Gå til innhold

Informasjon om betaling i prisguiden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Virker som om dere forsøker å glorifisere denne betalingsordningen for prisguiden, men hvis dere virkelig hadde vært ute etter å servere oss best pris hadde dere tatt langt lavere takster og heller fått med alle aktørene...

1kr pr. klikk til forsiden er faktisk ganske grassale avgifter når den webshopen som har best pris allerede ligger lavt i avanse, og de i tillegg ikke kan regne med salg. Det fremstår ihvertfall ikke om det kun ligger rosenrøde intensjoner bak denne satsen.

Endret av ~inso
Lenke til kommentar

Hei Yno,

 

Jeg vet ikke hvor godt du kjenner til PC bransjen i Norge, men om du tror det er bare å ta 50K fra et allerede stramt budsjett så tar du feil!

 

Mener ikke dette som kritikk mot deg, ikke ta det vondt opp!!! :blush:

 

I Norge har man marginer på rundt 3 ~ 6% - noe har selfølgelig høyere, men melk og brød varer som RAM, CPU, HK etc. ligger med disse marginene. Tenk hvor mye man sitter igjen med når det er snakk om returer!!!

 

Som du skjønner da, hver krone teller og da er lysten for å betale ennå mer ut ikke alltid like tilstede! Hadde vi hatt en like vellfylt kasse som Komplett ASA så skulle vi ikke ha tenkt to ganger før vi sa ja, men vi er ikke der riktig ennå ;)

 

Med vennlig hilsen,

 

Pyton.no - Salg

Lenke til kommentar

~inso: Som sagt er systemet lagt opp med tanke på at klikkene skal gå direkte til det aktuelle produkt. Disse lenkene er det opp til den enkelte nettbutikk å levere oss sammen med resten av produktinformasjonen i prislistene. Hvorfor Multicom har valgt å ikke gjøre dette vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Tenkte bare å nevne en sak til som sikkert svarer på en del ting noen av dere lurer på:

 

Sett at en butikk får X antall klikk i løpet av et år. Dette fører da til Y salg. Begge disse tallene har den enkelte nettbutikk oversikt over. Det blir da en enkel oppgave for dem å regne ut om de tjener på det eller ikke. Sammenhengen X/Y avhenger da kun om nettbutikken klarer å omgjøre et besøk til et salg. De fleste nettbutikkene har kommet frem til at kostnaden for å få disse klikkene er langt mindre enn fortjenesten på salgene de fører til.

 

Edit: Skrivefeil

Endret av knatten
Lenke til kommentar
Jeg vet ikke hvor godt du kjenner til PC bransjen i Norge, men om du tror det er bare å ta 50K fra et allerede stramt budsjett så tar du feil!

 

Mener ikke dette som kritikk mot deg, ikke ta det vondt opp!!! :blush:

 

I Norge har man marginer på rundt 3 ~ 6% - noe har selfølgelig høyere, men melk og brød varer som RAM, CPU, HK etc. ligger med disse marginene. Tenk hvor mye man sitter igjen med når det er snakk om returer!!!

 

Som du skjønner da, hver krone teller og da er lysten for å betale ennå mer ut ikke alltid like tilstede! Hadde vi hatt en like vellfylt kasse som Komplett ASA så skulle vi ikke ha tenkt to ganger før vi sa ja, men vi er ikke der riktig ennå ;)

Må bare oppklare,

 

jeg er klar over hvordan det fungerer i bransjen, har fulgt med i mange år og har gode erfaringer med både dere og Multicom, som jeg har nevnt tidligere her - og har forsåvidt gode erfaringer med PS, Netshop, Komplett, Itbutikken, databutikken m.fl også ;-)

 

Jeg synes det er synd at HW gjør inngrep i tjenesten som forringer verdien. Når jeg er innom prisguiden, så er det for å finne laveste pris på produkter, og jeg klikker som nevnt i hytt og gevær, så det er _mange_ klikk per kjøp jeg gjør ;-)

Når dere ikke har råd til å være med i prisguiden, så mister tjenesten verdien for meg.

