Gå til innhold

Angrefrist på alt?


Anbefalte innlegg

@CrZy_T

 

Grunnen til at høy hz er viktig på crt skjermer er ikke bare flimring ;)

Det er også for å få mer fps. Ja, lcd er flimmerfritt, men de kjører vanligvis ikke mer enn f.eks 60hz som gjør at det ikke blir mer enn 60fps i spill. Så selv om lcd skjermen viser et flimmerfritt bilde så blir ikke selve spillet hakkfritt.

På en vanlig film er det 24 bilder i sekundet. Hakker dette? Øyet har visse begrensninger på hvor fort det klarer å oppfatte endringer..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
@CrZy_T

 

Grunnen til at høy hz er viktig på crt skjermer er ikke bare flimring ;)

Det er også for å få mer fps. Ja, lcd er flimmerfritt, men de kjører vanligvis ikke mer enn f.eks 60hz som gjør at det ikke blir mer enn 60fps i spill. Så selv om lcd skjermen viser et flimmerfritt bilde så blir ikke selve spillet hakkfritt.

Sorry, men dette er helt feil. Min 20" LCD skjerm takler ikke mer enn 60 MHz, men jeg får likevel 125 fps på de fleste spill jeg kjører. Det at du ikke får mer enn 60 fps er noe NVidia greier mener jeg å huske.

Lenke til kommentar
@CrZy_T

 

Grunnen til at høy hz er viktig på crt skjermer er ikke bare flimring ;)

Det er også for å få mer fps. Ja, lcd er flimmerfritt, men de kjører vanligvis ikke mer enn f.eks 60hz som gjør at det ikke blir mer enn 60fps i spill. Så selv om lcd skjermen viser et flimmerfritt bilde så blir ikke selve spillet hakkfritt.

Sorry, men dette er helt feil. Min 20" LCD skjerm takler ikke mer enn 60 MHz, men jeg får likevel 125 fps på de fleste spill jeg kjører. Det at du ikke får mer enn 60 fps er noe NVidia greier mener jeg å huske.

Det hjelper lite at skjermkortet pøser på med 200fps når skjermen bare oppdaterer bildet 60 ganger i sekundet...

 

Du får aldri mer FPS enn refresh rate på skjermen...

 

Derfor man har Vertical Sync <3

Lenke til kommentar

Vi må lære oss å skille mellom FPS, antall bilder rendert av grafikkortet i sekundet, og oppdateringsfrekvensen på skjermbildet.

 

Samme konklusjon kunne jo også gjelde CRT skjermer.....

 

"siden CRT'en min ikke fikser mer enn hundre Hz, hva skal jeg med et skjermkort som klarer 200 fps...?"

 

... og tror dere NRK sender 100 bilder i sekundet på en 100Hz TV?

 

Dødfødt diskusjon!

Lenke til kommentar

Angrerett gjelder for alle varer kjøpt på nettet.

Inkl postordre, telefonsalg.

 

Grensen på kr 300 gjelder kun for ting kjøpt på gata, dørsalg, messer og lign. Dvs ikke i butikk og ikke på nett.

 

14 dagers frist. Gjelder uansett og alltid. Den kan ikke reduseres kun forlenges av forhandleren. Problem kan oppstå dersom tingen ligger pakket inn eller forseglet. Brutt forsegling medfører at angreretten kan falle bort. Men da må dette også fremgå av informasjon fra selgeren. Dersom selgeren ikke opplyser om dette (regler om brutt forseglingen) gjelder angreretten fullt ut.

 

Formålet med dette er at du skal beskyttes mot impulskjøp, og egentlig ikke noe annet.

Må ikke forveksles med feks Elkjøps 30dagers regel som blir helt unik i sammenligning.

Lenke til kommentar

Ifølge Forbrukerrådet gjelder angreretten også hvis varen er testet - du har krav på full betaling ifølge deres jurister. Men jeg vet at i hvertfall om en webshop sier at angreretten ikke gjelder på feks skjermkort hvis det er "brukt". Men det er bare tull, henvis til Angrerettloven. Ikke la dem lure deg!

Lenke til kommentar
Ja, det går jeg da ut ifra. Angreretten gjelder vel alle varer som du har kjøpt på nettet.

 

Litt OT, men hvorfor vil du bytte inn en så herlig skjerm som Nec 1770NX er?

fordi jeg rett og slett ikke jeg takler forskjellen fra å kjøre 100 hz i WIndows til 60hz (vet det ikke kan sammenlignes), men for meg går det ikke "smooth" nok :p og jeg spiller mye CS, og det likte jeg heller lite.. :/ Men ellers funker den topp til det meste, og alle andre spill!

