Gå til innhold

Overivrige moderatorer mht stenging av tråder


Anbefalte innlegg

Selvfølgelig er tilbakemeldinger ønsket. En lengre tråd ("Strengere justis på forumet") resulterte i en haug med gode forslag til hva som kunne forbedres.

 

Men, det som i utgangspunktet gjorde at den nevnte tråden ble stengt, er tre-ords-regelen. Denne regelen er en del av retningslinjene som brukere har godkjent, og den har vært gjenstand for flerfoldige diskusjoner. Det går ikke an å være inkonsekvent med denne regelen, og når man er en noenlunde erfaren poster, har man antageligvis sett stengte tråder hvor siste innlegg lyder "Stenges på grunn av brudd på tre-ords-regelen".

 

I og med at du (trådstarter) ikke har nevnt andre tråder hvor moderator har gått helt berserk, har vi da altså bare denne ene tråden å forholde oss til.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg henviste ikke til at du skulle finne deg et annet sted å være, jeg bare innformer om at dem som "hater" oss pga retningslinjene kan finne seg et annet sted og være, var som sagt ikke ment mot deg :wee:

 

QUOTE

Faktum er nå uansett at det er forumet de fleste av brukerne her betrakter som kjernen av HW.no, og dere bør vokte dere vel for å kontrollere det ut av eksistens.
vi kontrollerer det hardt fordi vi ønsker en god kvalitet på innholdet, emner som heter jeg har problemer, poster som sier lol, roflt etc er ikke god kvalitet :)
Lenke til kommentar

QUOTE (uberhunter @ 11/02/2005 : 16:44)
Så enig, tre ords regelen er litt for drøy. Gang på gang har poster i World of Warcraft forumet blitt slettet, bare fordi tittelen hadde mindre enn tre ord. Folk forstod godt hva trådstarter ville bare ved å lese tittelen (som var uten tre ord). Bør ikke stenge alle tråder som har mindre enn tre ord i tittelen...

Det argumentet er oppbrukt og motargumentert mange ganger.

 

De hadde forstått det enda bedre om trådstarter hadde brukt ett sekund ekstra på ett ekstra ord. Kanskje kan det i noen tilfeller gå greit med to ord, men dette er unntak som ikke bør gjøre at reglene forandres. I det generelle vil ofte to ord si for lite.

 

Det var uansett ikke det denne diskusjonen handlet om.

Endret av Pinglebolle
Lenke til kommentar

QUOTE (P-in-P @ 11/02/2005 : 17:55)
"Stenges grunnet meget lite beskrivende emnetittel. Bruk en som beskriver tråden best mulig. Tråden er dessuten avsluttet."

Jaha...

Når en stor prosentandel av trådene her omhandler problemer eller folk som trenger hjelp med noe, sier ikke den tittelen særlig mye. "Ujevn scrolling med MX1000", for eksempel.. mye mer beskrivende.

 

Når du har skrevet "Jeg tror faktisk det hjalp, takk så inderlig mye", kan man nesten regne tråden for "avsluttet".

Lenke til kommentar

Men det er jo overhodet ikke det som er poenget! Poenget er at man burde vært mindre hard på det og dermed bare enkelt og greit ha endret emnetittelen istedet for å stenge hele tråden. Da slipper trådstarter å lage en ny tråd, man slipper løse tråder (no pun intended) i forumet, og det medfører ikke noe ekstra arbeid for moderatorene heller. Jeg har heller INGEN tro på at en bruker som sleiver med emnetittelen lærer noe mer eller raskere av å få innlegget stengt enn han/hun gjør ved å merke at en moderator har endret den til noe bedre - snarere tvert imot! Dette er jo faktisk eksemplet jeg nevnte i første innlegg en god indikasjon på.

 

EDIT: Skirveleifer.