 

Det var mao et varsku til HW jeg ville sende med dette, ikke kritikk til dere, for jeg skjønner som sagt veldig godt problemet deres mtp konkurransen på hardware i norge.

 

mvh

Yngve

Lenke til kommentar

1kr per klikk virker til å være en småråpris å ta.

 

Har liten tro på at alle disse pengene blir brukt på å forbedre prisguiden.

 

Blir vel noe Allà veiavgiften, som også har blitt brukt til mye annet enn vedlikehold/forbedring/osv. av vei.

 

 

Logges det ip og stasj per klikk, eller kan man sette noe på f5 knappen, gå å legge seg, og våkne opp til småbedrifter konkurs?

Lenke til kommentar

Jeg antar at de fleste nett butikker har et markedsførings budsjett, så at de ikke har råd til å være med på Prisguiden synes jeg er litt Bull....

 

Skal man tjene penger, må man bruke penger, og Multicom, dere er vel bakerst i VG/Dagbladet er dere ikke, det er vel ikke gratis det heller?

 

Nå skal ikke jeg forsvare HW for at de tar betalt for Prisguiden, for all idealsimen falt bort sånn jeg ser det, nok en kommers aktør.....

 

Fakta er jo at Prisguiden genererer mye salg pr klikk, dette vet HW å utnytte, og har satt en pris på det, at den da ikke akkurat er en nøytral prisguide stemmer vel også, men slapp av, de kan jo gjøre som Kelkoo gjør, de sorterer de som betaler mest øverst, dvs de sammenligner ikke på pris i utgangspunktet. :)

Lenke til kommentar
slapp av, de kan jo gjøre som Kelkoo gjør, de sorterer de som betaler mest øverst, dvs de sammenligner ikke på pris i utgangspunktet. :)

Nei skrekk og gru! :)

Vær forsiktig med hva du skriver, det var sikkert ikke meningen til HW at det skulle koste noe å ligge på Prisguiden for noen år siden heller. :p

Lenke til kommentar

En mye bedre løsning enn betaling må jo være en rapport funksjon/knapp der man kan trykke på i prisguiden om en butikk ikke har raportert rett lagerstatus eller pris for å lokke til seg kunder, og etter ett x antall raporter fra ett x antall brukere blir gjeldende nettbutikk suspendert fra prisguiden i en viss tid, og evnt en eller flere suspensasjoner fører til utkastelse.

Da kan alle være med, store eller små budsjett, og prisguiden blir mer korrekt!

Lenke til kommentar
1kr per klikk virker til å være en småråpris å ta.

 

Har liten tro på at alle disse pengene blir brukt på å forbedre prisguiden.

 

Logges det ip og stasj per klikk, eller kan man sette noe på f5 knappen, gå å legge seg, og våkne opp til småbedrifter konkurs?

Hei,

 

Vi logger IP-er og korrigerer for "overklikking" (sperre på antall klikk pr IP pr tidsenhet). I den grad vi ser at det fortsatt blir noe feil så retter vi det opp.

 

Når det gjelder hva en får igjen for dette så har jeg følgende kommentarer:

 

Vi har en konverteringsrate på 5-7% målt ved flere ulike nettbutikker av ulik størrelse. Vi har en gjennomsnittlig ordrestørrelse på ca 2600,- inkl mva.

 

Det betyr i praksis at nettbutikkene betaler ca 20,- kroner til oss for et salg på ca 2600,-. I tillegg kommer gjensalg m.m. som ikke måles.

 

Med 50.000 klikk fra oss skal en få ca 2.500 salg, gitt 5% konvertering. Det blir en omsetning på 6.5 millioner med en snittordrestørrelse på 2600,- inkl mva. Om en ikke får butikk ut av det så vet ikke jeg...

