Gå til innhold

Hvilke 3 jazzfunk-låter blir mest hørt på din maskin?


OmBot

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei!

Er jazz som kategorien techno der du har "trance" "rave" "drum&bass" og lsikt? Fordi eg hørte på noen jazz sanger da eg var i chicago og det var digg å høre på!! det var ikke sånn glad rocke jazz som de spiller her i norge men (vanskelig å forklare) Det er litt trist og har en del bass. det er ganske rolig type og ingen synger. vet dere ka eg snakker om? eg vet at det ikke er blues.

Lenke til kommentar

Ser ut som det går inflasjon i disse hvilke 3 låter greiene.. Men jeg får kanskje slenge meg på.

Ikke at dette nødvendigvis er noen all time favoritter. men..

Tom Jenkinson - Iambic 5 Poetry

Tortoise - spor 8 på Standards

Clifford Gilberto - Deliver the weird

 

 

 

 

[ Denne Melding var redigert av: A_N_K på 2002-06-20 02:13 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-20 12:38, EivindO skrev:

hei


vet ikke om dette er off topic, men

Xploding Plastix har ivertfall electroniske jazzy funky elementer i sin musikk. Det er steintøft!


Xploding Plastix - Amateur Girlfriends Go Proskirt Agents ->




Mulig at det bare er meg, men tror du Xploding har hørt en del på Amon Tobin (aka Cujo)?

 

[ Denne Melding var redigert av: A_N_K på 2002-06-20 13:40 ]

Lenke til kommentar

Xploding Plastix

- TWO NUTCASES WITH LOTS OF SMALL BOXES AND A TERRIBLE NAME….AWESOME!*

 

”La fantasien løpe løpsk et øyeblikk: Forestill deg store Charlie Mingus plukkende på bassen. Så kommer Gene Krupa inn på trommene – bare med fire armer, og han spiller som han var besatt av en ond ånd. Bak platespillerne lurer Amin Tobin inn alt fra sambarytmer til piano- og blåsersamples. Nå begynner du å nærme deg musikken til Xploding Plastix – osloduoen som burde hatt permanent spillejobb hos Jabba the Hut i Star Wars.” Øyvind Holen, Dagsavisen

 

Xploding Plastix ble startet opp av Hallvard Wennersberg Hagen og Jens Petter Nilsen i 1999. Siden den gang har de gjort seg bemerket med en helt særegen stil. Blandingen av obskure jazz og film-samples, rabiate, frenetiske og rykende ferske beats, en genial melodisk teft, en "anything goes"-mentalitet og ikke så rent lite humor gir deg fortidens lugubre jazzklubb som en nåtidens film noir.

 

Xploding Plastix er et frapperende og friskt rytmeorkester som demonstrerer til fulle samplerens vitalitet som et instrument i seg selv. Her finnes ingen enkle løsninger eller drøye loops; kun presise orkestreringer og spinnvill lirekasserumba fra komponister med sampleren som musikalsk våpen.

 

Xploding Plastix har spilt med Plaid, Jazzanova, Felix da Houscat, Röyksopp, Sternklang, Palace of Pleasure, Aedena Cycle, Jaga Jazzist, DJ Bjørn Torske, franske Rinôçérôse, Illumination – for å nevne noen. De har holdt konserter rundt om i Tyskland, England, Østerrike, og Danmark. Samt deltatt på Quartfestivalen, Nattjazz og Øyafestivalen her hjemme.

 

Amateur Girlfriends Go Proskirt Agents er debutalbumet til Xploding Plastix. Albumet har mottatt knallkritikker fra både norsk og utenlandsk presse. Tittelen reflekterer gruppa i mer enn at den er en lek med ord. Amateur Girlfriends Go Proskirt Agents visualiserer et cinematisk breakbeat inferno ispedd gangster-attityde og italiensk erotikk.

 

Xploding Plastix er:

Jens Petter Nilsen – samplere, trommemaskiner, synther, effektbokser

Hallvard Wennersberg Hagen – samplere, trommemaskiner, synther, effektbokser

Erik Velldal - kontrabass

 

*Sitat fra den engelske musikkavisa NME etter Xploding Plastix’ konsert under In The City-festivalen i Manchester i 2000.

 

Eivind O.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-20 18:09, Hidden skrev:

og de er nok blant artistene som setter Norge på kartet når det gjelder nytenking innen musikken.



Nytenkning? Kanskje i 96 eller noe. Sjekk heller ut Amon Tobin, Clifford Gilberto Rythym Combination etc.

Jeg ville gitt skiva en 4'er forresten.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...