Gå til innhold

Blekkskriver kontra laser?


Anbefalte innlegg

Planlegger å kjøpe meg en skriver, og har forstått at laserskriver er mye bedre enn blekkskriver. Men laserskriver er jo også mye dyrere..Dessuten finnes det en rekke gode blekkskrivere på markedet, som printer vel så bra..I hvert fall opplyser leverandørene at blekkskrivere har Photo-kvalitet

 

Mitt spørsmål er dermed; Må man printe veldig mye før det lønner seg å investere i en lasarskriver?

Endret av Funken
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å gå noe særlig godt svar, så ville det hjelpe om du opplyser hva du skal bruke den til. Skal du skrive ut foto, vil en fotoskriver (blekk) være tingen. Skal du skrive ut litt tekst i svart og farger er en vanlig blekkskriver (siden patroner til fotoblekkskrivere er dyre, iirc) eller rimelig fargelaser tingen (avhengig av utskriftsvolum). Skal du skrive kun svart tekst, så kommer det egentlig an på mengden du skal skrive ut (og hvor mye ad gangen, siden lasere tar litt tid på første side).

Lenke til kommentar

Hvis du ikke har spesielle krav til utskriftene dine, kjøp skriver til 300,- på elkjøp. Den gjør sannsynligvis jobben bra nok en stund, og så hiver du den når den ikke virker lengre.

Hvis du skriver ut sjelden/lite må du være forberedt på at blekkpatronene tørker, de koster ofte 2-300 kr pr stk. Om de må byttes fordi de har tørka inn er det litt sure penger.

Skal du skrive ut foto - kjøp en fotoskriver

 

Men har du pengene til det - kjøp en rimelig fargelaser. Oppvarmingstiden er imo ikke noe stort minus, og pris pr utskrift, samt at utstyret holder "evig", gjør det til et godt kjøp.

Lenke til kommentar

Om du skriver ut masse så ville eg kjøpt ein laserskrivar. Du nevner ikkje farge så det antar eg ikkje er aktuelt. Har hatt 2 laserskrivarar og 5 blekkskrivarar. Skal du skrive ut masse tekst og greier så gå for laser. Blekkskrivar ville eg heller kjøpt om eg skulle skrive ut fargebilder.

 

Laserskrivarar er ikkje så dyre som dei eingang var og er verd pengane meiner eg. Etter ei stund vil forbruket av blekk overstige prisen for laser+sverte.

 

Ein laser bruker like lang tid på å varme opp som ein blekkskrivar bruker på å skrive ut halve dokumentet.

Endret av zeph
Lenke til kommentar

Vi har 2 skrivere hjemme 1 svart/hvitt-laser og en blekkskriver, begge fra HP. Jeg bruker så og så kun laserskriveren av flere årsaker:

 

Sylskarp tekst uansett instilling. På blekkskriveren må jeg velge photo for at teksetn skal være tilnærmet like skarp.

Den er mye raskere til tekstutskrifter, spesielt når man ser på kvalitet/hastighet.

Utskriftene trenger ikke tørketid i tillegg til at de er vannfaste.

Lave driftskostnader; har skrevet ut 2800 sider med den medfølgende tonerkasetten. En ny kasett beregnet på 3000 sider koster ca. kr 700.

 

Et par andre ting.

HP har ikke oppvarmingstid på laserskriverne sine rettet mot konsumentmarkedet.

HP har gratis returordning for brukte tonerkasetter.

 

Om det lønner seg å investere i en laserskriver kommer an på bruken og utskriftsvolumet. Det er for så vidt noe som er mulig å regne ut.

Lenke til kommentar

Takk for bra tilbakemeldinger.

 

Jeg har surfet litt på forumet her og lest en del testet ol. Må si jeg har blitt fristet til å kjøpe en skriver som også printer fotografier. Jeg tar en god del bilder, og det hadde vært gøy å ta utskrifter av disse hjemme.

 

Hvis jeg først skal printe foto, så bør det jo ha en viss kvalitet. Ifølge tips på forumet her er visst Canon 4000IP en god allrounder. Noen som har erfaring med denne?

 

Og hvor lang tid bruker egentlig disse patronene på å tørke? Er det sånn at hvis man er borte en måned, så er de tørre?? I så tilfelle bør jeg kanskje droppe fotoskriver, og heller gå for en brukt laser? Vanskelig valg dette her :hmm:

Lenke til kommentar
Jeg så en egen artikkel i ett digitalfoto blad som konkluderte med at en billig fargelaser var mer økonomisk enn en farge blekk...

Har du noen tips, type, produsenter etc?

En billig fargelaser koster rundt 4000,- og kvaliteten på fotoutskrifter kan ikke måle seg med blekkskrivere.

 

Jeg vurderte en fargelaser selv, men endte opp med en Canon IP4000 Pixma til 1600,- Synes denne er meget bra, og relativt billige patroner også. Man kan få mye blekk for mellomlegget opp til en laserskriver.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...