Takler den ikke mer enn 60hz i cs da? Er det ikke bare å bruke en refreshrate fix?

joda, men ikke lenger enn til 75, noe som heller ikke er å skryte av syns jeg...

Hva er problemet? Grunnen til at hz er viktig på CRT-skjermer er pga flimring, LCD-skjermer har ikke den flimringen pga den ikke er bygd opp av bilderør.

Det som er viktig på ein LCD skjermer antall ms.

 

Ta f.eks 12 ms, som er meget bra på ein lcd skjerm.

 

1/0,012 = 83,3333 bilder pr sekund kan den oppdatere.

Når ein bra CRT har over 100 hz så skjønner du kvifor noken ikkje liker LCD skjermer.

Augene på folk er forskjellige.

Ein ting er det du ser på skjermen, ein anna ting er det du føler. Om du ikkje har spelt litt så skjønner du ikkje kva gamere snakker om.

 

 

Og for og ta skrekk eksempelet... 25 ms

 

1/0,025 = 40, altså ein 25 ms skjerm kan maks vise 40 bilder pr sekund.

Det er jo ikkje noke problem om man kun bruker skjermen til word etc...

Lenke til kommentar
Ifølge Forbrukerrådet gjelder angreretten også hvis varen er testet - du har krav på full betaling ifølge deres jurister. Men jeg vet at i hvertfall om en webshop sier at angreretten ikke gjelder på feks skjermkort hvis det er "brukt". Men det er bare tull, henvis til Angrerettloven. Ikke la dem lure deg!

Dette var vel ikke helt riktig kanskje.

Lenke til kommentar
@CrZy_T

 

Grunnen til at høy hz er viktig på crt skjermer er ikke bare flimring ;)

Det er også for å få mer fps. Ja, lcd er flimmerfritt, men de kjører vanligvis ikke mer enn f.eks 60hz som gjør at det ikke blir mer enn 60fps i spill. Så selv om lcd skjermen viser et flimmerfritt bilde så blir ikke selve spillet hakkfritt.

På en vanlig film er det 24 bilder i sekundet. Hakker dette? Øyet har visse begrensninger på hvor fort det klarer å oppfatte endringer..

Ikke kom med det argumentet, nei, øyet har faktisk ingen beviste begrensinger, under rette forhold vil vi antakelig kunne opfatte en frame som er nærme uendelig kort. 24 fps på film ser adekvat ut pga motionblur, man bytter detaljer mot oppfattet jevnhet. Det betyr ikke at øyet har noen "maksgrense" på noe i nærheten av 24 fps.

 

AtW

Lenke til kommentar
Vi må lære oss å skille mellom FPS, antall bilder rendert av grafikkortet i sekundet, og oppdateringsfrekvensen på skjermbildet.

 

Samme konklusjon kunne jo også gjelde CRT skjermer.....

 

"siden CRT'en min ikke fikser mer enn hundre Hz, hva skal jeg med et skjermkort som klarer 200 fps...?"

 

... og tror dere NRK sender 100 bilder i sekundet på en 100Hz TV?

 

Dødfødt diskusjon!

Men sålenge skjermbildet ikke blir oppdatert, og motoren ikke baserer seg på frameraten for å regne ut noe, så er det faktisk ikke vits å ha høyere fps enn Hz. Den laveste av de to vil jo være begrensingen. Hjelper ikke om skjermkortet oppdaterer seg 200 ganger i sekundet, om det bare blir sendt ett nytt bilde til skjerm 100 ganger i sekundet. (for enkelhets skyld ser jeg bort i fra tearing og slikt, da dette enderer denne betraktningen noe, men du skjønner sikkert poenget).

 

AtW

Lenke til kommentar

Etter angrefristloven har man rett til å teste varen, inspisere varen osv siden det (av naturlige årsaker) er umulig å gjøre gjennom TCP/IP ;-) Hvis du derimot har brukt varen som om den var din egen (moddet den, kjørt den hardt som fy, overklokka dritten ut av den, brukt den kontinuerlig i 13,9 dager osv) så tapes angreretten. Kravet for at angrefristen skal være gyldig er at varen kan leveres tilbake i tilnærmet samme stand og mengde som den var når du fikk den. Esken skal ikke være revet i filler, kort skal ikke være bøyd og herpa ol. Normal pen og forsiktig bruk er lov...

 

Software, DVD, CDer ol. er det litt anderledes med. Her kan ikke forseglingen være brutt.

