Gå til innhold

To stømforsyninger i ett system?


Anbefalte innlegg

hvordan fungerer det med doble strømforsyninger?

 

Jeg planlegger en forsyning på 2 skjermkort (SLI), og en på resten av systemet.

 

Som jeg forstår slås forsyningene på av/gjennom hovedkortet, hvordan blir det med den ekstra forsyningen? Kan en forsyning "slaves" til den andre? Isåfall hvordan?

 

Noen som har peiling?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Se her:

http://overklokking.no/diverse/stromforsyninger.html

 

Teoretisk skal du kunne bruke PSU nr 2 som "slave" ved å koble pin 14 sammen med pin 14 på din "master" PSU, og tilsvarende med pin 15. Når hovedkortet slutter kretsen mellom disse to pinnene, vil begge PSU starte.

 

Dette har jeg ikke prøvd selv, bør kanskje prøves på et par billige PSU (og hovedkort) først...

 

Ellers ville jeg personlig valgt å bruke samme psu til hovedkortet som til skjermkortet, og heller bruke avlastings-psuet til harddisker, cd-drev og kabinettvifter.

 

Mulig det ikke har rot i virkeligheten, men jeg ser for meg større muligheter for problemer (interferens, HF-støy, ripple) dersom man bruker to forskjellige strømforsyninger til samme kretsen (grafikkortet tar også strøm fra AGP/PCIe porten).

 

Vet heller ikke hva som skjer dersom det ene psu'et "dør" eller kortslutter, kan være fare for at det går mye strøm gjennom tynne ledere i hovedkort/grafikkort da.

 

Kanskje noen elektronikkeksperter kan fortelle mer om dette?

Lenke til kommentar

Siden du kan jumpstarte en psu ved å kortslutte pinne 14 og 15, kan du koble et relé på 12V'en på "primær"psu'en. På NO-kontakten på releét kan du da koble inn pinne 14 og 15 på nr. 2. Dermed vil du jumpstarte nr. 2 så fort den første er i gang! :)

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...
Mulig det ikke har rot i virkeligheten, men jeg ser for meg større muligheter for problemer (interferens, HF-støy, ripple) dersom man bruker to forskjellige strømforsyninger til samme kretsen (grafikkortet tar også strøm fra AGP/PCIe porten).

 

Vet heller ikke hva som skjer dersom det ene psu'et "dør" eller kortslutter, kan være fare for at det går mye strøm gjennom tynne ledere i hovedkort/grafikkort da.

 

Kanskje noen elektronikkeksperter kan fortelle mer om dette?

 

 

 

Har litt problemer og lurer på om jeg skal forsøke med egen psu koblet til grafikkortet. Siden dette krever en del. Det jeg da lurer på er om det vil dukke opp noen problemer i forhold til at kanskje strøm fra pci-e vil paralellkobles med den jeg sender inn direkte til grafikkortet (4-pin svartkontakt). Har nok av brente grafikkort :)

 

Noen her som vet om dette vil fungere eller ikke?

Lenke til kommentar

Ikke bruk to forskjellige strømforsyninger på skjermkort - husk at skjermkort også drar 12V fra hovdekortet, og da blir det krøll. Vanlige strømforsyninger er ikke beregnet for å ta imot strøm inn på 12V, noe som skjer om man paralellkobler eller på andre måter lar de være i kontakt med hverandre. Strømforsyninger er ikke 100% korrekt regulerte til enhver tid, og har den ene f.eks 12.02 og den andre 12.23 vil det gå strøm mellom de, og dette er ikke bra.

 

En kamerat av meg rasserte maskinen sin ved å kjøre to strømforsyninger - måtte ta hovedkort, cpu og skjermkort på reklamasjon, og innså tilslutt at det ikke var smart å kødde med slikt.

 

Det skal til ekstremt mye hardware for at en enkelt 500-700W psu av godt merke ikke klarer å dra alt. Bytt til en stor psu istedet for å risikere hardware på to mindre.

Lenke til kommentar

ja, det fungerer. Jeg har gjort det selv tilbake i gamledager. Det er rimelig enkelt å "hotwire" den ene PSUen eller koble power-on ledningen inn til begge PSUene så de starter og stopper samtidig.

 

Det sagt så hadde jeg nok ikke gjort det nå. Jeg bare innsikt i elektronikk nå enn jeg hadde tilbake i gamledager, og selv om det nok kan fungere så er det utvilsomt stort potensiale for at noe kan gå i stykker - gjerne ikke øyeblikkelig, men etter en stund pga. økt slitasje pga. de to spenningskildene ikke er helt like osv.

 

Du før jo nå grei kvalitet PSUer til omtrent 1 krone pr watt, så det er like greit å bare kjøpe seg enn 800-1200watter, så har du strømforsyning til de kommende maskinene du kjøper i overseelig fremtid.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Den linken sier kun noe om hvordan signalene sendes. Signal og strøm er to forskjellige ting :p

 

Enkelte hovedkort har tilogmed ekstra tilkoblinger for å få mer 12V ut til PCIe (Lozip: du mener vel ampere), ofte som 24pins atx-plugg, men av og til mer utover dette og.

 

Gikk ut ifra at den sendte kun signaler på pci-e slot'n siden jeg må mate kortet med en ekstra strømkabel fra psu. Er ikke helt nudo, bare nesten. Men jeg har aldri sett en 24pins kontakt gå inn på et grafikkort?

 

Fant et diagram av pci-e porten og det ser ut til at det går 12 v på den også. Hmmmm

http://images.tomshardware.com/2007/03/27/...ie-slot-big.gif

 

Stigma: Vil gjerne vite hva som er feil før jeg forsøker å fikse det. Har planer om å kjøpe en ny psu, men hadde vært greit å vite om det var noe annet som kanskje var feil også.

 

Men skal koble de 2 psu'ene på specsa jeg har notert på profilen.

Noen som vet om dette vil fungere eller ikke?

På forhånd takk til de som kommer med historier eller advarsler :)

Endret av Lozip
Lenke til kommentar

Er begrenset hvor mye man kan ta fra pcie-connectoren, dermed har man ekstra strøm på de kortene som overstiger denne begrensningen. Denne strømmen kommer da logisk nokk fra 12V-pinnene på 20/24pins atx-kontakten.

 

Mer 12V er jo korrekt - flere ampere fordelt over _større_ areal, dermed blir det feil å si mer ampere, fordi man har ekstra 12v-tilkoblinger for å spre strømmen over større areal.

 

Edit: Litt mangelfulle specs for å si noe om strømbruk der, resten av systemet teller litt, men viktigst er specs på den strømforsyningen du har problemer med, merke og ampere på 12V. Disker, drev og vifter kan du trygt koble på en psu nr 2.

Endret av jzono1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...