Gå til innhold

Overivrige moderatorer mht stenging av tråder


Anbefalte innlegg

Jeg må si jeg synes en del av moderatorene (og jeg nevner ikke navn) her i forumet er en smule overivrige mht å stenge tråder pga dårlig navn, feilposting og andre fillegrunner. Jeg synes man fortrinnsvis bør fikse slike småting, heller enn å stoppe en ellers interessant diskusjon som evt måtte være i gang. Nå kan det selvsagt hende at dette er en diskusjon HW.no finner lite ønskelig i sitt forum, men da bør man være ærlig med det, og ikke stenge tråden under andre påskudd. HW.nos troverdighet har fått mer enn nok skudd for baugen i det siste om ikke dette skulle vise seg å bli enda ett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

QUOTE (Aetius @ 11/02/2005 : 12:14)
Jeg må si jeg synes en del av moderatorene (og jeg nevner ikke navn) her i forumet er en smule overivrige mht å stenge tråder pga dårlig navn, feilposting og andre fillegrunner. Jeg synes man fortrinnsvis bør fikse slike småting, heller enn å stoppe en ellers interessant diskusjon som evt måtte være i gang. Nå kan det selvsagt hende at dette er en diskusjon HW.no finner lite ønskelig i sitt forum, men da bør man være ærlig med det, og ikke stenge tråden under andre påskudd. HW.nos troverdighet har fått mer enn nok skudd for baugen i det siste om ikke dette skulle vise seg å bli enda ett.

Om du kan komme med noen eksempler på slik unødvendig stenging?

 

Synes selv at moderatorene her gjør en ypperlig jobb. De postene som har klare brudd på retningslinjene bør stenges. Noe de også heldigvis blir :)

 

Dersom vi ønsker ett seriøst og ryddig forum er vi avhengige av at moderatorne stenger de trådene som bryter rettningslinjene. Det er dessuten klart at ingen er feilfrie. Ikke engang moderatorne her på forumet. Så det kan hende du sikter til en feil der en mod har misforstått, eller lignende.

 

Syns ikke moderatorne her har lagt seg til en vane å stenge tråder som ikke bør stenges!

Endret av OterOter
Lenke til kommentar

QUOTE (OterOter @ 11/02/2005 : 12:19)
Om du kan komme med noen eksempler på slik unødvendig stenging?

Jeg har irritert meg over dette tidligere, en gang i blant, men det som fikk meg til å starte denne tråden nå, var denne diskusjonen. Grundig feilpostet, og en ikke helt god emnetittel, men jeg synes diskusjonen var såvidt interessant at jeg synes det hadde vært mer på sin plass å fikse problemene, fremfor å stenge hele tråden.

 

Jeg kan ikke unngå å undres på om tråden ble stengt ikke fordi det var en rekke småfeil ved den, men fordi diskusjonen gikk omkring kopiering og fildeling, noe HW.no er i min oppfatning notorisk overfølsomme ovenfor. Jeg har selvsagt forståelse for at et forum av denne typen må holde seg på rett side av loven, men jeg synes man her går over streken (dersom det stemmer at det var dette som var den egentlige grunnen, da).

 

Ellers vil jeg bare påpeke at det at det denne gang var psilocybe som stengte tråden, ikke betyr at jeg har noe bestemt imot ham, verken som person, forumbruker eller moderator. Det bare var nå engang han som stengte den aktuelle tråden, ok?

 

EDIT: Her er en tråd med feil i tittelen, som har blitt taklet på en bedre måte av moderator.

Endret av Aetius
Lenke til kommentar

QUOTE (Aetius @ 11/02/2005 : 13:33)
Jeg har irritert meg over dette tidligere, en gang i blant, men det som fikk meg til å starte denne tråden nå, var denne diskusjonen. Grundig feilpostet, og en ikke helt god emnetittel, men jeg synes diskusjonen var såvidt interessant at jeg synes det hadde vært mer på sin plass å fikse problemene, fremfor å stenge hele tråden.