Lenke til kommentar
Software, DVD, CDer ol. er det litt anderledes med. Her kan ikke forseglingen være brutt.

Etter loven kan den faktisk være det, om det ikke er informert om at angreretten bortfaller på selve forseglingen.

Det betyr da at en setning som "angreretten bortfaller ved brutt forsegling" f.eks. på kassalapp, faktura, pakkseddel etc. ikke tilfredsstiller lovens krav... :tease:

Lenke til kommentar
Gjelder angrefristen også på varer som er kjøpt brukt?

Forbrukerkjøpsloven gjelder ikke varer som er kjøpt fra private. Den loven gjelder kun varer som er kjøpt av private fra bedrifter og organisasjoner.

 

Jeg vet ikke hvilke andre lover som gjelder slike kjøp men tviler på at det er noen "angrefrist" på kjøp fra private.

Lenke til kommentar
Gjelder angrefristen også på varer som er kjøpt brukt?

Forbrukerkjøpsloven gjelder ikke varer som er kjøpt fra private. Den loven gjelder kun varer som er kjøpt av private fra bedrifter og organisasjoner.

 

Jeg vet ikke hvilke andre lover som gjelder slike kjøp men tviler på at det er noen "angrefrist" på kjøp fra private.

Men det betyr at angrefristen gjelder på bruktkjøp fra bedrifter som selger brukt utstyr?

Lenke til kommentar
Gjelder angrefristen også på varer som er kjøpt brukt?

Forbrukerkjøpsloven gjelder ikke varer som er kjøpt fra private. Den loven gjelder kun varer som er kjøpt av private fra bedrifter og organisasjoner.

 

Jeg vet ikke hvilke andre lover som gjelder slike kjøp men tviler på at det er noen "angrefrist" på kjøp fra private.

Men det betyr at angrefristen gjelder på bruktkjøp fra bedrifter som selger brukt utstyr?

Ja, den gjelder f.eks lagersalget hos PSdata og demosalget hos komplett.

Lenke til kommentar
Det betyr da at en setning som "angreretten bortfaller ved brutt forsegling" f.eks. på kassalapp, faktura, pakkseddel etc. ikke tilfredsstiller lovens krav... :tease:

Riktig. Da oppererer loven med frister på hhv 3 mnd og 1 år.

 

Det bli mye teoretiske problemstillinger her, og derfor veldig vanskelig å svare konkret på. Det som imidlertid er viktig er å huske på at det er loven som regulerer dette her. Hva vi synes og hva enkelte mener er ikke nødvendighvis det samme. Det som er lurt er å forhøre seg hos selgeren før kjøpet, om de har noen begrensninger. Synes enkelte her strekker den litt langt i forhold til hva man engentlig har krav på. Samtidig er det flere butiker som strekker seg lenbger enn det loven sier at de må, og det skaper usikkerhet selv om det er veldig positivt.

Lenke til kommentar

Enig i det, det er ikke noe poeng i å strekke strikken så langt man kan, men hvis man har behandlet varen pent og ikke herpa, kun testa i en kort tid, så skulle det ikke være noe problem (etter loven) å få igjen penga hvis man ikke er fornøyd med det man har kjøpt som privat fra et firma.

Lenke til kommentar
Gjelder angrefristen også på varer som er kjøpt brukt?

Forbrukerkjøpsloven gjelder ikke varer som er kjøpt fra private. Den loven gjelder kun varer som er kjøpt av private fra bedrifter og organisasjoner.

 

Jeg vet ikke hvilke andre lover som gjelder slike kjøp men tviler på at det er noen "angrefrist" på kjøp fra private.

Men det betyr at angrefristen gjelder på bruktkjøp fra bedrifter som selger brukt utstyr?

Ja, den gjelder f.eks lagersalget hos PSdata og demosalget hos komplett.

Angreretten står det ingenting om i forbrukerkjøpsloven. Den er i sin helt egen lov, angrerettloven.

 

http://www.lovdata.no/all/nl-20001221-105.html

 

EDIT: Om dere lurer på hva loven dekker, så les den! Den er faktisk ganske enkel og grei å forstå :).

Endret av Alastor
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Ifølge Forbrukerrådet gjelder angreretten også hvis varen er testet - du har krav på full betaling ifølge deres jurister. Men jeg vet at i hvertfall om en webshop sier at angreretten ikke gjelder på feks skjermkort hvis det er "brukt". Men det er bare tull, henvis til Angrerettloven. Ikke la dem lure deg!

Dette var vel ikke helt riktig kanskje.

Og begrunnelsen er... ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...