ikke i de heftigste systemer med de heftigste skjermkortene som er å oppdrive.

Skrevet
Er AGP-slotten på full fart ut fra hovedkortene? Virker på meg som flere og flere sikter seg inn mot PCI-E. Er det bare jeg som er uoppmerksom eller?

AGP blir vel som alt annet faset ut sakte,men sikkert. For all del AGP kommer til å henge med en god stund til. ;)

Skrevet

Hvis du ser på hvor mange hovedkort og grafikkort det er til AGP så skjønner du at AGP skal kjempe en god stund til. Som allerede er sakt det er ganske liten ytelses forskjell på AGP og PCIe. Det er kun når du setter to PCIe I SLI at AGP blir satt i skyggen, men det kommer til å være flere måneder til SLI blir vært det det er. Du kan nok ta det helt med ro for det kommer til å ta år før AGP forsvinner...

Skrevet (endret)

Jeg tror nok at AGP kommer til å forsvinne ganske fort, i vertfall Når det gjelder high-end skjermkort av kommende serier. Da de fleste med skjønn & brukbar lommebok kjøper Nforce4/pci-e for tiden. Men jeg tror nok at low-end skjermkort kommer vi nok til å ha en del år til.

Endret av eln
Skrevet
Hvis jeg skulle kjøpt ny PC nå, hadde det nok blitt med PCI-e. Det er vel dobbelt så raskt som AGP?

PCI-e er ikke dobbelt så raskt som AGP, men har potentiale til å bli det hvis det kommer skjermkort som kan bruke hele båndbredden til PCI-e. Jeg tviler på at det skjer før neste versjon av PCI-e kommer som er enda raskere.

Skrevet (endret)

Ja, AGP er på vei ut. Solgte mitt "gamle" Radeon 9800 Pro AGP idag. Venter inn et nytt Socket 939 nForce 4 Ultra basert hovedkort med PCIe på onsdag...

Endret av DragonXP
Skrevet
Hvis jeg skulle kjøpt ny PC nå, hadde det nok blitt med PCI-e. Det er vel dobbelt så raskt som AGP?

Teoretisk båndbredde ja, men i praksis (les: spill, 3D-programmer osv) er forskjellen så godt som ikke-eksisterende. (som regel mindre enn feilmarkginene)

Skrevet
Jeg trur ikke AGP kommer til og gå ut av markedet før on noen år! :D:yes:

Du får fremdelse kjøpt PCI skjermkort, så AGP kommer nok til å finnes i framtiden også. Men fokus og nyskapningen kommer til

å skje på PICexpress plattformen!

Skrevet
Jeg trur ikke AGP kommer til og gå ut av markedet før on noen år! :D  :yes:

Du får fremdelse kjøpt PCI skjermkort, så AGP kommer nok til å finnes i framtiden også. Men fokus og nyskapningen kommer til

Jo, men pci-skjermkort tror jeg faktisk kan vare vel så lenge som AGP sånn som det er i dag, jeg ser mindre grunn til å støtte AGP i fremtiden enn det er til å støtte PCI nå, faktisk ser jeg mindre grunn til å støtte agp i framtiden enn til å støtte PCI (for skjermkort).

AtW

Skrevet

Jo, men pci-skjermkort tror jeg faktisk kan vare vel så lenge som AGP sånn som det er i dag, jeg ser mindre grunn til å støtte AGP i fremtiden enn det er til å støtte PCI nå, faktisk ser jeg mindre grunn til å støtte agp i framtiden enn til å støtte PCI (for skjermkort).

AtW

Riktig, tror ikke AGP kommer til å leve så lenge som PCI har gjort/kommer til å gjøre. PCI-kortene blir brukt når du skal ha flere skjermkort i en maskin.

Skrevet (endret)

Har vel allerede nå sett tendenser til at PICexpress kortene selges billigere enn AGP versjonene. Tror prisforskjellen kommer til å bli større etterhvert som salget av PICexpress kort øker.

Endret av Sigurd2
Skrevet

AtW

Joda, er nok ganske enig i det.

Tviler på at HK produsentene kommer til å slepe med seg AGP porten hvis de kan slippe!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...