Jeg kan ikke unngå å undres på om tråden ble stengt ikke fordi det var en rekke småfeil ved den, men fordi diskusjonen gikk omkring kopiering og fildeling, noe HW.no er i min oppfatning notorisk overfølsomme ovenfor. Jeg har selvsagt forståelse for at et forum av denne typen må holde seg på rett side av loven, men jeg synes man her går over streken (dersom det stemmer at det var dette som var den egentlige grunnen, da).

Tråden ble stengt på grunn av emnetittelen, ikke noe annet. Trådstarter laget tidligere en tråd som het "Ny åndsverkslov :(". Denne ble stengt da den bryter med tre-ords-regelen. Når trådstarter så lager en ny tråd som heter "Ny åndsverkslov hvor fort blir denne stengt da", så ser jeg på dette som en provokasjon og en likegyldighet ovenfor retningslinjene.

 

For øvrig finnes det en godt etablert tråd om dette.

Lenke til kommentar

Vel, for det første synes jeg ikke treordsregelen bør håndheves riktig SÅ strengt. Ikke bare er norsk et språk der flere ord ofte blir satt sammen til ett enkelt, men en del emnetitler ER faktisk mer enn nok beskrivende med bare ett eller to ord, slik som f,eks "Ny åndsverkslov". For det andre så kan jeg være enig at det var dumt av trådstarter å legge ut en annet innlegg med samme emne og med tittelen du nevner, men jeg må også si jeg synes begge disse emnene har blitt håndtert feil, slik jeg argumenterer for ovenfor. De burde ikke blitt slettet, men heller fått endret tittel. Slik det har blitt nå, hindres kontinuiteten i diskusjonen tilk fordel for en liten fillefeil. Med andre ord er kuren verre enn sykdommen.

 

(Diskusjonen det dreier seg om er i tillegg både svært viktig og i høyeste grad aktuell - man kan jo spørre seg om hvorfor ikke HW.no ikke har tatt tak i denne saken selv)

Lenke til kommentar

QUOTE (Aetius @ 11/02/2005 : 14:03)
(Diskusjonen det dreier seg om er i tillegg både svært viktig og i høyeste grad aktuell - man kan jo spørre seg om hvorfor ikke HW.no ikke har tatt tak i denne saken selv)

Sannsynligvis fordi saken har veldig lite med hardware å gjøre, og passet derfor bedre på programmer.no. De har en artikkeler om det her:

 

http://programmer.no/art.php?artikkelid=13481

http://programmer.no/art.php?artikkelid=13517

 

Angående stenging av tråden du nevnte er det vel klart nok hvilke regler som brytes. Det kan ikke være sååå vanskelig for trådstarter av den stengte tråden å lage en tråd med bedre topic, når han faktisk hadde 2 forsøk.

Lenke til kommentar

QUOTE
Vi har hatt ørti (om ikke flere) diskusjoner om tre-ords-regelen i denne kategorien. Les gjennom en del av de eldre trådene, så ser du argumentene for at denne regelen håndheves konsekvent.

 

Nuvel, mulig det, men det var ikke først og fremt det min kritikk gikk på heller. Noen kommentarer til resten av det jeg hadde å si? Vil gjerne høre fra andre brukere og andre moderatorer også.

 

EDIT: La til quote, siden det kom et innlegg innimellom.

Endret av Aetius
Lenke til kommentar

QUOTE (arehei @ 11/02/2005 : 13:24)
Angående stenging av tråden du nevnte er det vel klart nok hvilke regler som brytes. Det kan ikke være sååå vanskelig for trådstarter av den stengte tråden å lage en tråd med bedre topic, når han faktisk hadde 2 forsøk.

Leste du i det hele tatt innleggene mine?

 

Jeg skriver jo akkurat det du sier her, bortsett fra at jeg synes avbruddet i diskusjonen pga stenging var unødvendig, når det hadde vært like enkelt for en moderator å rette opp i problemet ved å endre tittel på innlegget, som ved å stenge tråden.