Endret av Aetius
Lenke til kommentar

"Problemet" med kun endring av emnetittel, er at det ikke får nok oppmerksomhet, og noen kan nok fort tenke; "Jaja, da er det jo ikke så farlig, en moderator endrer den jo for meg uansett."

 

Det er utrolig hvor mye mer oppmerksomhet en stengt tråd vil få, og da er det lettere for alle å se at slikt bør man iallefall ikke bruke emnetittelen om man ønsker å holde emnet sitt åpent.

 

Er det nye brukere, er jeg nok en del mildere og endrer emnetittel, legger inn lenke i innlegg og PM til punkter i nettiketten som omhandler dette. Erfarne brukere/brukere med lang fartstid bør ha lært dette.

 

/pC

Lenke til kommentar

QUOTE (Aetius @ 11/02/2005 : 18:44)
Men det er jo overhodet ikke det som er poenget! Poenget er at man burde vært mindre hard på det og dermed bare enkelt og greit ha endret emnetittelen istedet for å stenge hele tråden. Da slipper trådstarter å lage en ny tråd, man slipper løse tråder (no pun intended) i forumet, og det medfører ikke noe ekstra arbeid for moderatorene heller. Jeg har heller INGEN tro på at en bruker som sleiver med emnetittelen lærer noe mer eller raskere av å få innlegget stengt enn han/hun gjør ved å merke at en moderator har endret den til noe bedre - snarere tvert imot! Dette er jo faktisk eksemplet jeg nevnte i første innlegg en god indikasjon på.

EDIT: Skirveleifer.

Nå kommer vi inn på det som tidligere er diskutért opp og ned i mente.

 

http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=358565

http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=366052

http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=368431

http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=363770

 

Tråden du linket til i første innlegg, er ikke en god indikasjon på dette. Selv om én person har vansker med å forholde seg til reglene, betyr det ikke at hele forumet oppfører seg tilsvarende.

Lenke til kommentar

Jeg tar poenget ditt mht stenging av tråder og oppmerksomhet, men jeg synes likevel at det bør unngås dersom det finnes alternativer, av den enkle grunn at det avbryter en diskusjon som allerede er godt i gang.

 

Når det gjelder latskap fra brukernes side, så kan man jo ta i bruk advarsler ved gjentatte forseelser. Skulle ikke være noe problem.

 

Ellers er det tydelig at denne diskusjonen var moden for å bli tatt opp på nytt, for som psilocybe påpekte tidligere i denne tråden, er inkonsekvent moderering ikke ønskelig, men forekommer fra tid til annen.

 

QUOTE (PoleCat @ 11/02/2005 : 17:55)
Er det nye brukere, er jeg nok en del mildere og endrer emnetittel, legger inn lenke i innlegg og PM til punkter i nettiketten som omhandler dette. Erfarne brukere/brukere med lang fartstid bør ha lært dette.

 

I innleggene jeg refererte til i tidligere i denne tråden, hadde trådstarter av tråden som ble stengt under halvparten (ca 150) av postantallet som trådstarter av den som ble taklet på en annen måte (ca 350).

Endret av Aetius
Lenke til kommentar

Det er jo tydelig at en får mer oppmerksomhet ved å stenge tråden, det er jo denne tråden (og ørten andre her) bevis nok på.

 

Polecat har forøvrig formulert seg greit.

Vi har flere måter å forholde oss til dårlig emnefelt på. Vi kan stenge tråden, endre emnefelt eller oppmode om endring (enten i tråde, pm eller begge deler). Hva vi velger avhenger av hvor dårlig emnefeltet er samt en vurdering av hvor erfaren brukeren er. Vi vil også se på hvor godt tråden er kommet igang. I noen kategorier har vi også annonseringer (stickys) som skal leses før posting som også vil ha en innvirkning på resultatet.

 

Vedr. tre-ords-regelen skal denne følges, omgåelser av denne fører til stenging av tråden! Og som nemt, er akkurat dette temaet tatt opp ørten ganger før.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...