 

 

 

Prisguiden er en svært kostbar tjeneste å drive og det er ikke helt unaturlig at butikkene, som til de grader drar nytte av den, er med på å dekke noen av kostnadene.

 

I november 2004 måned ble det lagt inn over 1500 produkter i prisguiden, over 10.000 tekniske spesifikasjoner og nesten 2100 produktbilder. Dette er voldsomt mye mer enn vi tidligere hadde mulighet til å legge inn i prisguiden og det er grunnet klikkpengene fra nettbutikkene.

 

Til informasjon har vi med flere butikker i prisguiden enn noen gang tidligere og de fleste butikkene har vært meget positive til innføringen. Alt i alt mener vi prisguiden vår aldri har vært så god som den er i dag; Flere butikker og langt flere produkter med mye bedre spesifikasjoner enn noen gang før.

 

Når det er sagt så er jeg helt enig med kritikken som har kommet på at vi burde vært flinkere til å si i fra om dette og ikke bare lagt det under "Om prisguiden".

 

 

Mvh,

 

Per Øivind Skard

Daglig Leder

Hardware.no

Lenke til kommentar
En mye bedre løsning enn betaling må jo være en rapport funksjon/knapp der man kan trykke på i prisguiden om en butikk ikke har raportert rett lagerstatus eller pris for å lokke til seg kunder, og etter ett x antall raporter fra ett x antall brukere blir gjeldende nettbutikk suspendert fra prisguiden i en viss tid, og evnt en eller flere suspensasjoner fører til utkastelse.

Da kan alle være med, store eller små budsjett, og prisguiden blir mer korrekt!

og den blir gratis for alle....

 

 

Og alle levde lykkelig i håp om at det kom noen nye salg snart.

Lenke til kommentar
En mye bedre løsning enn betaling må jo være en rapport funksjon/knapp der man kan trykke på i prisguiden om en butikk ikke har raportert rett lagerstatus eller pris for å lokke til seg kunder, og etter ett x antall raporter fra ett x antall brukere blir gjeldende nettbutikk suspendert fra prisguiden i en viss tid, og evnt en eller flere suspensasjoner fører til utkastelse.

Da kan alle være med, store eller små budsjett, og prisguiden blir mer korrekt!

Kunne vel være en bedre idè mot å ta betalt pr. klikk når grunnlaget for dette er "useriøse nettbutikker som oppgir feil pris eller lagerstatus i prislistene sine, for å lokke kunder fra prisguiden og inn i sin butikk."

 

Må si jeg er enig i at kr. 1,- pr klikk er litt dyrt, men på den andre siden om butikken har opplyst om korrekt pris, lagerstatus osv. er ikke behovet stor for å gå inn. Men for at løsningen skal fungere skikkelig må da prisguiden inneholde all nødvendig informasjon om produktet, noe den dessverre ikke altid gjør.

 

En halvering (eller mer) av klikk pris samt innføring av rapporteringsfunksjon, kunne muligens føre til at vi fikk flere nettbutikker inn i prisguiden. At noen webshoper ikke er villige til å bruke penger på å bli inkludert i prisguiden ser jeg som rart siden dette er, slik jeg ser det, en meget god annonseplass. Forumet og hw nettverket generelt har en stor brukergruppe og prisguiden er godt innarbeidet i dette systemet. Her finnes mange potensielle kunder!

 

Tjener de mer på en annonse på baksiden av en avis mot 1 år i prisguiden?

Hva er event. prisdeif. avis/prisguiden... Dessuten er det hele med på å bygge opp ryktet/kunnskap om nettbutikken.

Endret av am3k
Lenke til kommentar

1kr per klikk er utrolig mye når vi snakker om noe hver nettbutikk må betale, dette er nesten skandaløst. dette fører jo till inntekter i 100 tusen klassen til hw.no, at dette er gjort for å sile ut useriøse aktører nekter jeg å tro, da dette siler ut like mange av de mindre men seriøse aktørene(som ikke har råd til dette).