Lenke til kommentar

QUOTE (Aetius @ 11/02/2005 : 14:25)
Noen kommentarer til resten av det jeg hadde å si? Vil gjerne høre fra andre brukere og andre moderatorer også.

Akkurat den tråden du linket til var etter min mening 100% riktig å stenge. Når du lager en tråd som blir stengt pga emnefeltet bør du ta dette til etterretning og lage et bedre emnefelt neste gang. Når du i stedet velger å lage et nytt emnefelt som skriker "jeg vet at dette strider mot retningslinjene, men det driter jeg i" virker det mest som en provokasjon, som som psilocybe sier.

 

Men kom gjerne med flere eksempler.

Endret av Rikky
Lenke til kommentar

1) Emnefelt som ikke har 3 ord stenges

2) Dårlige emnefelt stenges eller fikses på, noen stenges for at brukeren skal lære å skrive et bedre emnefelt til neste gang. Skriv et bra emnefelt og tråden blir ikke stengt.

 

QUOTE

Jeg har irritert meg over dette tidligere, en gang i blant, men det som fikk meg til å starte denne tråden nå, var denne diskusjonen. Grundig feilpostet, og en ikke helt god emnetittel, men jeg synes diskusjonen var såvidt interessant at jeg synes det hadde vært mer på sin plass å fikse problemene, fremfor å stenge hele tråden.

Et hellers dårlig emnefelt, hvor lenge tar før tråden blir stengt har ingenting med saken å gjøre.

 

QUOTE

Jeg kan ikke unngå å undres på om tråden ble stengt ikke fordi det var en rekke småfeil ved den, men fordi diskusjonen gikk omkring kopiering og fildeling, noe HW.no er i min oppfatning notorisk overfølsomme ovenfor. Jeg har selvsagt forståelse for at et forum av denne typen må holde seg på rett side av loven, men jeg synes man her går over streken (dersom det stemmer at det var dette som var den egentlige grunnen, da).

Vi har satt linjen og skrevet retningslinjene, du trenger ikke å bruke forumet hvis du ikke er enig i hvordan ting fungerer her.

 

 

QUOTE

Vel, for det første synes jeg ikke treordsregelen bør håndheves riktig SÅ strengt. Ikke bare er norsk et språk der flere ord ofte blir satt sammen til ett enkelt, men en del emnetitler ER faktisk mer enn nok beskrivende med bare ett eller to ord, slik som f,eks "Ny åndsverkslov". For det andre så kan jeg være enig at det var dumt av trådstarter å legge ut en annet innlegg med samme emne og med tittelen du nevner, men jeg må også si jeg synes begge disse emnene har blitt håndtert feil, slik jeg argumenterer for ovenfor. De burde ikke blitt slettet, men heller fått endret tittel. Slik det har blitt nå, hindres kontinuiteten i diskusjonen tilk fordel for en liten fillefeil. Med andre ord er kuren verre enn sykdommen.

 

Et hvert forsøk på å omgå tre-ords-regelen på forumet vil også bli slått kraftig ned på. Sånt er det og sånt kommer det til å bli, det har vi ørten tråder om allerede og enda en tråd om det trenger vi ikke.

Lenke til kommentar

QUOTE (Ueland @ 11/02/2005 : 13:42)
Vi har satt linjen og skrevet retningslinjene, du trenger ikke å bruke forumet hvis du ikke er enig i hvordan ting fungerer her.

Ærlig talt! Det må da faen meg være mulig å få komme med innspill uten å få sånt slengt etter seg! Jeg trodde det var slikt man hadde "tilbakemeldinger"-delen av forumet for jeg? Eller er det blitt slik at HW.no nå bare vil ha GODE tilbakemeldinger, men helst ikke vil vite om det når en bruker ikke er enig i noe? Jeg håper da virkelig ikke det!

 

QUOTE

Et hvert forsøk på å omgå tre-ords-regelen på forumet vil også bli slått kraftig ned på. Sånt er det og sånt kommer det til å bli, det har vi ørten tråder om allerede og enda en tråd om det trenger vi ikke.