 

det å blande en slags annonse virksomhet med en prisguide virker helt bak mål er noe som ikke burde akksepteres av hw.no's brukere, noe som også kommer fram i disse forum trådene.

Lenke til kommentar

am3k: Alle som er med i prisguiden kan få tilgang til detaljerte rapporter på hva folk har klikket på, hvilke IP-adresser som har klikket mest osv.

 

Gjentar også at vi aldri har hatt med så mange butikker som nå i prisguiden vår, og ei heller fått langt inn så mange produkter/spesifikasjoner/bilder osv som nå.

Lenke til kommentar

Hw.no er ett AS og skal drive lønnsomt, dette kan en gjere bare dersom en

tjener mer penger enn en bruker. Prisguiden er garantert ikkje noko som gjer seg selv gratis, hverken på den eine eller den andre måten.

 

Å dersom en nettbutikk ikkje kan bruke penger på en tjeneste som har hovedfokus på en kundegruppe som er pengesterke og som går etter pris,

ja da burde det jammen ta seg ett kurs i marknadsføring. Det er ALLTID slik att en butikk må reklamere for sin tjeneste for å generere salg, som HW nemte i en eller annen post eg har lest idag så har de en conversion rate på ca 6%, med snitt kjøp på 2400 kroner. Så gjer matta sjølv og tenk. Hw.no er ikkje en rett vi har, men en tjeneste vi får nettopp på grunn av annonsører som betaler inn slik att HW kan drive med det de gjør.

 

Slutt sytinga.

Lenke til kommentar

I henhold til pgressums innlegg over skal en oppføring i prisguiden lønne seg for en gjennomsnitts nettbutikk. Det vil vel uansett variere etter størrelsen på nettbutikken i form av vareutvalg event. "spesialvarer" (som t.d. microplex). Det inntrykket jeg fikk av knattens første innlegg var at dette var noe som var satt i effekt grunnet useriøse nettbutikker og ikke for å betale for driften av prisguiden. Hvor de forskjellige bedriftene er villige til å bruke annonsebudsjettet sitt er opp til dem, men slik jeg ser det må en plassering i prisguiden kunne regnes som god reklame (avhengig av pris og service fra nettbutikk). Driftskostnadene til prisguiden burde en heller forsøke å ta inn på annonser og ikke via klikk pris (da dette ikke er pr. bekreftet salg). Jeg ser fint flere "løsninger" på dette t.d. en blanding av fast pris for inkludering i prisguiden med en _mindre_ klikk pris og et forsøk på å dekke mer av adriftskostnadene via annonser. En kan t.d. bruke en egen rubrikk i de forskjellige kategoriene hvor nettbutikken(e) kan annonsere for sitt tilbud (dette må selvsagt merkes som annonse). T.d. ville en ved å gå inn på "harddisk" få opp at komplett.no har tilbud på en 200GB harddisk osv.

Endret av am3k
Lenke til kommentar

Det er vel ikke til å skyve under en stol at HW.no skal tjene penger på dette.

 

Selv om Knatten forteller at dette er for å få vekk de useriøse aktørene.

Dere burde heller reklamefinansiert dette og åpnet for alle.

 

Deretter kunne dere lagt til en rapporteringsfunksjon, der medlemmer kunne rapportert uriktig info.

Ved overtramp kunne man fått en anmerkning, ved mange overtramp ble man fjernet.

Og det ville vel være straff nok?

 

Slik som det er nå, så...

Prisguiden har som mål å finne laveste pris på det produktet du er på jakt etter.

....er ikke korrekt. Da bør det heller stå:

"Prisguiden har som mål å finne laveste pris på det produktet du er på jakt etter hos nettbutikkene som samarbeider med hw.no."

Endret av Kong Kord
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...