 

Ellers var dette en generell tilbakemelding om at jeg synes moderatorne er en smule for hardhendte med å stenge tråder når andre løsninger kanskje hadde vært bedre. Dette har ALDRI vært en tråd om treordsregelen som sådan, og i den grad det har vært tatt opp, har det vært et sidespor.

 

EDIT: Skirveleifer.

Endret av Aetius
Lenke til kommentar

QUOTE (Aetius @ 11/02/2005 : 14:49)
QUOTE (Ueland @ 11/02/2005 : 13:42)
Vi har satt linjen og skrevet retningslinjene, du trenger ikke å bruke forumet hvis du ikke er enig i hvordan ting fungerer her.

Ærlig talt! Det må da faen meg være mulig å få komme med innspill uten å få sånt slengt etter seg! Jeg trodde det var slikt man hadde "tilbakemeldinger"-delen av forumet for jeg? Eller er det blitt slik at HW.no nå bare vil ha GODE tilbakemeldinger, men helst ikke vil vite om det når en bruker ikke er enig i noe? Jeg håper da virkelig ikke det!

Vi er alle gjester på forumet. Hvis vi ikke liker vertskapet står vi fritt til å finne et annet vertskap.

Lenke til kommentar

QUOTE (Ueland @ 11/02/2005 : 13:42)
Vi har satt linjen og skrevet retningslinjene, du trenger ikke å bruke forumet hvis du ikke er enig i hvordan ting fungerer her.

 

QUOTE (el-asso)
Vi er alle gjester på forumet.  Hvis vi ikke liker vertskapet står vi fritt til å finne et annet vertskap.

Skal jeg fordtå dette dithen at brukernes tilbakemeldinger ikke lenger er ønsket av HW.no? At HW.no ikke lenger forstår at det er BRUKERNE som gjør forumet til det det er? At dere etter diverse småskandaler i det siste sliter en smule med troverdigheten, og at forumet er siste skanse av denne?

 

Jeg vil gjerne spesifisere at jeg ikke har noe personlig imot verken HW.no, staben eller moderatorene, men jeg MÅ stille spørsmål ved måten dere takler kritikk på.

 

EDIT: Fjernet unødvendig quote.

Endret av Aetius
Lenke til kommentar

QUOTE

Skal jeg fordtå dette dithen at brukernes tilbakemeldinger ikke lenger er ønsket av HW.no?
nei, vi ønsker konstruktive tilbakemeldinger velkommen.

 

QUOTE

At dere etter diverse småskandaler i det siste sliter en smule med troverdigheten, og at forumet er siste skanse av denne?
det er din mening, hva dette i det hele tatt har med saken at emner blir stengt lurer jeg litt på..
Lenke til kommentar

QUOTE (Ueland @ 11/02/2005 : 15:03)
QUOTE

Skal jeg fordtå dette dithen at brukernes tilbakemeldinger ikke lenger er ønsket av HW.no?
nei, vi ønsker konstruktive tilbakemeldinger velkommen.

OKI, hisse meg ned.

 

var ikke originalinnlegget mitt konstruktivt, da? det inneholdt referanse til noe jeg så på som et problem, og mitt forlsag til løsning. Ser ikke helt at det kan oppfattes som noe annet enn konstruktiv kritikk.

 

QUOTE
QUOTE

At dere etter diverse småskandaler i det siste sliter en smule med troverdigheten, og at forumet er siste skanse av denne?
det er din mening, hva dette i det hele tatt har med saken at emner blir stengt lurer jeg litt på..

 

Nei, du har rett. Jeg ble ganske så provosert over det jeg oppfattet som flere meldinger om at dere helst så at folk som kommer med kritikk kunne "drite og dra", og derfor rant sinnet litt over. Beklager dette. Faktum er nå uansett at det er forumet de fleste av brukerne her betrakter som kjernen av HW.no, og dere bør vokte dere vel for å kontrollere det ut av eksistens.

Endret av Aetius
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...